فلزات مانند آفتاب پرست رنگ عوض می نمایند

به گزارش مجله یگانه، دقیقا مانند یک آفتاب پرست که در پاسخ به محیط خود، رنگ پوستش را تغییر می دهد، مهندسان راهی پیدا کردند تا ساختار سطح فلزات را در پاسخ به گرما تغییر دهند.

فلزات مانند آفتاب پرست رنگ عوض می نمایند

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، مهندسان دانشگاه ایالتی آیووا گزارش دادند که ذرات آلیاژ های فلزی مایع با گرما باعث می شوند که سطح آن ها با کره های کوچک یا نانوسیم ها ناهموار گردد. مارتین توو، استادیار علوم و مهندسی مواد گفت: گرما را کنترل کنید تا بتوانید الگو ها را کنترل کنید.

توو و گروه تحقیقاتیش معتقدند: این فناوری می تواند الهام بخش طراحی سیستم های آلیاژی هوشمند باشند که الگو های سطح و ترکیبات آن ها با دما (یا محرک های مشابه) برای کاربر های مختلف از سنجش تا بررسی را تکمیل می نمایند.

تحقیق با آلیاژی از گالیم، ایندیم و قلع سنتز شده در ذرات پوشیده شده با لایه صاف اکسید که بصورت شیمیایی تثبیت شده بود، آغاز شد. هنگامی که ذرات گرم می شوند، سطح آن غلیظ و سفت شده و آغاز به رفتار جامد مانند می نماید. پایان سطح می شکند و به این ترتیب فلز مایع درون آن به سطح می رسد. ابتدا واکنش پذیرترین آنها، یعنی گالیم می شکند. گرمای بیشتر ایندیم را به سطح می آورد و در بالاترین دما، حدود 1600 درجه فارنهایت قلع بیرون می ریزد.

محققان می گویند: این حرکت از لایه های زیر به سطح، به ذرات فلز مایع اجازه می دهد تا مرتبا ترکیب خود را تحت تاثیر محرک های گرمایی دگرگون کند.

توو گفت: این ذرات به سطح خاصی از گرما پاسخ می دهند و عنصر خاصی را براساس دما آزاد می نمایند، همانطور که آفتاب پرست به رنگ محیط خود پاسخ می دهد. به همین دلیل به آن ها فلزات آفتاب پرست می گوییم؛ اما آن ها در برابر گرما پاسخ می دهند نه به رنگ.

یکی دیگر از اعضای این تیم تحقیقاتی گفت: ذرات فلزی به یک محیط بسیار کنترل شده پاسخ می دهند - زمان، دما و سطح اکسیژن توسط محققان به دقت کنترل می گردد. این به محققان اجازه می دهد تا بافت دقیق ذرات سطح را پیش بینی و با توجه به آن برنامه ریزی نمایند.

این محقق بیان نمود: این فناوری می تواند برای تنظیم عملکرد فلز به عنوان کاتالیزور یا توانایی جذب ترکیبات مورد استفاده قرار گیرد. همچنین محققان می گویند که این فناوری با دیگر آلیاژ های فلزی نیز موثر خواهد بود.

توو ادامه داد: این رفتار کلی فلزات است. سایر فلزات در شرایط مشابه نیز همین رفتار را انجام می دهند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 228

به "فلزات مانند آفتاب پرست رنگ عوض می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فلزات مانند آفتاب پرست رنگ عوض می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید