سوغات رشت گیلان

به گزارش مجله یگانه، در این مقاله از وب سایت گردشگری خبرنگاران به معرفی سوغات رشت خواهیم پرداخت . با ما همراه باشید .

سوغات رشت گیلان

سوغات رشت گیلان

شهر رشت در استانی واقع شده است که از طرفی به دریا و از طرف دیگر به کوه و جنگل ختم می گردد به همین خاطر تنوع بسیاری در محصولات و سوغاتی های رشت می توان دید، کافیست سری به بازار بزرگ رشت بزنید و این تنوع را در سوغات و صنایع دستی رشت ببینید. بطور مفصل در بخشی دیگر به صنایع دستی رشت خواهیم پرداخت. در اینجا به سوغاتی های خوراکی خوشمزه و مخصوص رشت که نظر گردشگران را به خود جلب می نماید، می پردازیم. از این میان شرح مختصری درباره رشته خشکار، زیتون، ماهی سفید، برنج، چای، رب انار، نان برنجی و کلوچه آورده ایم. تنوع سوغاتی های رشت آنقدر زیاد است که شرح درباره همه آن ها امکان پذیر نیست، ولی در زیر تعدادی از سوغاتی های شهر رشت به اختصار برای خریدی آسان نام برده شده است.

رشته خشکار رشت سوغات رشت

رشته خشکار یکی از شیرینی های سنتی رشت و استان گیلان می باشد که در سفر به این شهر می توانیم برای مصرف خود و سوغات شهر رشت آن را تهیه کنیم. رشته خشکار ذوق و سلیقه زنان گیلانی را نشان می دهد چون شیرینی است که بسیاری از زنان گیلانی آن را در خانه درست می نمایند. بعلاوه نزد مسافران این خطه همواره سبز محبوبیت بسیاری دارد. رشته خشکار در واقع بریده های خمیری شکل است که در وسط آن مغز، هل و ادویه جات می ریزند و سپس در روغن برشته می نمایند به همین خاطر چرب، شیرین و بسیار لذیذ است.

نان برنجی

نان برنجی رشت که به آن نان تیمیجان هم می گویند نانی است که از آرد برنج تهیه می گردد و از لحاظ شکل ظاهری گرد و نازک می باشد. نان برنجی را زنان با ذوق و هنرمند گیلانی مخصوصا برای عید و مهمانان خود پخت می نمایند. نان برنجی بدلیل آرد برنجی که دارد طعم شیرینی دارد و خود رشتی ها آن را با حلوا ارده مصرف می نمایند که بسیار خوشمزه و لذیذ می باشد.

کلوچه فومن محبوب ترین سوغات رشت

در شهر فومن گیلان نوعی کلوچه مغزدار مخصوص پخت می گردد که هواداران زیادی دارد. کلوچه فومن را در همه شهرهای گیلان می توان تهیه کرد. اما کلوچه پزی های اصل در شهر فومن هستند.

چای لاهیجان (گیلان) معروف ترین سوغات رشت

چای در بسیاری از شهر های استان گیلان مانند رشت، فومن، لنگرود، صومعه سرا، سیاهکل کشت می گردد. رشت علاوه بر فراوری، مرکزی برای عرضه چای گیلان می باشد و مسافران به راحتی می توانند در این شهر چای مورد نظرشان را تهیه نمایند. چای گزینه ای مناسب برای سوغاتی بردن است چون چای رشت خوش عطر و طعم است و نسبت به سوغاتی های دیگر مثل برنج جای کمتری را می گیرد. چای نوشیدنی خوبی برای برطرف خستگی می باشد و دم کردن آن با افزودنی های چون بهارنارنج، هل، دارچین و … هر کدام مزیتی و خاصیتی دارد.

برنج گیلان از سوغات رشت

برنج رشتی، شهرتش شاید به خارج از مرزهای ایران نیز رسیده باشد. با توجه به اینکه برنج مهم ترین ماده غذایی ما ایرانیان است، خرید برنج از رشت به عنوان سوغاتی برای خانواده می تواند برترین گزینه انتخابی شما باشد.

زیتون و روغن زیتون رودبار از سوغات رشت

نام گیلان و رودبار و منجیل را که می شنوی ناخودآگاه فروشگاه های فروش زیتون و محصولات زیتون برایت تداعی می گردد. یکی از مرغوبترین زیتون های ایران و حتی دنیا، زیتون این منطقه است. برترین های زیتون، روغن زیتون، زیتون پروده و …. را در این شهر می توانید تهیه کنید.

پنیر سیاهمزگی

پنیر در سبدغذایی مردم خیلی از کشورها جایگاه ویژه ای دارد. پنیرسیاهمزگی یا سیامزگی انقدر خوشمزه است که می تواند با پنیرهای معروف دنیا رقابت کند. این پنیر در منطقه شفت تهیه می گردد. پنیر سیاهمزگی را بدون گرفتن خامه از شیر درست می نمایند و همین شیوه تهیه اش باعث می گردد که این پنیر بسیار چرب و خوشمزه باشد. پنیر سیاهمزگی را می توانید از بازار بزرگ رشت در خیابان پیرسرا تهیه کنید. ممکن است موقع خرید پنیر سیاهمزگی از اینکه پنیر کهنه از پنیر تازه گران تر است تعجب کنید، دلیل این تفاوت قیمت در این است که پنیر سیاهمزگی کهنه را نمک سود می نمایند تا ماندگاری بیشتری داشته باشد.

ماهی سفید رشت

خوشمزه ترین سوغات رشت ، ماهی سفید آن می باشد که در دریای خزر و رودخانه های استان گیلان صید می گردد. ماهی سفید یکی از مرغوب ترین ماهی های شمال کشور محسوب می گردد. دارای مزه بسیاری عالی و بدون بو است. هر چند خوردن آن بدلیل استخوان های ریز و زیادی که دارد بی دردسر نیست. ماهی سفید را درکنار برنج یا بصورت شکم پر درست می نمایند. ماهی خواص درمانی بسیاری دارد و مصرف هفتگی برای هر سن و سالی به وسیله پزشکان توصیه می گردد. ماهی منبعی برای ویتامین A ،B ،D می باشد و دارای کلسیم و فسفر و امگا 3 و ید است. برای خرید ماهی سفید تازه به بازار بزرگ شهر رشت سری بزنید.

رب انار

رب انار، از سوغات رشت است که استفاده های زیادی دارد، از درمانی تا غذایی. رب انار در بسیاری از غذاهای شمالی استفاده می گردد، فسنجان با رب انار یکی از غذاهای محبوب ما ایرانی ها است.

جهت رزرو هتل در رشت از گروه وب سایت های خبرنگاران میتوانید از لینک زیر اقدام کنید

www.top-trip.ir

منبع: تاپ تراول
انتشار: 20 شهریور 1401 بروزرسانی: 20 شهریور 1401 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1643

به "سوغات رشت گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوغات رشت گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید