خیز بخش تعاون برای افزایش نوآوری و شکوفایی

به گزارش مجله یگانه، در پی افتتاح چهار مرکز دیگر نوآوری و توسعه بخش تعاون کشور تعداد این مراکز به 15 مرکز افزایش یافت تا با پیوند میان نوآوری و فناوری در بخش تعاون و توسعه تعاونی های دانش بنیان به ارتقای سهم بخش تعاون منجر گردد.

خیز بخش تعاون برای افزایش نوآوری و شکوفایی

به گزارش خبرنگاران، ایجاد و توسعه مراکز نوآوری و توسعه تعاون (منتا) موجب افزایش بهره وری در تعاونی ها می گردد و زمینه تحقیق و توسعه و نوآوری در شرکتهای تعاونی را فراهم می نماید.

تا به امروز 11 مرکز نوآوری توسعه تعاون در کشور راه اندازی شده که با افتتاح چهار مرکز نو در استانهای سمنان، گیلان، خوزستان و سیستان و بلوچستان در روز گذشته، این مراکز به 15 مرکز منتا ارتقا پیدا نموده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ادغام حوزه نوآوری و دانش بنیان را یک راهبرد اساسی در بخش تعاون دانسته و از فرایند رو به رشد توسعه نوآوری و مشارکت شرکتهای دانش بنیان در بخش تعاون و توسعه اکوسیستم نوآوری در حوزه تعاون کشور ابراز امیدواری نموده است.

مرکز نوآوری توسعه تعاون با مشارکت 49 درصدی صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون و 51 درصدی بانک توسعه تعاون راه اندازی شده تا متقاضیان سرمایه گذاری در تعاونی که رتبه مناسبی برای تسهیلات نمی گیرند بتوانند ارتقا و وام دریافت نمایند.

تشکیل منتا نخستین گام مشترک معاونت تعاون، بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون کشور به تعداد می رود.

یکی از ماموریتهای اساسی منتا در زمینه توسعه نوآوری در تعاون، تشکیل اکوسیستم آن و پیوند میان بدنه تعاون کشور با بازیگران نوآوری و آشنایی فعالان نوآوری با مقوله تعاون است.

محمدجعفر کبیری، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تبادل نظر با خبرنگاران درباره جزئیات راه اندازی مراکز نوآوری و توسعه بخش تعاون اظهار کرد: در وزارت تعاون تمرکز ویژه ای بر بحث نوآوری داریم و درصدد توسعه این مراکز ر تمام استانها هستیم. در این مراکز برای تعاونی های سنتی که تمایل دارند به سمت ایده های نوآورانه بفرایند هم برنامه ای در نظر گرفته شده و این تعاونی ها می توانند به وسیله توسعه مهارت باعث افزایش بهره وری شوند.

وی اضافه کرد:توسعه نوآوری یکی از روینمودهای جدی ما در بخش تعاون است؛ به همین منظور با حمایت از تعاونی های دانش بنیان و شرکتهای نوپا درصدد تحقق این رویکرد در بخش تعاون هستیم.

معاون وزیر تعاون در مورد راه اندازی مراکز نوآوری و توسعه تعاون گفت: در حال حاضر 11 مرکز نوآوری و توسعه تعاون (منتا) در کشور وجود دارد که با افتتاح این چهار مرکز تعداد مراکز منتا به 15 مرکز می رسد.

به گفته کبیری، برای فعالیت این مراکز بودجه مستقلی درنظر گرفته شده و طبق هدفگذاری ها قرار است تا انتها سال آینده هر استان به یک مرکز منتا مجهز گردد.

وی یاری به تشکیل و تقویت واحدهای تحقیق و توسعه در بخش تعاون و ارتقای بهره وری شرکتهای تعاونی را از جمله اهداف ایجاد مراکز نوآوری تعاون اسم کرد.

به گزارش خبرنگاران، اکوسیستم نوآوری بخشی از نیازهای کشور را که بخش تعاون در گذشته قصد داشته به شکلهای مختلف جوابگوی آن باشد، رفع می نماید و از پیوند میان نوآوری و تعاون ارزش اضافه کرده مالی نوی برای کشور ایجاد می نماید.

در شرایطی که کشور در مقابل شدیدترین تحریم های ظالمانه ایستادگی می نماید و کرونا آثار شدید مالی را به فضای کسب و کار کشور تحمیل نموده، توسعه بخش تعاون می تواند به افزایش تاب آوری مالی کشور یاری کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 مهر 1400 بروزرسانی: 7 مهر 1400 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1317

به "خیز بخش تعاون برای افزایش نوآوری و شکوفایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خیز بخش تعاون برای افزایش نوآوری و شکوفایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید