عیوب انکساری چشم مانع روزه داری نیست

به گزارش مجله یگانه، با آن که متخصصان چشم هر سال در ماه مبارک رمضان تاکید می کنند روزه داری، اثر زیانباری بر عیوب انکساری چشم ندارد اما همچنان بسیاری از افرادی که دچار نزدیک بینی، دوربینی یا آستیگماتیسم هستند، نسبت به تاثیرات روزه داری بر افزایش نمره عینک شان به تردید می افتند.

عیوب انکساری چشم مانع روزه داری نیست

از همین رو گفت و گوی کوتاهی را با دکتر محمود جباروند، رئیس انجمن چشم پزشکی ایران انجام داده ایم.

آیا ثابت شده که روزه دارى در روزهاى بلند فصول گرم سال باعث تشدید یا ایجاد عیوب انکسارى در چشم مى شود؟

روزه داری بر عیوب انکساری چشم اثری ندارد و کسانی که نزدیک بین، دوربین یا آستیگمات هستند یا قوز قرنیه دارند، می توانند روزه بگیرند.

آیا کسانى که به خشکى شدید چشم مبتلا هستند، مجازند روزه بگیرند؟

کسانی که مبتلا به خشکی چشم هستند، در حدی که باید به کرات قطره اشک مصنوعی استفاده کنند و با استفاده از اشک مصنوعی باز هم مشکل احساس جسم خارجی در چشم دارند، مجاز نیستند در فصول گرم سال روزه بگیرند. بی شک کم آبی بدن در این دسته افراد باعث تشدید بیماری شان می شود و بهتر است در فصولی که هوا معتدل است، روزه های خود را ادا کنند.

مبتلایان به دیابت که مجاز به روزه دارى هستند، آیا با دریافت روزه در خطر آسیب هاى چشمى ناشى از دیابت قرار نمی گیرند؟

خیر. کسانی که دیابت دارند، اما مسائل کلیوی یا بیماری های فشار خون و قلب ندارند، می توانند روزه بگیرند. در واقع روزه داری به کنترل قند خون هم کمک می کند و وقتی قند خون شان کنترل شده باشد، منعی برای روزه داری نخواهند داشت.

کسانى که نمره عینک بالا دارند، مجاز به روزه دارى هستند؟

شماره چشم در عیوب انکساری، تاثیری بر روزه داری ندارد و همه کسانی که مبتلا به گلوکوم (آب سیاه) پیشرفته هستند و اعصاب چشم شان تحت فشار بالا از بین رفته است، به خاطر این که بعد از افطار دچار تغییرات فشار چشم می شوند، بهتر است با مشاوره متخصص گلوکوم روزه بگیرند.

این افراد باید مراقب باشند اگر فشار چشم شان با دارو کنترل نمی شود، از روزه داری به ویژه در فصول گرم سال که روزها طولانی تر است، پرهیز کنند.

پونه شیرازی - سلامت / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 2 خرداد 1400 بروزرسانی: 2 خرداد 1400 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1134

به "عیوب انکساری چشم مانع روزه داری نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عیوب انکساری چشم مانع روزه داری نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید