آزمون ارزیابی عملکرد؛ اقدام اسنپ برای توانمندسازی روانشناختی کاربران راننده

به گزارش مجله یگانه، باشگاه رانندگان اسنپ برای اولین بار در کشور، با همکاری متخصصان روانشناسی اسنپ دکتر، اقدام به طراحی و برگزاری آزمون روانشناسی ویژه کاربر راننده با عنوان آزمون ارزیابی عملکرد نموده است. این آزمون در راستای توانمندسازی روانشناختی و ارتقای سلامت روان کاربران راننده اسنپ طراحی و اجرا شده و نتایج این آزمون در دو مجله معتبر علمی-پژوهشی به نام های علوم روانشناختی و مجله مطالعات ناتوانی منتشر شده است.

آزمون ارزیابی عملکرد؛ اقدام اسنپ برای توانمندسازی روانشناختی کاربران راننده

آنالیز های متخصصان روانشناسی نشان می دهد رانندگی در کلانشهرها در دسته فعالیت های استرس زا قرار می گیرد. به علت تاثیر مستقیم استرس و اضطراب بر هیجان ها و رفتار انسان، نقش آن را بر وقوع حوادث حین رانندگی و ایجاد صدمات جسمی و روحی نمی توان نادیده گرفت.

برگزاری تست روانشناسی برای 14هزار راننده

اسنپ در سال 1400 این تست را در 4 دوره و برای 14هزار کاربر راننده برگزار نموده است. در این بین 2هزار و 606 راننده در لیست کاربران با امتیاز پایین جهت آنالیز، مشاوره و آموزش های لازم ثبت شده اند. بعلاوه 314 کاربر راننده در لیست کنترل ثبت و مسدود شده اند.

هر کدام از این تست ها 100هزار تومان و هر جلسه مشاوره 40هزار تومان برای اسنپ هزینه در بر دارد و تمامی این خدمات برای کاربران راننده اسنپ رایگان است.

فرایند طراحی تست سنجش روان ویژه رانندگان

تست سنجش روان رانندگان براساس نظریات و تحقیقات روانشناسی مرتبط به حوزه رانندگی، متناسب با اهداف و شرایط این شغل و بعلاوه بازبینی و تحلیل نظرات کاربران راننده و مسافر اسنپ به وسیله تیم روانشناسی اسنپ دکتر و با همکاری بعضی از اساتید دانشگاه و متخصصین حوزه روانشناسی طراحی شده است.

دکتر علی فراهانی، روانشناس، مدرس دانشگاه و مدیر امور مشاورین اسنپ دکتر درباره این تست چنین می گوید: ما برای طراحی این تست دو مرحله را مدنظر قرار دادیم که مرحله اول مربوط به ساخت پرسشنامه است و مرحله دوم مربوط به تحلیل پاسخ های این پرسشنامه. در مرحله اول برای معین مولفه های سنجش سلامت روان راننده ها به سراغ نظریات و تحقیقات روانشناسی مرتبط با رانندگی و بعلاوه تحلیل نظر کاربرانی که از خدمات سفر اسنپ نارضایتی داشتند رفتیم. سپس با همکاری و همفکری اساتید و متخصصان، 7 مولفه طراحی و اعتبارسنجی کردیم؛ 3 متغیر مربوط به سلامت فردی و 4 مورد مرتبط با سلامت روابط بین فردی. در مرحله دوم، در جهت اعتباریابی و آنالیز مختصات روانسنجی، پرسشنامه روی 1400 راننده مشغول به فعالیت در اسنپ اجرا شد و همبستگی نتایج به دست آمده با دیگر پرسشنامه های معتبر حوزه سلامت روان مورد آنالیز نهاده شد و با توجه به نتایج به دست آمده سوالات نهایی آزمون معین شد.

دکتر فراهانی بعلاوه درباره رانندگان هدف این تست می گوید: رانندگانی مورد هدف و آنالیز ما هستند که نمراتی پایین تر از حد انتظار ما کسب نمایند. در این صورت رفتار این کاربران راننده برای یک ماه تحت نظر نهاده شده و بعلاوه امکان انجام مشاوره رایگان و آموزش های لازم از سمت اسنپ برایشان فراهم می گردد.

نحوه اجرای آزمون ارزیابی عملکرد در اسنپ

  • پس از آنالیز رفتارها و نظرهای کاربران، لیستی از رانندگان با امتیاز پایین تهیه می گردد.
  • آزمون ارزیابی عملکرد، شامل 46 سوال، به وسیله پیامک برای افراد لیست ارسال می گردد و کاربران راننده برای پاسخ به آزمون 3 روز فرصت دارند.
  • پس از انجام آزمون لیست افرادی که امتیاز پایینی کسب نموده اند معین می گردد.
  • امکان انجام مشاوره رایگان برای کاربران راننده ای که در آزمون امتیاز پایینی کسب نموده اند فراهم می گردد.
  • رفتار کاربران راننده با امتیاز پایین، برای یک ماه تحت آنالیز قرار می گیرد و برای این دسته از کاربران از طرف باشگاه رانندگان اسنپ آموزش و اقدامات ویژه انجام می گردد.
منبع: فرارو
انتشار: 27 تیر 1401 بروزرسانی: 27 تیر 1401 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1603

به "آزمون ارزیابی عملکرد؛ اقدام اسنپ برای توانمندسازی روانشناختی کاربران راننده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آزمون ارزیابی عملکرد؛ اقدام اسنپ برای توانمندسازی روانشناختی کاربران راننده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید