طرز تهیه کتلت ترد و خوشمزه

به گزارش مجله یگانه، در گزارش زیر طرز تهیه کتلت ترد و خوشمزه را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه کتلت ترد و خوشمزه

به گزارش ، شامی کباب یا همان کتلت گوشت و سیب زمینی یکی از خوشمزه ترین و آسان ترین غذا های نونی برای شام و ناهار و در ماه رمضان برای افطاری و سحری است. فرق کتلت با کوکو را می دانید؟ در ترکیب کتلت حتما گوشت وجود دارد و در ترکیب کوکو، گوشت نداریم. کتلت یا شامی کباب را معمولا با یک دستور پخت واحد درست می نمایند و بعضی از مواد آن را در مناطق مختلف ایران کم و زیاد می نمایند، مثلا با گوشت چرخ نموده قرمز با گوشت بوقلمون یا مرغ درست می نمایند. اما در هر صورت کتلت یا شامی کباب بسیار لذیذ و پرطرفدار است.

سیب زمینی: 2 عدد درشت

پیاز: 2 عدد متوسط

گوشت چرخ نموده: 300 گرم

نمک، فلفل قرمز و سیاه و زردچوبه: به مقدار لازم

سیب زمینی ها را با رنده ریز رنده کنید و آب سیب زمینی را بگیرید. پیاز ها را با درنده درشت رنده کنید و آب پیاز ها را هم بگیرید. سیب زمینی و پیاز رنده شده را خوب با هم مخلوط کنید و گوشت چرخ نموده و ادویه و نمک را اضافه کنید. مواد را خوب با دست با هم مخلوط کنید و به مدت 30 دقیقه در ظرف درب دار در یخچال بگذارید تا خوب مزه دار گردد و مایه خودش را بگیرد. در یک ماهیتابه تفلون روغن بریزید و و وقتی روغن داغ شد روی شعله ملایم گاز به شکل دلخواه در دست شکل بدهید و سرخ کنید. ضخامت شامی کباب یا کتلت گوشت نباید زیاد باشد، چون مواد داخل آن خام می ماند. این طرز تهیه شامی کباب تهرانی است.

*سیب زمینی ها را بعد از رنده کردن حسابی با آب سرد بشورید و آبکشی کنید. سیب زمینی ها را با دست فشار دهید تا همه آبش گرفته گردد. به این ترتیب کتلت تردتر و خوشمزه تر می گردد، مواد کتلت دیگر آب نمی اندازند و حالت نرم و خمیر به خودش نمی گیرد. علاوه بر این کتلت یا شامی کباب روغن کمتری به خودش می گیرد که نکته خیلی مهمی در غذا های سرخ کردنی است. آب پیاز ها را هم بعد از رنده کردن بگیرید. وقتی آب پیاز و سیب زمینی گرفته گردد نیازی به استفاده از تخم مرغ نیست.

*اگر یک حبه سیر در مواد شامی کباب رنده کنید طعم کتلت بسیار لذیذ می گردد. اضافه کردن مقداری سبزی خشک مثل مرزه، ترخون یا جعفری هم ایده خوبی است.

*اگر 1 یا دو قاشق غذاخوری پودر سوخاری یا آرد سویا و یا حتی نان خشک پودر شده در مواد شامی کباب بریزید باز هم در ترد و برشته شده آن نقش زیادی دارد.

*بهتر است مایه شامی کباب را 30 دقیقه در یک ظرف درب دار در یخچال نگه دارید تا تمام مواد خوب به خورد هم بروند.

*بهتر است برای درست کردن شامی کباب از گوشت چرخ نموده مخلوط (گوسفند و گوساله) بهره ببرید.

طرز تهیه شامی کباب یا کتلت گوشت و سیب زمینی در شهر های مختلف ایران

*طرز تهیه شامی کباب عربی تقریبا مثل فلافل است. در کتلت عربی باید نخود گرد را از روز قبل بخیسانید و سپس با فلفل دلمه ای، سیب زمینی و پیاز چرخ کنید. سپس یک عدد تخم مرغ در این مخلوط بشکنید و خوب هم بزنید. با ادویه و نمک مزه دار و در روغن سرخ کنید.

*طرز تهیه شامی کباب لرستان جالب است در لرستان یک سس از رب انار، شکر، گردوی چرخ نموده و ادویه درست می نمایند در ترکیب کتلت هم از گوشت چره نموده، سبزی معطر، تخم مرغ، نمک و ادویه و پیاز استفاده می گردد و خبری از سیب زمینی نیست.

*اصفهانی ها شامی کباب را ملس می خورند و در ترکیب آن از گوشت چرخ نموده، هویج پخته شده یا زردک، پیاز رنده شده و آرد نخودچی استفاده می نمایند. برای سس شامی کباب هم از شیره انگور، سرکه و آب استفاده می نمایند و بعد از سرخ شدن شامی ها روی ان می ریزند تا سس به خوردشان برود.

*شامی کباب مشهدی هم لپه دارد و در آخر یک سس خوشمزه روی آن ریخته می گردد. ترکیب سس شامی کباب مشهدی شامل گوجه فرنگی، روغن زیتون، سیر، نمک و شکر و سرکه است.

*شامی سبزی هم مخصوص گیلانی هاست. در ترکیب شامی سبزی علاوه بر مواد شامی کباب از یک یا دو عدد تخم مرغ (بسته به مقدار مواد) و ترکیب سبزی شامی شامل تره، گشنیز و شنبلیله استفاده می گردد که به صورت ساطوری خرد شده اند.

منبع: مجله کوروش

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 18 مهر 1399 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 689

به "طرز تهیه کتلت ترد و خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کتلت ترد و خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید