موضوعاتی که در کرسی فن شناخت آرایه های لایه چینی دوره صفویه در ایران مطرح شد

به گزارش مجله یگانه، خبرگزاری مهر/ این خبر پیرامون موضوعاتی که در کرسی فن شناخت آرایه های لایه چینی دوره صفویه در ایران مطرح شد، برای شما نگارش گشت.

موضوعاتی که در کرسی فن شناخت آرایه های لایه چینی دوره صفویه در ایران مطرح شد

لایه چینی جزو هنرهای در حال فراموشی است اما در چند سال گذشته پژوهش هایی در چند بنای دوره صفوی در مورد مطالعات فن شناختی آرایه های لایه چینی صورت گرفته و نتیجه بعضی از آنها منتشر شده است.

یاسر حمزوی، دانشیار پژوهشکده ابنیه و بافتهای تاریخی فرهنگی این مطلب را در کرسی ترویجی فن شناخت آرایه های لایه چینی دوره صفویه در ایران که مهناز اشرفی رئیس پژوهشکده ابنیه و بافت های تاریخی فرهنگی در جایگاه رئیس جلسه و مهدی رازانی دانشیار دانشگاه هنر اسلامی تبریز و غلامرضا رحمانی معاون فناوری و کاربردی سازی به عنوان ناقد در آن حضور داشتند، عنوان نمود.

ارائه دهنده این کرسی ترویجی، به طرح و تحلیل نتایج مطالعات میدانی و پژوهش های چند سال گذشته با موضوع فن شناخت آرایه های لایه چینی دوره صفویه در ایران پرداخت و آرایه های لایه چینی و طلاکاری را از زیباترین هنرهای برجسته نمایی به همراه درخشش خیره کننده رنگ طلا در نقوش دیوارنگارها دانست که بیش ترین بقایای آن در ایران، مربوط به دوران صفویه است و در بیشتر بناهای شاخص این دوره میتوان این هنر را مشاهده کرد.

متخصص بازسازی آثار و اشیای فرهنگی و تاریخی آرایه های معماری اضافه کرد: با توجه به اینکه لایه چینی جزو هنرهای در حال فراموشی است و نیز در ارتباط با حفاظت و بازسازی این آثار، احتیاج به شناخت دقیق عناصر و جزئیات ساخت آن است، پژوهش، ثبت و شناخت این آرایه ها که قدمتی حدود 400 سال دارند ضروری به نظر می رسد.

عضو هیأت علمی پژوهشکده ابنیه و بافتهای تاریخی فرهنگی اظهار کرد: با توجه به گذر زمان و اهمیت حفاظت و بازسازی آثار تاریخی که عموماً با مواد و مصالح نوین یا مواد و شیوه های سنتی رایج در هر دوره انجام می گردد، روند مداخلات و تغییرات ساختاری در آثار افزایش می یابد که در نبود پژوهش های اساسی در هر بازه زمانی، امکان زدوده شدن کلی شناخت چنین هنرهای سنتی تزئینی در تاریخچه کشور را پر رنگ می نماید.

حمزوی توضیح داد: بعلاوه گذر زمان نیز به خودی خود باعث کمرنگ شدن بسیاری از شواهد شناخت ساختاری آثار در روند طبیعی زوال آنها می گردد که لزوم پژوهش های اساسی در شناخت ساختار و فنون هنرها به منظور ثبت و توسعه حافظه تاریخی هنری و فرهنگی جامعه را روشن می نماید.

وی اعلام کرد: خوشبختانه، در چند سال گذشته پژوهش هایی در چند بنای دوره صفوی ایران در مورد مطالعات فن شناختی آرایه های لایه چینی صورت گرفته که نتیجه بعضی از آنها منتشر شده است.

دانشیار پژوهشکده ابنیه و بافتهای تاریخی فرهنگی اضافه کرد: زمانی میتوان در مورد مواد و مصالح و شیوه عمل آوری و چگونگی و مراحل اجرای این هنر در دوره صفویه ایران صحبت کرد که پژوهشگر، مطالعات متنوعی در نقاط مختلف کشور در این حوزه انجام داده باشد یا در تیم های پژوهشی این حوزه، حضور فعال داشته باشد، در این شرایط، می تواند اطلاعات بدست آمده و تجربیات بدست آمده را در کنار هم قرار دهد و به یک نتیجه کلی برسد.

منبع: همگردی
انتشار: 31 خرداد 1402 بروزرسانی: 31 خرداد 1402 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1769

به "موضوعاتی که در کرسی فن شناخت آرایه های لایه چینی دوره صفویه در ایران مطرح شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موضوعاتی که در کرسی فن شناخت آرایه های لایه چینی دوره صفویه در ایران مطرح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید