واکنش سخت روسها به چشم طمع ترامپ به نفت سوریه

به گزارش مجله یگانه، خبرنگاران-گروه بین الملل: همگان از علاقه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به نفت و پول علاقه دارند و فرماندهان نظامی آمریکایی برای راضی کردن وی برای باقی ماندن بخشی از نظامیان این کشور در سوریه هم از همین حربه استفاده کردند.

واکنش سخت روسها به چشم طمع ترامپ به نفت سوریه

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در سخنانی گفت: ما نفت سوریه را نگه می داریم و به یاد بیاورید که ماهانه 45 میلیون دلار، پول آوری دارد. شمار کمی از نیروهای آمریکایی در مناطقی که نفت در آنها وجود دارد، باقی خواهند ماند تا از این فرآورده محافظت نمایند و در آینده تصمیم می گیریم که با نفت سوریه چه کار کنیم.

مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا نیز به دنبال این سخنان همسو با رئیس جمهوری ایالات متحده ولی به صورت شفاف تر 5 سال پس از ورود تجاوزکارانه نظامیان آمریکا به مناطق شرق سوریه، گفت: ماموریت واشنگتن تامین امنیت میادین نفتی در سوریه است.

روز گذشته نیز منابع خبری اعلام نمودند که دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور با گسترش مأموریت نظامی برای حفاظت از میادین نفتی در شرق سوریه موافقت نموده است.

این در حالی است که روز سه شنبه خبرگزاری آناتولی ترکیه اطلاع داد که آمریکا شروع به ساخت پایگاه نظامی جدیدی در مناطق نفت خیز سوریه در استان دیرالزور نموده است. طبق گزارش منابع آمریکایی؛ از هم اکنون بخشی از تیپ سی ام تانک ایالت کارولینای جنوبی و همچنین تجهیزات نظامی از استان حسکه و پایگاه نظامی شهر رقه به این مناطق منتقل شده اند. مرکز کنترل حقوق بشر سوریه نیز اطلاع داده که بیش از 500 نظامی آمریکایی و همچنین تانک ها در پایگاهی در جاده 4-mدر استان دیرالزور مستقر شده اند.

ترامپ به همین دلیل حتی از استقرار بعضی از شرکت های آمریکایی در مناطق شرق سوریه برای سرمایه گذاری و بهره برداری از میادین نفتی این کشور سخن گفته است، موضوعی که با واکنش شدید روسیه روبرو شد.

مخالفت شدید روسها با جاه طلبی های نفتی ترامپ

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در همین ارتباط با بیان این که نفت سوریه مرکز توجه آمریکا است، اضافه کرد: واشنگتن می خواهد میادین نفتی سوریه را تصرف کند تا دولت این کشور نتواند به آن ها دست یابد. نفت سوریه از سوی آمریکا قاچاق و از این کشور خارج شده و با درآمدهای حاصل از فروش آن، واشنگتن از گروه های مسلح وفادار به خود حمایت می نماید.

ایگور کوناشینکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه هم در همین زمینه اعلام نمود: آژانس های دولتی آمریکا نفت سوریه را قاچاق نموده و ماهانه بیش از 30 میلیون دلار از این راه به دست می آورند.

سرگئی ورشینین معاون وزیر امور خارجه روسیه هم با اشاره به کوشش آمریکا برای تحکیم حضور خود در مناطق نفت خیز سوریه، آن را اقدامی غیرقانونی از سوی واشنگتن خواند و گفت: مسکو هرگز زیربار رویه ای که آمریکا در سوریه پیش گرفته، نمی رود. هرگونه اقدام آمریکا در خصوص تحکیم حضور غیرقانونی در میادین نفتی سوریه از نظر ما مغایر با قوانین بین المللی است و باید به آن انتها داد.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص تصمیم آمریکا برای ایجاد پایگاه نظامی در دیرالزور سوریه برای دفاع از میادین نفتی، گفت: این اقدام نادرست و غیرقانونی است و ما به شدت آن را محکوم می کنیم.

مقام های روس در چند هفته اخیر، آمریکا را به سرقت نفت سوریه متهم نموده اند و خواهان انتها دادن به این اقدام تبهکارانه شده اند.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز با تکرار اطلاعاتی که وزارت دفاع این کشور هفته گذشته آنها را افشا کرد، گفت: ایالات متحده آمریکا به صورت غیرقانونی از میادین نفتی در شمال شرق سوریه ماهانه بیش از 30 میلیون دلار نفت استخراج می نماید. آمریکا نفت سوریه را با نقض تحریم های خود به صورت قاچاق از سوریه خارج می نماید و قصد ندارد این مناطق سوریه را در آینده نزدیک ترک کند.

این در حالی است که وزارت دفاع روسیه همچنین در هفته های اخیر تصاویر ماهواره ای از بعضی مناطق سوریه منتشر کرد که نشان می دهد، نظامیان آمریکایی چتر امنیتی برای قاچاق نفت سوریه ایجاد نموده اند و پیشتر نیز تصاویری از مناطق شرقی سوریه منتشر شده بود که کامیون های نفت را در حال تردد در مرزهای این کشور با ترکیه نشان می داد که همگی آنها بیانگر بعضی اهداف عاملان و حامیان تروریست ها در سوریه است.

ذخایر نفتی سوریه

سوریه از نظر ذخایر نفتی با 2 میلیارد و 500 میلیون بشکه در بین کشورهای مختلف دنیا با سهم 15 دهم درصد در صندلی 32 بعد از مالزی و قبل از آرژانتین قرار گرفته است و مهم ترین حوزه های نفتی این کشور در بخش های شرقی و استان دیرالزور دومین استان بزرگ سوریه بعد از حمص در مرکز این کشور قرار گرفته است و بخش کمتری نیز در مناطق دیگر نظیر حماه، الرقه و حمص است.

قبل از شروع بحران در سال 2011 میلادی، سوریه سالانه 385 هزار بشکه نفت سبک به ارزش تقریبی 3 میلیارد یورو استخراج و به وسیله خط لوله به حمص ارسال می کرد که از این میزان نفت استخرج شده 189 هزار بشکه پالایش و به مصارف داخلی مانند نیروگاه های برق می رسید و مابقی به وسیله بندر بانیاس صادر می شد.

علاوه بر این در مناطق شرقی سوریه گاز طبیعی نیز کشف شده است و می توان گفت که با توجه به وجود بعضی ذخایر نفتی و گازی در مدیترانه که لبنان به آنها دست یافته، سوریه نیز در صورت سرمایه گذاری در این بخش از سرزمین خود و با توجه به سواحل طولانی در این دریا نیز می تواند به آنها دسترسی داشته باشد.

راز تحرکات آمریکا علیه دمشق در شرق فرات

اعلام چنین مواضعی از سوی مقامات آمریکا در روزهای اخیر به وضوع بیانگر اهداف و نیات پشت پرده این کشور به همراه حضور نظامیان فرانسه و انگلیس در مناطق نفتی در شرق سوریه در 5 سال گذشته است.

واقعیت آن است که اکنون که شکست تروریست ها برای همگان روشن شده، آمریکا به دنبال ایجاد بحران مالی با توسل به حربه نفت علیه سوریه است، تا شاید بتواند از این طریق ضمن تسلط بر منافع نفتی این کشور و تامین منافع خود، دولت دمشق را برای وادار کردن به بعضی شرایط واشنگتن تحت فشار قرار دهد.

عبدالباری عطوان تحلیلگر معروف دنیا عرب درباره تحولات شرق سوریه آورده است: با نگاهی به تحولات سیاسی و نظامی شتابزده در سوریه می توان گفت که نبرد مهمی که در اولویت قرار خواهد دریافت نبرد شرق دیرالزور و ضد نیروهای آمریکایی چمبره انداخته بر میادین نفت و گاز در آن است.

وی می نویسد: ترامپ با ماموریت نظامی برای حمایت از میادین نفتی در شرق فرات موافقت نموده است و حدود 800 نظامی را برای این هدف مامور نموده است و این علاوه بر 200 نظامی دیگری است که در پایگاه التنف حضور دارند.

عطوان اضافه کرد: گواه تقدم نبرد شرق فرات بر ادلب چندتاست؛ نخست، موضع گیری روسها که در این مقطع زمانی از اهمیت به سزایی برخوردار و به مثابه پیغام حمایت قوی مسکو از دمشق است. دوم،مواضع تحریک آمیز ترامپ که چند روز قبل از حق کشورش برای تسلط بر این ثروت و تصاحب بخشی از آن و فعالت شرکت های نفتی آمریکایی برای اداره میادین نفت و حفاری از میادین گازی و نفتی دیگر برای افزایش فراوری و به تبع آن کسب درآمد سخن گفت. سوم، مواضع اخیر بشار اسد رئیس جمهور سوریه که بر بازپس گیری شرق فرات تاکید نمود. چهارم، بعید نیست که نیروهای آمریکایی در شرق فرات یکی از اهداف؛ اگر نگوییم هدف اصلی انتقامات تلافی جویانه داعش پس از کشته شدن ابوبکر البغدادی باشد؛ به ویژه که بیانیه های داعش طی روزهای گذشته گواه آن است.

وی می نویسد: استیلای نیروهای آمریکایی بر مناطق نفت و گاز سوریه شنیع ترین نوع باج گیری و عربده کشی و نمایانگر ذهنیت سرنموده های مافیایی است. اشغال چاههای نفت و گاز سوریه و دزدیدن درآمدهای آن به مثابه سرشروعی برای اشغال چاههای نفت عراق، عربستان، لیبی و کشورهای حوزه خلیج فارس در آینده نزدیک به بهانه های مختلف است از جمله قانون جاستا برای پرداخت غرامت به قربانیان حملات سپتامبر 2001.

عطوان آورده است: ما اطمینان داریم که دولت سوریه که بیش از 80 درصد از اراضی خود را آزاد نموده است و ارتش سوریه میدان نفتی رمیلان در حسکه را پس گرفته است توان بازپس گیری این ثروت نفتی و بازگردانیدن آن به آغوش سوریه را دارد و دیرالزور یکی از ضربات شاخص به جاه طلبی های ترامپ برای پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست البته اگر تا آن موقع در کاخ سفید بماند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 7 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 43

به "واکنش سخت روسها به چشم طمع ترامپ به نفت سوریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش سخت روسها به چشم طمع ترامپ به نفت سوریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید