خورشید مصنوعی در شهری که 5 ماه از سال خورشید ندارد!

به گزارش مجله یگانه، خبرنگاران : نور خورشید برای سلامت روح و جسم ما بسیار حیاتی است. بسیاری از ساکنان شهر هایی که در طول سال نور مستقیم خورشید را دریافت نمی نمایند، کمبود شدید ویتامین دی دارند که برای سلامت بدن اهمیت زیادی دارد. علاوه بر این، زندگی در تاریکی دائم بسیار افسرده نماینده است. به همین علت، بیشتر افراد سعی می نمایند در کشور هایی زندگی نمایند که همواره گرم است، با این حال مردم زیادی در دنیا هستند که چند ماه از سال نور مستقیم خورشید را نمی بینند. این به معنای این نیست که آن ها احتیاج ندارند، آن ها فقط عادت نموده اند که صبورانه منتظر فردای روشن باشند.

خورشید مصنوعی در شهری که 5 ماه از سال خورشید ندارد!

ریوکان، شهری در نروژ است که در فاصله 3 ساعت از شمال غرب اسلو واقع شده و یکی از تاریک ترین شهر های دنیا است.

حدود 3386 نفر در ریوکان زندگی می نمایند. نام این شهر از آبشار ریوکان گرفته شده؛ یک آبشار 104 متری که برق زیادی با یاری آن فراوری می گردد.

به علت کوه های اطراف، این شهر از سپتامبر تا مارس از نور مستقیم خورشید محروم است.

تفاوت ریوکان با بقیه شهرهای نروژ این است که کوه های اطراف شهر مانع تابش نور مستقیم خورشید می شوند. به منظور فراهم کردن حداقل نور خورشید برای ساکنان، 5 میلیون کرون نروژ برای نصب آینه ها در نظر گرفته اند.

این آینه های خورشیدی 450 متر بالاتر از شهر قرار دارند و حرکت خورشید را در سراسر شهر دنبال می نمایند.

در نتیجه، نور خورشید به میدان شهر می تابد.

یکی از مردم محلی در مصاحبه ای گفت که مردم ریوکان به زندگی بدون نور عادت نموده اند و واقعا به آن فکر نمی نمایند. اما این آینه ها گرما می دهند. نه فقط از نظر فیزیکی بلکه فکری. بله از نظر فکری ما را گرم می نمایند.

بسیاری از افراد از این ایده انتقاد نموده و آن را اتلاف پول به خاطر یک تکه از خورشید دانسته اند. اما بعضی هم معتقدند که این ایده نه تنها برای مردم محلی کمی آفتاب فراهم می نماید، بلکه به جذب توریست هم یاری نموده است.

ایده آینه خورشیدی اولین بار در سال 1913 به فکر بنیانگذار شهر، آقای سام اید رسید. او اهمیت خورشید را درک و سعی کرد آینه خورشیدی بسازد، اما متاسفانه پیروز نشد. این ایده دوباره در سال 2005 به وسیله مارتین اندرسون، هنرمند و ساکن شهر استفاده شد. در سال 2013، آینه ها رسما نصب شدند.

منبع: boredpanda

پ

منبع: برترین ها
انتشار: 15 مهر 1403 بروزرسانی: 15 مهر 1403 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1838

به "خورشید مصنوعی در شهری که 5 ماه از سال خورشید ندارد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خورشید مصنوعی در شهری که 5 ماه از سال خورشید ندارد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید