سازه های آبی شوشتر در حال بازسازی است

به گزارش مجله یگانه، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده و گزارش های منتشر گشته، سازه های آبی شوشتر در حال بازسازی است.

سازه های آبی شوشتر در حال بازسازی است

امین مهدوی کیا با اشاره به تأکید کنوانسیون های بین المللی بر امنیت و سلامت جانی انسانها و گردشگران در هنگام بازدید از مجموعه های تاریخی گفت: این موضوع محرز شده بود که دیواره غربی این محوطه به ارتفاع حدود 25 و طول حدود 600 متر براساس پایش های دوره ای و به استناد بیش از 100 شاهد مدرج و گچی (وسیله مقدار گیری رانش) به مقدار حدود 1/5 سانتیمتر به حرکت درآمده و در حال رانش و ریزش بود که هر لحظه امکان ریزش لحظه ای در آن وجود داشت.

مدیر پایگاه میراث جهانی سازه های آبی تاریخی شوشتر اضافه نمود: با توجه به اینکه دیواره یاد شده به محوطه آسیاب ها مشرف است و در بخش فرادیواره، بناهای مسکونی بافت شهری وجود دارند، به اغلب مالکان این بناها در مورد خطرات رانش و احتمال تهدید ریزش اطلاع رسانی شد و موضوع به شکل جدی در دستور کار نهاده شد.

او توضیح داد: نکته حائز اهمیت این است که در صورت ریزش ناگهانی این دیواره، بخش عمده ای از ساختمان آسیاب ها تخریب و برای همواره از دست می رفت؛ اضافه بر آن، نهر گرگر نیز که یک نهر دستکند مربوط به دوره هخامنشی است، درصورت مسدود شدن جریان آب رسانی این نهر به پایین دست، به لحاظ تبعات اجتماعی و تلفات جانی ممکن بود خسارتهای جبران ناپذیری در پی داشته باشد.

مهدوی کیا یادآور شد: از سال 1388 و نزدیک به 12 سال، این محدوده از سازه ها نیازمند تهیه طرح تثبیت به وسیله مشاور ذیصلاح و آغاز اقدامات اجرایی بود، به همین علت تا انجام این مهم، مسیر بازدید بخش غربی مجموعه مسدود و حضور بازدید کنندگان در بخش میانی محوطه امکان پذیر نبود و بارها موضوع بسته شدن این بخش به روی گردشگران به وسیله خبرگزاری های شرح داده شد؛ مسیری که تا خاتمه عملیات کارگاهی کماکان مسدود خواهد بود.

او ادامه داد: برهمین اساس و پس از ترتیب سلسله جلساتی با عنوان تثبیت و استحکام بخشی این دیواره در شورای فنی پایگاه و اداره کل پایگاه های ملی و جهانی با هدف ارائه و تشریح دقیق مطالعات اولیه، مشخصات فنی و بعلاوه گفتگو با اعضای شورای تخصصی پایگاه ها باتوجه به آنالیز روش های مختلف مهار با ملاحظات حفظ اصالت اثر به وسیله مشاور، قراردادی با اعتباری بالغ بر 470 میلیارد ریال بین اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان و شرکت عروج راه خوزستان از محل اعتبارات شرکت ملی نفت ایران در قالب مشارکتهای اجتماعی منعقد شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی سازه های آبی تاریخی شوشتر اضافه نمود: مدت زمان اجرای این طرح براساس برنامه زمان بندی مشاور طرح و عوامل شرکت پیمانکار، حدود 14 ماه و ابعاد طرح در فاز اول به طول 60 متر و تا ارتفاع کل جداره است.

او اضافه نمود: اقدامات اجرایی در این طرح به صورتی است که در فاز نخست پس از تملک چهار پلاک در قسمت فرادیواره، تخریب آنها به منظور سبک سازی و سپس لقه گیری و پاکسازی بخش های هوازده این دیواره انجام و سپس براساس طرح مصوب با کاشت میل مهار، اجرای شبکه مش و شاتکریت تثبیت می گردد.

مهدوی کیا گفت: دیواره غربی محوطه آسیاب های شوشتر در شاخه گرگر از رودخانه کارون واقع شده است. این مجموعه ثبت جهانی شده به همراه بخشی از نهر گرگر از آثار سیزده گانه نظام آبی تاریخی شوشتر هستند که طی چند سال گذشته خطر رانش و ریزش بناهای مسکونی مشرف بر این جداره باعث نگرانی هایی شده بود.

گفتنی است، طی روزهای گذشته خبری در فضای مجازی مبنی بر بازسازی غیر اصولی دیواره غربی سازه های جهانی آبی تاریخی شوشتر منتشر شد.

منبع: همگردی
انتشار: 27 آبان 1402 بروزرسانی: 27 آبان 1402 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1807

به "سازه های آبی شوشتر در حال بازسازی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازه های آبی شوشتر در حال بازسازی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید