مراقب آلودگی سبزیجات باشید

به گزارش مجله یگانه، به طور اساسی گیاهان و سبزیجاتی که بعد از برداشت مورد استفاده ی انسان قرار می گیرند در طی رشد و نمو ممکن است میکروب های مخصوصی را در قسمت های مختلف خود نگه داری و طی حمل و نقل به نقاط مختلف منتقل نمایند. گیاهان هم چنین می توانند بیماری های انگلی را به انسان سرایت دهند. اما به تجربه ثابت شده است که بافت های داخلی گیاهان یا بدون میکروب بوده و یا حاوی تعداد بسیار کمی میکروب هستند. دراین مقاله به روش هایی برای جلوگیری از آلودگی سبزیجات اشاره می کنیم:

مراقب آلودگی سبزیجات باشید

مراقب آلودگی سبزیجات باشید

به طور اساسی گیاهان و سبزیجاتی که بعد از برداشت مورد استفاده ی انسان قرار می گیرند در طی رشد و نمو ممکن است میکروب های مخصوصی را در قسمت های مختلف خود نگه داری و طی حمل و نقل به نقاط مختلف منتقل نمایند. گیاهان هم چنین می توانند بیماری های انگلی را به انسان سرایت دهند. اما به تجربه ثابت شده است که بافت های داخلی گیاهان یا بدون میکروب بوده و یا حاوی تعداد بسیار کمی میکروب هستند. دراین مقاله به روش هایی برای جلوگیری از آلودگی سبزیجات اشاره می کنیم:

جلوگیری از آلودگی

به طور اساسی سبزیجات در تمام مراحل از چیده شدن تا مصرف، مورد هجوم میکروب های عامل فساد قرار می گیرند که نه تنها آلوده شده بلکه سبب انتقال میکروب های عامل فساد به محصولات سالم هم شده است و باعث آلوده شدن آن ها هم می شوند، به طور مثال محصولات زمانی که از مزرعه به بازار حمل می شوند در اثر صدمات مکانیکی، میکروب های عامل فساد به داخل محصول نفوذ نموده و آغاز به رشد و تکثیر می نمایند. به همین علت باید در هنگام برداشت و پس از آن، در شیوه ی حمل و نقل به گونه ای دقت کرد تا محصولات آسیبی نبینند.

هم چنین نگه داری سبزیجات در سطح بازار(عمده و خرده فروشی) بدون دقت در شیوه ی نگه داری و ظروف مناسب در انبارها،یا از طریق ی دستمالی شدن از طرف کارگران در سطح بازار و هم چنین در اثر تماس با گرد و خاک و شستشو با آب آلوده، میزان میکروب آن ها اضافه می گردد، لذا درجه بندی و بسته بندی سبزیجات باعث خواهد شد که قسمت های فاسد را از قسمت های سالم جدا نموده و از توسعه آلودگی جلوگیری به عمل آید.

از سوئی در صورتی که محصول به صورت فله و درهم یا به عبارتی غیر درجه بندی و بدون بسته بندی در بازار عرضه گردد دست زدن و جا به جا کردن محصول از طریق ی خریدار و فروشنده سبب افزایش آلودگی خواهد شد.

جلوگیری از آلودگی سبزیجات در منزل

علاوه بر موارد فوق که باید از آلودگی سبزیجات درحین برداشت و پس از آن، نگه داری، حمل و نقل و عرضه به بازار جلوگیری کرد،باید از آلودگی سبزیجات در منزل هم جلوگیری گردد. برای انجام این امر، مهم ترین عامل، تهیه و خرید سبزی با کیفیت مناسب حداقل از نظر شدت آلودگی است، لذا موارد زیر باید مد نظر باشد:

1- محصول مورد احتیاج را از مراکز خرید معتبر و مطمئن تهیه کنید.

2- سبزیجات را به شیوه ی مناسب تا منزل حمل کنید.

3- از دست زدن اضافه و غیر ضروری به محصول جداً خودداری گردد.

4- چنانچه دستتان آلوده بود، به ماده ی غذائی (سبزیجات) خریداری شده هرگز دست نزنید.

5- در صورت استفاده ی غیر فوری از سبزیجات خریداری شده، آن را زود در مکان سایه و خنک قرار دهید.

6- چنانچه به گوشت دست زده باشید، قبل از شستن دستانتان، به طور جدی از دست زدن به سبزیجات خریداری شده خودداری نمائید.

7- چنانچه سبزیجات را به صورت درهم خریداری نموده اید، بلافاصله پس از ورود به منزل سبزیجات سالم را از صدمه دیده جدا کنید.

8- از قرار دادن سبزیجات خریداری شده در سطح آشپزخانه، به علت امکان پخش آلودگی آن ها به سایر سطوح آشپزخانه خودداری کنید.

9- قبل از استفاده از چاقو، تخته برش و غیره برای سبزیجات، آن ها را به دقت شستشو دهید.

10- از تماس حشرات، پرندگان، جوندگان و حیوانات خانگی با سبزیجات به طور جدی خودداری کنید.

حذف آلودگی سبزیجات در منزل

ممکن است پوشش طبیعی سبزیجات در حین برداشت و پس از آن در مراحل حمل و نگه داری و عرضه صدمه دیده باشد، لذا اولین عمل جهت حذف آلودگی در منزل، جدا کردن سبزیجات صدمه دیده از سالم است. البته برای حذف آلودگی، علاوه بر این عمل می توان از آب و یا دما(سرد کردن) و غیره هم استفاده کرد. در خصوص استفاده از آب برای نگه داری، نقطه نظرات متفاوتی وجود دارد از جمله بعضی معتقدند، شستشوی سبزیجات شامل، اعمال مقدماتی نظیرخیساندن، تکان دادن در آب یا پاشیدن آب بر سبزیجات می باشد که چنین کاری نادرست بوده، چرا که خیساندن و یا تکان دادن سبزیجات در آب باعث پخش شدن میکروب های عامل فساد از قسمت های خراب به کل این مواد خواهد شد. هم چنین عده ای معتقد به هم زدن دائم و استفاده ی مداوم از آب هستند که این هم اشتباه است زیرا این کار درست مثل این است که میزانی از میکروب های عامل فساد را به محیط بیفزائیم چرا که در نتیجه ی شستشو، سطوح به میزان ی کافی مرطوب شده و در واقع، هنگام نگه داری سبزیجات به میکروب ها اجازه ی رشد داده خواهد شد. دراین میان گروهی هم بر این باورند که شستشو با محلول های میکروب کش و ضد عفونی نماینده تعداد میکروب های موجود در سبزیجات را کاهش می دهد. بعضی هم معتقدند بسیاری از آلودگی های موجود در سطح سبزیجات با شستشوی مناسب از بین می رود اما درضمن این عمل میزانی از فلور طبیعی آن ها هم برداشته می گردد. شستشو با آب از نظر کیفیت باکتریولوژیکی خوب است اما می تواند سبب افزایش میکروب ها شده و امکان رشد بعدی آن ها را در سطوح مرطوب میسر سازد. گاهی اوقات از آب کلردار یا بعضی پاک نماینده ها جهت شستشو استفاده می گردد که باعث سهولت زدودن آلودگی و حذف میکروب ها می گردد. البته جهت حذف آلودگی همان گونه که بیان شد علاوه بر اعمال فوق می توان با استفاده از دما هم آلودگی را تا حدودی به تعویق انداخت.

منبع:نشریه آشپزباشی، شماره 40.

منبع: راسخون
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1319

به "مراقب آلودگی سبزیجات باشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراقب آلودگی سبزیجات باشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید