بازسازی بقعه سید فتح الله ورامین آغاز شد

به گزارش مجله یگانه، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، بازسازی بقعه سید فتح الله ورامین آغاز شد.

بازسازی بقعه سید فتح الله ورامین آغاز شد

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

ژیلا خدادادی گفت: بر پایه اسناد تاریخی، سید فتح الله از عارفان قرن هفتم هجری، مدرس طلاب و روحانیان بوده که همیشه محل رجوع مردم آن موقع بوده است و پس از فوت، در مرکز شهر ورامین به خاک سپرده شد.

وی اضافه نمود: بنای بقعه سید فتح الله مربوط به دوره ایلخانی است که از گنبدی دو پوش و کتیبه ای نقش برجسته با رنگ اخرایی که یادگاری از ایلخانان در ورامین بشمار می رود، برخوردار است.

خدادادی گفت: بقعه تاریخی سیدفتح الله ورامین در تاریخ یازدهم شهریور سال 82 به شماره 9893 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی گفت: با توجه به اجرای طرح بازسازی دو شبستان بقعه امامزاده سیدفتح الله، بخشی از دیواره های این بنای تاریخی با مشکل روبرو شد که با هماهنگی به عمل آمده با اداره اوقاف و امور خیریه و تأمین اعتبار یک میلیارد ریالی، عملیات پاکسازی الحاقات معاصر، اصلاح قوسی ها، استحکام بخشی بنا و پایه گنبد شروع شد.

رئیس دفتر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ورامین اضافه نمود: این بنا در ابتدا هشت ضلعی بوده که به مرور زمان به چهار ضلعی تبدل شده بود که در این بازسازی به حالت اولیه باز می شود. خدادادی همچنین از بازسازی امامزاده یحیی (ع) ورامین اطلاع داد.

وی اضافه نمود: بقعه متبرکه که از بناهای مهم زیارتی شهرستان ورامین است که مدفن امامزاده یحیی (ع) یکی از نوادگان امام زین العابدین (ع) است.

خدادادی گفت: داخل بقعه دارای محراب کاشی و ازاره های کاشی ستاره ای شکل بوده با کاشی های نیلی رنگ جلادار تزیین شده و در بالای ازاره کتیبه ای گچبری به خط ثلث برجسته حاوی کلام خدا و رسول اکرم (ص) در زمینه گل و بوته جلب نظر می نماید که گرداگرد حرم دور می زند و تاریخ محرم سال 707هجری و بانی بنا ابومحمد زید یاد شده است.

رئیس دفتر میراث فرهنگی ورامین اضافه نمود: در این بقعه، آرایه های گچبری وسعت زیادی از تزیینات را به خود اختصاص داده که بر اثر مرور زمان، با آسیب هایی روبرو شده و با برنامه ریزی انجام شده، کار بازسازی این کاشی ها و استحکام بخشی بنا با استفاده از کارشناسان خبره شروع شد.

منبع: همگردی
انتشار: 31 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1131

به "بازسازی بقعه سید فتح الله ورامین آغاز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی بقعه سید فتح الله ورامین آغاز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید