دکوراسیون اتاق نوزاد؛ کدام اتاق مناسب تر است؟

به گزارش مجله یگانه، خبرنگاران: وقتی فرزند ما متولد می شود تمام سعیمان را می کنیم که از همان لحظات اول، آسایش و راحتی او را فراهم کنیم؛ از خورد و خوراک و لباس هایش گرفته تا تفریحات و شادی های او در سال های بعد، اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید که یک نوزاد در ماه های اول زندگی خود به چه فضایی برای زندگی کردن نیاز دارد؟

دکوراسیون اتاق نوزاد؛ کدام اتاق مناسب تر است؟

آیا تا به حال سعی کرده اید که دکوراسیون اتاق نوزاد خود را بر اساس راحتی او و اصول دکوراسیونی اتاق نوزاد چیدمان کنید؟

شاید در ذهن بسیاری از والدین این موضوع وجود داشته باشد که چیدمان و دکوراسیون اتاق نوزاد بسیار هزینه بردار است و نمی توان زمان زیادی را برای آن صرف کرد، اما باید بگوییم که لزوماً چنین نیست.

شما می توانید در کنار تهیه سیسمونی معمولی که لازمه اتاق نوزاد است با رعایت اصولی دکوراسیونی باعث شوید که فرزند شما در ایمنی و راحتی بیشتری زندگی کند. در این مطلب همراه ما باشید تا با هم به سراغ دکوراسیون اتاق نوزاد برویم.

انتخاب رنگ اتاق نوزاد

از قدیم الایام وقتی صحبت از انتخاب رنگ اتاق نوزاد می شد فقط دو گزینه صورتی و آبی در ذهن همه ما شکل می گرفت. فکر می کردیم انتخاب رنگ دیگری به جز این دو گزینه سنت شکنی است و یا اصلاً به درد فرزند ما نمی خورد! اما باید بگوییم که اصلاً این طور نیست. شما می توانید با جسارت و جرأت تمام به سراغ رنگ های متنوع تر و البته منحصربه فردتری بروید.

بسیاری از رنگ ها به طور مشخصی نشان دهنده جنسیت فرزند شما نیستند و می توانید از آن ها برای اتاق نوزاد خود، چه پسر و چه دختر استفاده نمایید.

رنگ هایی مانند سفید، نارنجی، زرد، سبز و... گزینه هایی هستند که پیش روی شما قرار می گیرند. هر کدام از این رنگ ها حاوی مفاهیم و محتوایی هستند که می تواند آن قدر مهم باشد که در روحیات فرزند شما تأثیر بگذارد، مثلاً اگر برای اتاق نوزاد خود به سراغ رنگ سفید بروید باعث انتقال احساس آرامش و امنیت به فرزندتان می شوید و یا اگر رنگ نارنجی را برگزینید باعث می شوید که روحیات فرزند شما برای برقراری ارتباط با دیگران بسیار آماده و رشدیافته شود.

این گونه خواهید دید که چه گزینه های جذاب تر و البته تأثیرگذارتری وجود دارند که می توانند جانی دوباره به اتاق نوزاد شما ببخشند. البته بد نیست به این موضوع نیز اشاره کنیم که استفاده از یک پالت و ترکیب رنگ در دکوراسیون اتاق نوزاد نیز می تواند در زیبایی هر چه بیشتر فضا تأثیرگذار باشد.

وسایل موردنیاز در اتاق نوزاد

به طور کلی می توان گفت که در دکوراسیون اتاق نوزاد چند عنصر اصلی و لازم وجود دارد که از میان آن ها می توان به تخت خواب نوزاد، میز تعویض پوشک، صندلی راحتی، فرش مناسب و... اشاره کرد.

بهتر است در زمان خرید هرکدام از این وسایل مسائل و نکاتی را مدنظر داشته باشید، برای مثال وقتی به دنبال تخت خوابی برای نوزاد خود هستید توصیه می کنیم به سراغ گزینه هایی بروید که تغییر سایز بدهند و بتوان آن ها را تا حدودی بزرگ تر کرد. قطعاً رشد فرزند شما در سال های اول بسیار سریع و چشمگیر خواهد بود و شما باید با فراهم کردن چنین شرایطی پذیرای قد کشیدن او باشید.

در رابطه با میز تعویض پوشک نیز باید بگوییم که بهتر است به سراغ مدل هایی بروید که دارای کشو و کمد هایی کافی باشند، چراکه قطعاً وسایل زیادی اعم از پودر بچه، پوشک و... فضای زیادی را اشغال خواهد کرد و بنابراین بهتر است به دنبال فضای ذخیره سازی مناسب و کافی برای آن ها باشید.

یادتان باشد که در زمان خرید میز تعویض پوشک حتماً به جنس و نوع تشک نیز دقت کنید. راحتی و نرمی این تشک اهمیت بسیاری دارد و می تواند تأثیر زیادی در راحتی فرزند شما داشته باشد، به علاوه آنکه حتماً باید دقت کنید که جنس روکش این تشک خوب باشد و به پوست فرزند شما حساسیت ندهد.

در میان وسایل لازم برای اتاق نوزاد به صندلی راحتی نیز اشاره کردیم. این صندلی راحتی تقریباً تنها وسیله ای است که صرفاً به خود شما مربوط می شود. وقتی برای خواباندن و یا مراقبت از نوزاد خود به اتاق او می روید باید فضایی را نیز برای استراحت خودتان مهیا کنید.

وجود یک صندلی راحتی هرچند ساده می تواند تأثیر بسیار زیادی در این مسئله داشته باشد. توصیه ما این است که در کنار صندلی راحتی خود یک پاف نیز تهیه کنید تا بتوانید با خیال راحت پاهایتان را دراز کرده و بر روی آن قرار دهید.

حالا نوبت به فرش و کف پوش اتاق نوزاد می رسد. بهتر است در زمان خرید کف پوش و فرش اتاق نوزاد خود به سراغ گزینه هایی بروید که در ساخت و بافت آن ها از مواد مصنوعی حساسیت زا و سمی استفاده نشده باشد. یادتان باشد که حساسیت پوست و بدن فرزند شما از یک انسان بالغ به مراتب بیشتر است و به همین دلیل نیز باید دقت بیشتری در انتخاب هایتان به کار ببرید.

توصیه ما این است که به سراغ فرش هایی بروید که با وجود ضخامت و نرمی، ریشه و بافت های بلند و درازی نداشته باشند، چراکه معمولاً در میان رشته ها و بافت های این گونه فرش ها آلودگی بسیاری قرار می گیرد و می تواند برای سلامت فرزند شما خطرناک باشد.

ایمنی دکوراسیون اتاق نوزاد

طبیعتاً بحث ایمنی اتاق نوزاد مسئله ای است که به هیچ وجه نباید از آن به سادگی گذشت. شما می توانید با در نظر دریافت بسیاری از مسائل از امنیت و ایمنی فرزند خود در اتاق اطمینان خاطر حاصل نمایید. اولین چیزی که می توان به آن اشاره کرد نصب پشه بند است.

پوست نرم و حساس فرزند شما می تواند به راحتی مورد آزاد پشه ها و سایر حشرات قرار بگیرد، علاوه بر این نیش پشه می تواند فرزند شما را ساعت ها کلافه کند و مانع از استراحت او شود؛ بنابراین برای جلوگیری از این موضوع حتماً از یک پشه بند استفاده نمایید.

سعی کنید که بر روی پریز های برق سراسر خانه از درپوش های مخصوص استفاده کنید تا خیالتان راحت شود که هیچ خطری فرزند شما را تهدید نخواهد کرد. علاوه بر این استفاده از ردیاب دود و مونوکسید کربن در خانه را نیز حتماً توصیه می کنیم.

علاوه بر این موارد می توان به نصب پرده کوتاه نیز اشاره کرد. فرزند شما در ماه ها و سال های اول زندگی خود کنجکاوی زیادی دارد و می تواند با کشیدن پرده بلند برای خودش دردسر بیافریند!

پس بهتر است که شما خودتان از بروز هرگونه مسئله ای جلوگیری کنید. در کنار این موارد، تهیه تخت خواب و وسایلی بدون گوشه تیز، استفاده از نورپردازی ملایم و نه مستقیم، استفاده از تهویه مناسب و... نیز مواردی هستند که باید به آن ها توجه لازم را داشته باشید.

منبع: برترین ها
انتشار: 24 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 16

به "دکوراسیون اتاق نوزاد؛ کدام اتاق مناسب تر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دکوراسیون اتاق نوزاد؛ کدام اتاق مناسب تر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید