کشت گیاه روغنی گلرنگ در کهگیلویه

به گزارش مجله یگانه، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از کشت گیاه روغنی گلرنگ برای نخستین بار در 15 هزار متر مربع از اراضی کهگیلویه اطلاع داد.

کشت گیاه روغنی گلرنگ در کهگیلویه

داریوش حصار به کشت گیاه روغنی گلرنگ برای نخستین بار در 15 هزار متر مربع از اراضی کهگیلویه اشاره نمود و گفت: بسیاری از مزارع کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد قابلیت کشت این گیاه روغنی را دارند.

او گلرنگ را یکی از گیاهان صنعتی برشمرد و اضافه نمود: از دانه آن روغن خوراکی، گل های آن در صنایع رنگرزی و صنایع غذایی و دانه آن برای روغن گیری و تفاله آن برای مصرف دام مورد استفاده قرار می گیرد.

حصار می گوید: احتیاج آبی کم، هزینه فراوری پایین، چند منظوره بودن گیاه از مهمترین مزایای کشت این محصول است.

معاون بهبود فراوریات گیاهی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: گلرنگ گیاهی است یک ساله که از دانه آن برای فراوری روغن و برای تناوب زراعی با محصولاتی از جمله گندم دیم استفاده می گردد و علاوه بر آن روغن گلرنگ به علت داشتن اندازه بسیار اسید های چرب غیر اشباع یکی از سالم ترین روغن ها به شمار می رود.

او افزود: در زمان حاضر کشت پاییزه محصولات زراعی شامل گندم، جو، کلزا در بیش از -100هزار هکتار از مزارع کشاورزی این استان در حال اجرا است.

حصار با اشاره به اهمیت فراوری محصولاتی مانند؛ گندم، جو و کلزا در امنیت غذایی و خودکفایی گفت: تامین بذر و کود از جمله حمایت های دولت برای کشت پاییزه محصولات زراعی در استان است.

خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد یاسوج

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 22 آبان 1401 بروزرسانی: 22 آبان 1401 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1673

به "کشت گیاه روغنی گلرنگ در کهگیلویه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشت گیاه روغنی گلرنگ در کهگیلویه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید