دوترته زیر ذره بین حقوق بشر

به گزارش مجله یگانه، محکومیت خبرنگار برجسته فیلیپینی به اتهام نقد صریح به اقدامات رئیس جمهوری این کشور، فعالان حقوق بشری و انجمن های حامی آزادی بیان رسانه ای را به واکنش واداشت و زنگ هشدار جدی حقوق بشری در فیلیپین را به صدا درآورد.

دوترته زیر ذره بین حقوق بشر

به گزارش شبکه خبری الجزیره، دیروز دادگاه فیلیپین، ماریا رسا 56 ساله مدیر سایت راپلر و یکی از خبرنگارانش را به اتهام نشر اکاذیب در فضای سایبری به دست کم 6 ماه و حداکثر 6 سال زندان محکوم کرد. این حکم در حالی برای نخستین بار برای این اتهام صادر شده است که متهمان در صورت رد فرجام خواهی، علاوه بر زندان مجبور به پرداخت غرامت 8 هزار دلاری به شاکی پفراینده خود خواهند بود. براساس آخرین گزارش ها، رسیدگی به این پفراینده به 8 سال قبل و شکایت ویلفردو کنگ، تاجر فیلیپینی بازمی شود که مدعی شده بود، سایت راپلر با مرتبط کردن او به جرایم قاچاق مواد و انسان، او را بدنام نموده است. این شکایت 4 ماه پس از انتشار این خبر انجام شد و از آنجا که سایت راپلر به گفته قاضی پفراینده-که ارتباط نزدیکی با شاکی داشت-نتوانست اسناد متقنی برای اثبات اتهامات وارده به کنگ ارائه کند، به محکومیت مدیر و خبرنگار این سایت منجر شد. قاضی رینلدا مونتی در شرح این فرایند گفت: اینکه خبرنگاران حق آزادی بیان دارند نمی تواند توجیهی برای توهین و افترا باشد. این در حالی بود که خانم رسا چندی پس از پوشش جنجالی رویکرد رئیس جمهوری رودریگو دوترته در مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر و معتادان، مورد غضب او و همپیمانانش نهاده شد و همین امر اوضاع را به قدری برای او سخت کرد که به لطف رئیس جمهوری و حامیانش نه تنها در این دادگاه که در 7 پفراینده جرایم مالیاتی، نقض قوانین و... دیگر نیز به عنوان متهم احضار شد. وی که در حال حاضر با قرار وثیقه آزاد است، در حالی که محکومیتش را با انگیزه های سیاسی و تحت حمایت دوترته رئیس جمهوری کشورش می داند، گفت: این یک ضربه سنگین بود اما انتظارش را داشتم. اما از شما خبرنگاران (خطاب به حاضران در دادگاه) و فیلیپینی هایی که صدای مرا می شنوند، می خواهم از حقوق خود دفاع نمایند. من این اتهامات را قبول ندارم اما بعد از من نوبت شما است. اظهارات تند و صریح رسا درباره نقش رئیس جمهوری فیلیپین در فرایند پفراینده اش با واکنش دفتر دوترته همراه شد. هری رژ، سخنگوی رئیس جمهوری در این باره گفت: به رأی دادگاه باید احترام گذاشت. همچنین تأکید می کنم دوترته هیچ دخالتی در فرایند محدود کردن آزادی بیان رسانه ها نداشته است. دوترته و حامیانش در پفراینده سایت راپلر نیز در تأیید این بیانیه، پفراینده را نه موضوعی رسانه ای که یک فرایند قضایی معمول و نقض قانون عنوان نموده اند.

روز سیاه رسانه ها

مسئولان سایت راپلر این روزها نمادی از خشونت علیه خبرنگاران شده اند آن هم در شرایطی که آزادی رسانه ها در قانون اساسی فیلیپین مورد تأکید نهاده شده است. به گزارش بی بی سی به نقل از انجمن خبرنگاران آزاد مستقر در امریکا، فیلیپین یکی از خطرناک ترین کشورها برای اهالی رسانه است. خطری که لزوماً از جانب دولت نیست: در فیلیپین سیاستمداران محلی اغلب با اجیرکردن خلافکاران اجاره ای، خبرنگاران منتقد را ساکت می نمایند. با این حال بعضی ناظران مدعی هستند، اوضاع برای منتقدان دوترته بر همین منوال است، طوری که از زمان شروع دوره ریاست جمهوری او، رسانه ها بارها تحت فشار نهاده شده و هدف انتقامگیری های شخصی رئیس جمهوری و حامیانش نهاده شده اند.

مسدود شدن سایت راپلر و تعطیلی روزنامه ABS-CBN، پرتیراژترین روزنامه این کشور از جمله این دست برخوردها با منتقدان رئیس جمهوری است. اتحادیه ملی روزنامه نگاران فیلیپین که پس از دادگاه جنجالی خانم رسا، دیروز را روز سیاه روزنامه نگاران مستقل و فیلیپینی ها اعلام کردند، با صدور بیانیه ای نوشتند: این حکم در اصل آزادی بیان رسانه ها را نابود کرد. اما ما عقب نمی نشینیم و برای آزادی می جنگیم. خوزه مانوئل دیوکنو، از مدافعان برجسته حقوق بشر، فرایند پیش آمده در فیلیپین را شروع یک جنگ طولانی حقوق بشری مطرح کرد. او که خود در سال 2019 منتقد رئیس جمهوری فیلیپین بود، گفت: بدون شک این حکم انتها کار نیست. اما ما باید افکار عمومی را مطلع کنیم و بسیاری از رسانه های دولتی را همراه خود کنیم. بواقع این اتفاق اصول دموکراسی را زیر سؤال برده است.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 31 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 590

به "دوترته زیر ذره بین حقوق بشر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوترته زیر ذره بین حقوق بشر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید