شکست سخت ابرکامپیوتر آمریکایی از رقیب چینی، ادعایی بزرگ و فاصله ای نجومی

به گزارش مجله یگانه، دیجیاتو نوشت: دانشمندان چینی مدعی ساخت رایانه کوانتومی جدیدی شده اند که ظاهراً یک مسئله ریاضی بسیار پیچیده را در یک میلیونیم ثانیه حل نموده است.

شکست سخت ابرکامپیوتر آمریکایی از رقیب چینی، ادعایی بزرگ و فاصله ای نجومی

نمونه اولیه این رایانه کوانتومی که JiuZhang 3 نام دارد، بعلاوه با یک میلیون برابر سرعت محاسباتی بیشتر، رکوردی را شکسته است که نسخه قبلی همین رایانه، آن را در این زمینه ثبت نموده بود. اولین رایانه JiuZhang که نام آن از یک کتاب درسی ریاضیات باستانی گرفته شده است، به وسیله تیمی از دانشگاه علم و فناوری چین در سال 2020 ساخته شد.

  • رونمایی از عجیب ترین موتورسیکلت دنیا به وسیله یاماها/ عکس

  • نوع جدیدی از اینترنت در راه است!

ابررایانه های این سری از فوتون ها (ذرات ریز و بدون جرمی که با سرعت نور حرکت می نمایند) به عنوان واسطه فیزیکی برای محاسبات استفاده می نمایند که هرکدام یک کیوبیت (واحد پایه اطلاعات کوانتومی) را با خود حمل می نماید. پس از افزایش تعداد فوتون ها از 76 به 113 مورد در دو نسخه ابتدایی این کامپیوتر، دانشمندان چینی در آخرین نسخه مدعی شده اند که این مقدار را به 255 رسانده اند.

آزمایش رایانه کوانتومی Jiuzhang 3

آن ها برای آزمایش JiuZhang 3 از یک مسئله پیچیده براساس نمونه برداری بوزون تابع گاوسی استفاده کردند که رفتار ذرات نوری را که از میان پیچ وخم کریستال ها و آینه ها عبور می نمایند، شبیه سازی می نماید. نمونه برداری بوزون می تواند درزمینه رمزنگاری کاربردهایی داشته باشد. به گفته محققان، JiuZhang 3 مسئله ای که بالاترین مقدار پیچیدگی را داشته، حل نموده و نکته قابل توجه اینکه ظاهراً این کار را در یک میلیونیم ثانیه انجام داده است.

طبق ادعای محققان، سریع ترین ابررایانه کلاسیک با نام Frontier که به وسیله ایالات متحده ساخته شده و در اواسط سال 2022 به عنوان قوی ترین ابررایانه دنیا معرفی گردید، بیش از 20 میلیارد سال طول می کشد تا همین کار را انجام دهد.

چین، ایالات متحده و کشورهای دنیا درحال یک رقابت مجذوب کننده برای دستیابی به فزونی کوانتومی هستند؛ نقطه ای که در آن یک ماشین می تواند از کامپیوترهای کلاسیک بهتر عمل کند و مشکلاتی را رفع کند که از دسترس قابلیت ماشین های معمولی خارج است. اما آن ها از روش های مختلفی برای رسیدن به هدف خود استفاده می نمایند و استفاده از پردازنده های فوتونیک تنها یکی از چندین نوع محاسبات کوانتومی محسوب می گردد.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 23 مهر 1402 بروزرسانی: 23 مهر 1402 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1804

به "شکست سخت ابرکامپیوتر آمریکایی از رقیب چینی، ادعایی بزرگ و فاصله ای نجومی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکست سخت ابرکامپیوتر آمریکایی از رقیب چینی، ادعایی بزرگ و فاصله ای نجومی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید