نورا برای افرادی که دوز سوم را نزده اند مناسب است ، 85 درصد سرطان های بچه ها کاملاً بهبود می یابد

به گزارش مجله یگانه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله (عج) گفت: واکسن نورا پروتئینی نوترکیب بوده و به ویژه برای افرادی که دوز سوم را نزدند مناسب است، چراکه هیچ گونه عارضه ای ندارد.

نورا برای افرادی که دوز سوم را نزده اند مناسب است ، 85 درصد سرطان های بچه ها کاملاً بهبود می یابد

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، حسن ابوالقنامی رئیس انجمن خون و سرطان بچه ها در برنامه طبیب با اشاره به اینکه سرطان های بچه ها دو تا سه درصد کل سرطان ها هستند، بیان کرد: این دسته از سرطان ها از نظر تعداد بالا نیستند منتهی، چون بچه ها در سال های اول زندگی شان هستند بیماری آن ها بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه من از 30 سال پیش این سیر و فرایند تکمیلی بالینی را در درمان سرطان شاهد بودم، اظهار کرد: حدود 30 سال پیش 25 تا 30 درصد بیماران بهبود پیدا می کردند و و حدود سه یا چهار دکتر در زمینه سرطان بچه ها داشتیم و اغلب بیماران باید برای درمان به تهران مراجعه می کردند، اما امروز بیش از 160 فوق تخصص در این زمینه داریم و تقریباً دیگر از استان ها کسی به تهران مراجعه نمی کند، ضمن اینکه از 25 درصد آن موقع امروز 85 درصد به طور کامل بهبود پیدا می نمایند.

این فوق تخصص خون و سرطان بچه ها بعلاوه توضیح داد: ما این امیدواری را داریم که این رقم به 95 درصد برسد، برای اینکه داروها، علم و دانش تازه به یاری سرطان آمده و کسی نباید با شنیدن خبر این بیماری ناامید گردد، خوشبختانه امروز نگاه مردم به درمان نیز نگاه کاملی است و دیگر کسی را نداریم که وسط راه درمان را رها کند، بنابراین نتیجه هم می گیرند، لذا دیگر نباید نگاه مان به سرطان یک بیماری لاعلاج باشد.

ابوالقنامی با اشاره به اینکه در بچه ها شایع ترین سرطان ها ابتدا سرطان خون و مغز و بعد سرطان های لنفوم، بافت های نرم مثل کلیه و سرطان استحوان است، گفت:، چون منشأ سرطان بچه ها اغلب جنینی بوده و عمدتاً قابل پیشگیری نیست و معمولاً در دو تا چهار سال اول زندگی خودش را نشان می دهد، به همین علت در این خصوص بیشتر باید از کودکی پیشگیری کنیم تا در بزرگسالی مبتلا نشوند. اما سرطان های بچه ها قابل تشخیص زودرس هست و هنر این است که زود تشخیص داده گردد، اگر آن ها را در مرحله اول تشخیص دهیم شانس بهبودی بالای 95 درصد است، در این صورت با یک عمل جراحی و شیمی درمانی مشکل حل می گردد.

وی ادامه داد: مثلاً اگر بچه ای سردرد صبحگاهی و تهوع دارد اگر زود مراجعه کند سرطان مغز زود تشخیص داده می گردد یا سرطانی هست که مربوط به پشت چشم است و با نور گوشی چشم مانند چشم گربه می گردد در صورت تشخیص سریع به سادگی درمان می گردد، یا سرطان کلیه با ایجاد توده خودش را نشان می دهد، لذا به ویژه در بچه ها تأکید ما تشخیص زودرس است.

این پزشک متخصص با تأکید بر اینکه سرطان ها بچه ها به طور معمول باید علامت دهد تا تشخیص داده گردد، اظهار کرد:، چون ما غربالگری در این خصوص نداریم، هر سرطانی یک سری علامت های اختصاصی دارند و یک سری علامت های عمومی، که علامت های عمومی شامل بی اشتهایی، تب، درد های استخوانی، تهوع و استفراغ، ایجاد توده یا یک سری علائم اختصاصی است مثل کاهش دید، کم خونی های شدید، کبودی در بدن و خون دماغ شدن یا درد های موضعی.

ابوالقنامی تأکید کرد: لذا باید به علائم در بچه ها توجه داشت ضمن اینکه علائم نیز نباید ما را نگران کند مثلاً درد های عضلانی در بچه ها به طور پراکنده وجود دارد و عموماً برای رشد است پس نباید نگران شویم بلکه باید هر اتفاق غیرعادی مدت دار در بدن را پیگیری کنیم. در بچه ها هر چقدر بتوانیم به سمت درمان های پیشرفته مثل پرهیز از بستری کردن و درمان در منزل برویم در روحیه بچه ها تأثیر بیشتری دارد، لذا توصیه من این است که خیریه هایی که در این زمینه فعالیت می نمایند بیشتر در این حوزه کار نمایند، چون در این صورت روحیه بچه ها هم حفظ می گردد.

وی بعلاوه با اشاره به اینکه مراحل درمانی سرطان در ایران تفاوتی با دیگر کشور ها ندارد، اضافه نمود: داروها، رادیوتراپی ها و جراحی ها همان است و چه بسا در برخی موارد ما پیروز تر بودیم، اما در این سال های اخیر آمریکایی ها خیلی نامردی کردند و روی داروی بچه های سرطانی هم دست گذاشتند و دسترسی ما به دارو های برند کم شد و ما ناچار شدیم یک سری دارو های متفرقه از کشور های دیگر تهیه کنیم، همین باعث شد که عده ای فکر نمایند که دارو ها تأثیر کمتری دارد که البته این موضوع هم ثابت شده نیست، ولی به هر حال ما هم تمایل داریم که به دارو های درجه یک و برند دسترسی داشته باشیم، اما خوشبختانه با کمبود دارو در زمینه دارو هایی که در پروتکل های درمان ما وجود دارد و معمول است روبرو نشدیم.

رئیس انجمن خون و سرطان بچه ها با تأکید بر اینکه نگاه امیدوارانه به سرطان باعث نتیجه گیری بهتر شده و من مطمئنم آینده بهتری هم برای سرطان هست و نباید نام آن را ناعلاج گذاشت، گفت:، چون این بیماری علاج پذیر است، خانواده ای که با توکل و روحیه بالا و امیدواری وارد درمان می شوند و ناراحتی خود را به بچه منتقل نمی نمایند باعث می گردد بچه نیز روحیه خود را حفظ کند، لذا توصیه من به همه خانواده ها این است که معنویت خود را تقویت نموده و با امیدواری راستا درمان را در پیش بگیرند.

ابوالقنامی بعلاوه در این برنامه از انتها فاز سه بالینی واکسن نورا اطلاع داد و یادآور شد: به همکارانم در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) و مردم تبریک گفته و انشاالله به زودی این واکسن در اختیار مردم قرار گیرد، این واکسن پروتئینی نوترکیب است و به ویژه برای افرادی که دوز سوم را نزدند مناسب است، چراکه هیچ گونه عارضه ای ندارد، امروز گزارش مطالعات به وزارت بهداشت فرستاده شده که انشاالله بعد از تأیید وارد مرحله فراوری گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 1 اردیبهشت 1401 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1527

به "نورا برای افرادی که دوز سوم را نزده اند مناسب است ، 85 درصد سرطان های بچه ها کاملاً بهبود می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نورا برای افرادی که دوز سوم را نزده اند مناسب است ، 85 درصد سرطان های بچه ها کاملاً بهبود می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید