کشف اولین هزارپای واقعی

به گزارش مجله یگانه، دانشمندان زیست شناس پیروز شدند در منطقه غربی استرالیا حشره ای را شناسایی نمایند که به معنای واقعی کلمه بیش از هزار پا دارد و بدین ترتیب می توان گفت اولین هزارپای واقعی نیز کشف شد.

کشف اولین هزارپای واقعی

به گزارش خبرنگاران، این گونه که اولین هزارپا واقعی است، 1306 پا دارد و تا عمق 60 متری زیر زمین در یک منطقه معدنی در منطقه گلدفیلد شرقی در استرالیای غربی پیدا شد. محققان این گونه تازه Eumillipes persephone را با اشاره به الهه یونانی دنیا اموات، Persephone، نامگذاری نموده اند. این حشره رکورد قبلی Illacme plenipes را شکست که در مرکز کالیفرنیا یافت می گردد و تا 750 پا دارد.

تیمی از محققان این هزارپا را در حین انجام ارزیابی اثرات زیست محیطی زیرزمینی کشف کردند. دکتر برونو بوزاتو، زیست شناس محیط زیست بنلونژیا، این یافته را یک خوشانسی توصیف کرد. بوزاتو گفت: این حیوانات بسیار منحصر به فرد هستند؛ بنابراین به محض اینکه متوجه شدم که چقدر دراز هستند، گفتم این موجودات باید چیزی کاملاً متفاوت باشند.

این گونه دارای بدنی بلند و نخ مانند است که تا 330 قسمت را شامل می گردد، با پا های کوتاه و سر مخروطی شکل. بعلاوه مانند سایر حیواناتی که در تاریکی دائمی زندگی می نمایند، کور و رنگ پریده است. دکتر خوانیتا رودریگز، همکار تحقیقاتی و متخصص حشرات CSIRO، گفت که گونه تازه احتمالاً طول خود را برای سهولت حرکت در زیر زمین تکامل داده است. او گفت: هرچه طول حشره بیشتر باشد، قدرت بیشتری برای حرکت به جلو خواهد داشت. وی اضافه نمود که بیش از 300 بخش بدن هزارپا بعلاوه نیروی بیشتری برای حرکت در منطقه ها صخره ای مانند شکاف های کوچک به آن می دهد.

با این حال، اطلاعات کمی در خصوص این گونه های تازه وجود دارد. تجزیه و تحلیل ژنتیکی نشان داد که در حالی که Eumillipes persephone شباهت های فیزیکی زیادی با دارنده رکورد پا های قبلی در کالیفرنیا دارد، این دو گونه هزارپا در فاصله بسیار دور از هم زندگی می نمایند. رودریگز گفت که بیش از 2000 گونه شناخته شده هزارپا در استرالیا وجود دارد و اضافه نمود که تعداد واقعی گونه ها ممکن است به 4000 برسد. رودریگز گفت، در مقایسه، هزارپا پرتغالی که یک گونه مهاجم رایج در استرالیا که معمولاً پس از باران شدید به تعداد زیاد دیده می گردد، بدنی 25 بخشی دارد. در مجموع، این تیم هشت هزارپا Eumillipes persephone را در سه سوراخ در اعماق بین 15 تا 60 متری پیدا کردند. رودریگز گفت که کشف این گونه تازه در زیر زمین شگفت آور است. او گفت اگرچه بعضی از هزارپا ها در غار ها زندگی می نمایند، اما بسیاری از آن ها ساکن سطح هستند و مواد آلی مانند بستر برگ را تجزیه می نمایند.

بوزاتو گفت: تعداد کمی از مردم متوجه هستند که نسبت بزرگی از تنوع زیستی استرالیا که هنوز شناسایی نشده است. رودریگز و همکارانش در CSIRO بعلاوه در حال مطالعه مواد شیمیایی فراوری شده به وسیله هزارپا های استرالیایی هستند. وی در این خصوص گفت ما در حال آزمایش آن ها هستیم تا ببینیم آیا آن ها پتانسیل ضد میکروبی بودن در برابر پاتوژن هایی که مقاومت ضد میکروبی زیادی دارند، دارند یا خیر. گفتنی است که تحقیق در خصوص هزارپا تازه در مجله معتبر Scientific Reports منتشر شده است.

منبع: theguardian

ترجمه: مصطفی جرفی-خبرنگاران

منبع: فرارو
انتشار: 8 بهمن 1400 بروزرسانی: 8 بهمن 1400 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1449

به "کشف اولین هزارپای واقعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف اولین هزارپای واقعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید