نشانه وجود انگل در بدن

به گزارش مجله یگانه، تهران (پانا) - افرادی که در بدنشان انگل دارند معمولا با نشانه های عفونت روبرو می شوند انگل ها خود را به عنوان یک بافت نرمال نشان می دهند و بدن از مبارزه با آن ها امتنا می نماید.

نشانه وجود انگل در بدن

به گزارش بهداشت نیوز، همه ما انگل داریم و عملا غیرممکن است که با آنها تماس نداشته باشیم؛ چرا که در همه چیز، از غذای ما گرفته تا فرش هایمان وجود دارند. با این حال، داشتن انگل لزوما به معنی داشتن عوارض منفی برای سلامتیمان نیست.

در واقع، انگل ها همواره وجود خواهند داشت و آنها بخشی از چرخه طبیعی زندگی هستند حتی افراد سالم هم آنها را دارند و معمولا مضر نیستند و آسیبی نمی رسانند در عوض، آنها کار خودشان را انجام می دهند.

آنچه ما نمی خواهیم و برای سلامتیمان ضرر دارد، عفونت انگلی است که بسیار خطرناک هم می باشد ؛برای اینکه آنها را در حالت خاموش و غیرفعال نگه داریم، باید از سلامت خوبی برخوردار شویم بهتر است که این کار را از خانه هایمان آغاز کنیم.

انگل ها عاشق زباله هستند و غذا و یا هر چیز دیگری را از بین می برند و ممکن است که یک مهمان ناخوانده باشند.

برای خاموش نگهداشتن آنها باید از کجای خانه آغاز کرد:

انگل ها، در همه جا وجود دارند: دستگیره ها، صفحه کلید، دستشویی، چرخ دستی های خرید، ناخن ها، آب، هوا، غذا، حیوانات خانگی، کف، و غیره در نتیجه، هیچ کس به طور کامل از آنها در امان نیست حتی سالمترین افراد با این حال، می توانیم بدنمان را در شرایط بسیار خوبی حفظ کنیم و برای آنها یک محیط غیر ایده آل ایجاد کنیم.

آیا می دانید که انگل کبد انسان و جانوران، حتی ممکن است که منجر به سرطان گردد؟

شما معمولا نمی دانید که آنها را در بدنتان دارید، تا حدی که تشخیص آنها هم بسیار سخت است.

نشانه های عفونت انگلی

ممکن است که علائم یک عفونت داشته باشید. انگل می تواند عامل اصلی بسیاری از بیماری های مرموز باشد. بعضی از افراد ممکن است علائم عفونت را نداشته باشند. اما در کل، بعضی از علائم رایج عفونت انگلی عبارتند از:

اختلالات خلقی

میل شدید به غذاهای شیرین

کم خونی یا کمبود آهن

بیماری های پوستی مانند کندو، بثورات، گرگرفتگی اگزما، درماتیت خارش، آکنه،زخم، ضایعات و غیره

عفونت های تکراری دوره ای مانند کاندیدا

خونریزی لثه

سردرد

اضطراب و نگرانی

عصبانیت

دندان قروچه در طول شب

آلرژی غذایی

از دست دادن اشتها

اختلال در عملکرد جنسی

خستگی مزمن

گرایش غذایی ناسالم

مسائل گوارشی مداوم (گرفتگی، التهاب، گاز، و غیره)

تمام مدت گرسنه بودن

مفاصل متورم و سخت

مسائل تنفسی

خارش به ویژه در اطراف دهان، بینی و حنجره

مسائل حافظه

علائم انگلهای روده ای

مشکل پیچیده ای که در خصوص تشخیص انگل وجود دارد این است که با سایر علائم سلامتی مشابه هستند.

اثرات انگل بر روی سیستم ایمنی بدن:

انگل ها بسیار حیله گر هستند. بعضی از آنها می توانند بدن را فریب دهند و فکر نمایند که آن ها بخش نرمال بافت یا اندام هستند و سیستم ایمنی را از مبارزه با آن ها باز می دارند.

وقتی این مهاجمان در بدن ما مستقر می شوند، حتی می توانند سوراخ هایی را در اندام ها هم بخورند.به خاطر داشته باشید, آن ها از شما دور هستند. اگر تغذیه رسانی به آن ها را متوقف کنید, آن ها آغاز به خوردن اندام های شما می نمایند.

عفونت انگلی می تواند باعث ایجاد آسیب فیزیکی در روده یعنی دستگاه گردش خون, ریه ها و کبد گردد.آن ها می توانند کمبود مواد مغذی اصلی و مسائل هاضمه را ایجاد نمایند، چون ویتامین ها و مواد مغذی ضروری و اسیدهای آمینه مورد احتیاج ما را می گیرند.

این می تواند باعث کم خونی و یا باعث خواب آلودگی افراد پس از خوردن گردد.به طور کلی, آن ها توانایی سیستم ایمنی را با سمی کردن بدن کاهش می دهند.

مواد زائد سمی را در بدنشان دفع می نمایند. سیستم دفاعی ضعیف و بدن سمی افراد منجر به خستگی و بیماری می گردد.علاوه بر این, آن ها می توانند سریع تر از بازسازی سلولی ما آنها را نابود نمایند.واقعا انگل می تواند سلامتی ما را از بین ببرد.

انواع انگل ها و آنچه انجام می دهند:

انگل های کرمی گرد:

این نوع از انگل می تواند در روز 200.000 تخم بگذارد و تا 4 متر و نیم طول دارد. برآوردها نشان می دهد که 1 میلیارد نفر آلوده به این انگل هستند.

علائم عبارتند از:ناراحتی بالای شکم، آسم، بی خوابی، آپاندیسیت، پریتونیت، تب، کاهش وزن و جوش ناشی از ترشحات یا ضایعات انگل ها.

تعداد زیادی از آن ها می توانند باعث انسداد مجاری روده، خونریزی در کبد، پانکراتیت، کاهش اشتها و جذب ناکافی غذاهای هضم شده شوند.

کرم قلاب دار:

این انگل بیش از 700 میلیون نفر را در سرار دنیا آلوده نموده است. کرم قلاب دار ترکیبی پیچیده از پاسخ های ایمنی میزبان و پاتولوژیک را القا می نماید.

لاروهایش روی پوست نفوذ می نمایند، هنگامی که این کرم ها به سن بلوغ می رسند، می توانند قدرت، انعطاف پذیری و سلامت کلی قربانی را بگیرند.

کرم های جوان از دندان هایشان برای سوراخ کردن دیواره روده استفاده می نمایند و از خون شما تغذیه می نمایند.

علائم بیماری عبارتند از: کمبود آهن، درد شکمی، از دست رفتن اشتها، کمبود پروتئین, پوست و مو، سوزش پوست، تورم، تورم ذهنی و در نهایت نارسایی قلبی.

کرمک:

کرمک ناشی از کرم گرد است. این کرم از هر پنج کودک، یکی را آلوده می نماید. علائم ممکن است شامل خارش و سوزش مقعد یا واژن، اختلالات هاضمه، بی خوابی، تحریک پذیری یا تحریک پذیری باشد. همچنین ممکن است هیچ علائمی را نداشته باشید.

کرم ماده از مقعد بیرون می خزد و هر روز حدود 15.000 تخم می گذارد. در جای هوا خور، تخم ها می توانند در حدود دو روز در هر جایی زنده بمانند. این کرم ها سفید هستند و می توانند تا حدود نیم اینچ رشد نمایند.

کرم نواری:

این عفونت در چند هزار میلیون نفر در سراسر دنیا تخمین زده می شوند. علایمش خارش، مدفوع خونی، درد در قسمت تحتانی شکم, کاهش وزن، پرولاپس رکتوم، تهوع و کم خونی است. خونریزی وقتی رخ می دهد که کرم ها به دیواره روده نفوذ نمایند و عفونت های باکتریایی معمولاً بوجود می آید. آن ها می توانند 1-2 اینچ رشد نمایند.

این کرم ها ممکن است تا 10 متر و نیم طول داشته باشند و ده سال داخل روده فرد رشد نمایند. بعضی از کرم های نواری می توانند به اندازه یک میلیون در روز تخم گذاری نمایند. بدن آن ها در بخش های مجزا با قلاب ها و فنجان ها در جمجمه است.

کرم پهن:

اینها در مثانه، خون، کبد، ریه، کلیه و روده یافت می شوند. عفونت های انسانی دنباله ها در سراسر دنیا بیش از 10 میلیون نفر است. آن ها می توانند باعث بیماری های شدید دستگاه گوارش، مثانه، کبد و تخریب سلول های خونی شوند. طول آن از 1 تا 2.5 سانتی متر است.

علائم انگلها در عظیمسالان

چه چیزی باعث عفونت انگلی می گردد؟

مطالعات نشان می دهد که 9 بار از 10 مورد، عفونت های انگلی در واقع ناشی از سبک زندگی هستند، نه صرفاً ناشی از محیط زیست. این بدان معنی است که شما احتمالا آب ابتلا به انگلی خورده اید. عظیم ترین عامل عفونت های انگلی، سیستم ایمنی ضعیف است.

این یک خیابان دو طرفه است. زندگی با سبک زندگی که سیستم ایمنی را ضعیف می نماید، به این علت است که یک بدن تضعیف شده برای آنها یک زمین پرورشی عالی است و این محتمل ترین راه برای جذب یک عفونت انگلی است.

آن ها چیزی را دوست دارند که ما دوست داریم و چیزی را دوست ندارند که ما دوست نداریم. یعنی، آن ها چیزهای بدیهی را دوست دارند که اغلب به سمت آن ها جذب می شوند؛ استرس، شکر، غذاهای ناسالم، شب های طولانی با کمی استراحت و غیره.

در نتیجه، این چیزی است که آنها را حیله گر می نماید و دلیل دیگری برای زنده ماندن آن ها وجود دارد. راه چاره واقعی، افزایش سلامت ما به هر طریق ممکن است. تمایلات طبیعی ما برای عادات بد، سوخت آن ها هستند.

عادات سالم ما کریپتون آنها هستند. در اصل، ما باید استرس را درک کنیم و یاد بگیریم که آن را حل کنیم.

10 علائم هشدار دهنده که نشان می دهد بدن شما پر از انگل است:

1. مسائل مزمن دستگاه گوارش:

آلودگی انگلی باعث التهاب و تخریب لایه روده و منجر به اسهال مزمن می گردد.

مطالعات بر روی برنامه های روتین روده که برای افزایش میزان تشخیصی اسهال انگلی و بهبود درمان و استراتژی های پیش گیری از اسهال در بچه ها مبتلا به سو تغذیه حاد شدید، تاکید دارد.

حتی ضایعات سمی فراوری شده توسط این انگل ها می تواند باعث یبوست مزمن، گاز، باد کردگی، تهوع و احساس سوزش در معده گردد.

اگر به طور روزانه فیبر بالا و غذاهای شدیداً قلیایی مصرف می کنید و هنوز هم اسهال و یا دیگر مسائل هاضمه را تجربه می کنید، باید وجود یک انگل را در نظر بگیرید.

2. درد شکمی:

یکی دیگر از مسائل شکمی ناشی از انگل ها، درد شکمی است. انگل های ساکن در ناحیه روده کوچک فوقانی باعث التهاب و سوزش در این ناحیه می شوند.

این منجر به احساس شدید و درد در شکم می گردد علاوه بر این، چنانچه در این بخش توضیح داده شده است انگل های می توانند مانع عبور محصولات زائد از بدن شوند که می تواند منجر به درد در ناحیه شکم بالا گردد.

درد شکمی عمدتاً مرتبط با کرم های گرد، کرم پهن، کرم قلابدار و یا هجوم کرم های روده ای نواری است. هجوم کرم های قلابدار عامل اصلی ناراحتی شکمی است، به ویژه در میان عظیمسالانی که اخیراً به خارج سفر نموده اند.

اگر شما درد ناگهانی شکم شدیدی را از زمان به زمان دیگر داشته اید، به پزشک مراجعه کنید.

3. خارش مقعد:

خارش اطراف مقعد یک نشانه دیگر از عفونت انگلی است.به ویژه آن هایی که از کرمک رنج می برند، اغلب از خارش یا ناراحتی مقعدی شکایت دارند.خارش اطراف مقعد به کرات در شب رخ می دهد که کرم ماده تخم گذاری می نمایند.

اگر فرد مبتلا این منطقه اش آسیب ببیند، ممکن است پوستشان از بین برود و خطر عفونت باکتری ثانویه افزایش می یابد. چون خارش در شب معمولاً رخ می دهد، منجر به اختلالات خواب و بی قراری می گردد.

اگر در طول شب برای بیش از دو هفته خارش دارید و هیچ نشانه ای از جوش ندارید، با پزشک خود مشورت کنید.

4. خستگی و ضعف:

خستگی نیز نشانه هجوم انگلی است.این عمدتاً مرتبط با کرم های روده ای است که مواد مغذی حیاتی را که می خورید، تصفیه می نمایند.

جذب ویتامین ها، مواد معدنی، چربی ها و کربو هیدرات ها می تواند بدن را ضعیف کند و شما را خسته، افسرده و با احساس بی علاقگی کامل رها کند. این اتفاق می تواند منجر به خستگی در سطوح ذهنی، جسمی و عاطفی گردد.

علاوه بر این، اضافه بار مواد زائد متابولیکی فراوری شده توسط انگل ها باعث می گردد که اعضا بدن حتی سخت تر کار نمایند تا این محصولات زائد را از بین ببرند.

این امر همچنین منجر به خستگی، انرژی کم، بی حالی و ضعف بیش از حد می گردد. اگر حتی پس از خوردن و خوابیدن باز هم خسته هستید، با پزشک مشورت کنید تا علت را بیابید.

5. کاهش اشتها و کاهش وزن:

اگر متوجه تغییر ناگهانی اشتها به ویژه افزایش اشتها شده اید، ممکن است به خاطر حضور انگل ها در بدن تان باشد.در واقع، افزایش اشتها در ترکیب با کاهش وزن اغلب مربوط به کرمک و کرم نواری است.

این اتفاق زمانی می افتد که فرد مبتلا به اندازه خوبی غذا می خورد ولی باز هم گرسنه است. هم چنین فرد آلوده ممکن است متوجه گرسنگی زود هنگام صبح گردد و بعد از خوردن غذا هرگز احساس سیری و رضایت نمی نماید.

اگر کاهش وزن را با افزایش اشتها تجربه می کنید, با پزشک خود مشورت کنید.

6. ناراحتی های روحی:

آلودگی انگلی می تواند باعث نوسان خلقی، افسردگی، اضطراب و همچنین توهمات بصری گردد. اغلب این علائم با مسائل هاضمه همراه می شوند. روده دارای نورون ها و انتقال دهنده های عصبی (به ویژه سروتونین) است که برای سیستم عصبی روده ای سالم مهم هستند.

ضایعات متابولیکی سمی فراوری شده توسط انگل ها در روده می تواند به نورون ها و انتقال دهنده های عصبی حمله کند و باعث عصبانیت، بی قراری، نوسان و حتی افسردگی گردد.

همچنین دانشمندان بر این باورند که التهاب در روده می تواند منجر به التهاب در مغز گردد و بالعکس. اگر ناگهان احساس افسردگی و ناراحتی می کنید، با پزشک خود مشورت کنید تا احتمال هجوم انگل را رد کنید.

7. دندان قروچه:

اگر دندان های خود را در خواب روی هم فشار می دهید, یکی از دلایل ممکن هجوم انگل ها است. هم چنین به دلیل اضطراب و بی قراری ناشی از مواد زائد و سمومی که توسط انگل ها در بدن منتشر می شوند، ممکن است در حین خواب این حرکت رخ دهد.

به عنوان انگل های بیماری زا، اگر شما متوجه چنین علائمی در بچه هاتان شده اید, مدفوع او را معاینه کنید.

8. کم خونی و فقر آهن:

هجوم کرمک و کرم های گرد می تواند منجر به کمبود آهن در بدن و در نهایت ایجاد کم خونی گردد. انگل ها، ویتامین های خوب، از جمله آهن، را از غذایی که فرد می خورد، می دزدند و منجر به کمبود آهن می شوند.

این مشکل به دلیل بهداشت بد و ضعیف، آگاهی ضعیف، بیسوادی، فقر و انواع عوامل متحد رایج است. کم خونی شدید در نهایت بر رشد و تکامل کودک تاثیر می گذارد. در واقع رشد آهسته و کاهش وزن در بچه ها آلوده به انگل ها رایج است.

اگر متوجه رشد آهسته کودک خود شدید، با پزشک خود مشورت کنید.

9. مسائل پوستی:

انگل های موجود در روده باعث التهاب در بدن می شوند که به نوبه خود باعث مسائل پوستی متعددی می گردد.این مسائل پوستی شامل جوش ، کهیر، اگزما و انواع دیگر حساسیت های پوستی هستند.

همچنین سموم و ضایعات حاصل توسط انگل ها باعث افزایش سطح ائوزینوفیل خون می گردد. این می تواند منجر به زخم و ورم گردد. نه فقط پوست، بلکه انگل ها می تواند منجر به موهای خشک و شنماینده و ریزش مو شوند.

10. درد ماهیچه و مفاصل:

انگل های خاصی می توانند به بافت نرم در مفاصل و ماهیچه ها صدمه بزنند، جایی که آن ها به شکل کیست محصور می شوند. این منجر به سوزش و درد می گردد، که اغلب با آرتروز اشتباه گرفته می شوند.

هم چنین سموم آزاد شده توسط انگل ها می توانند باعث ایجاد واکنش التهابی در بدن شوند. علاوه بر این، درد را می توان در نتیجه واکنش سیستم ایمنی به این انگل ها، تجربه کرد.

اگر شما قادر به کاهش علت درد ناگهانی در ماهیچه ها، مفاصل و یا هر بخش دیگر بدن نیستید و دردتان روز به روز بدتر می گردد، با پزشک مشورت کنید.

چگونه می توان انگل ها را آنالیز کرد؟

اگر به یک فرد مبتلا به عفونت انگلی مظنون هستید، پس بهتر است قبل از اینکه هر چیزی را امتحان کنید، آزمایش مدفوع مناسبی را انجام دهید.

البته شما می توانید یک رژیم غذایی و سبک زندگی بهینه را انتخاب کنید تا سیستم ایمنیتان را افزایش دهید، صرف نظر از این که آیا شما عفونت دارید یا خیر.

اگر چیزی وجود داشته باشد، سیستم ایمنی شما را افزایش می دهد که بهترین راه برای مقابله با انگل ها است.به علاوه، هنگامی که با کرم ها سر و کار دارید، بعضی افراد ایده کشتن آن ها را دارند.

با این حال، شما نمی توانید به سادگی یک انگل را بکشید؛ به خوبی عمل نخواهد کرد.آن ها چند مرحله ای هستند.ممکن است عظیمسالانشان را بکشید، اما نه نیم میلیون تخم شان که در بدن شما ته نشین شده اند. این چیزها برای زنده ماندن طراحی شده اند.

راه هایی برای محافظت در مقابل انگل ها:

اولین کاری که انجام می دهید، تمیز کردن بدن است تا تامین غذای آن ها را از بین ببرد.

خوردن هر غذای فرآوری شده مدرن را رها کنید.

همچنین می توانید روزه بگیرید با این حال، باید تحت نظارت یک پزشک باشید.

این یک فرآیند ساده یک هفته ای نیست و این کار می تواند تا سه ماه طول بکشد، چون این انگل ها تخم های زیادی می گذارند و در نهایت، به همین دلیل است که روش های تمیز و سالم باید به یک روش زندگی تبدیل شوند.

علاوه بر این، چیزی وجود ندارد که همه انگل ها را بکشد. آن ها نسبت به خیلی چیزها خیلی مصون هستند، حتی آنتی بیوتیک ها. شما باید استراتژیک باشید و بدن خود را سالم نگهدارید تا یک محیط زندگی نامناسبی برای آن ها گردد.

در نهایت، دفاع حقیقی شما یک بدن شدیداً قلیایی است که با سیستم ایمنی قوی و یک دستگاه گوارشی سالم، به خوبی با آنها مبارزه می نماید. اگر خون شما اسیدی باشد، انگل های خود را فراوری می کنید. مخاط در دستگاه گوارش و بدن برای فراوری کامل باکتری ها و انگل ها ساخته شده است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 13 فروردین 1400 بروزرسانی: 13 فروردین 1400 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1039

به "نشانه وجود انگل در بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشانه وجود انگل در بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید