اجرای معاهده مونترو به طور شفاف و بی طرفانه ادامه خواهد یافت

به گزارش مجله یگانه، به گزارش خبرنگاران به نقل از آناتولی، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه امروز چهارشنبه در اظهاراتی معاهده مونترو را عامل اصلی ثبات در منطقه دریای سیاه پس از جنگ جهانی دوم دانست.

اجرای معاهده مونترو به طور شفاف و بی طرفانه ادامه خواهد یافت

وزیر امور خارجه ترکیه در این خصوص ادامه داد: اجرای شفاف و بی طرف این معاهده از سوی ترکیه از دوره انعقاد آن در سال 1936 همچنان ادامه خواهد داشت. البته این معاهده به تنهایی قادر به برقراری ثبات نیست. تنش های رو به افزایش در منطقه همه را نگران نموده است. باید از اقدامات تحریک آمیز اجتناب گردد. باید برای تسلط و حاکمیت دیپلماسی و مصاحبه در این منطقه همیشه کوشش کنیم.

مولود چاووش اوغلو در ادامه اضافه نمود: موضوع قره باغ کوهستانی نشان داد که موضوعی منجمد در منطقه وجود نداشته و این نوع بحران ها تا چه اندازه برای امنیت و ثبات دریای سیاه حائز اهمیت هستند. ترکیه، لهستان و رومانی تعهده نموده اند که به عنوان تامین کننده صلح در منطقه و فراتر از آن باشند.

وی با بیان اینکه ترکیه، رومانی، لهستان به عنوان سه عضو ناتو در مواجهه با چالش های منطقه و جهانی دارای رویکرد و تفکر مشترکی هستند، توضیح داد: مرزهای ما مرزهای ناتو است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا از رویکرد، منطقه و احساس مسئولیت مشترک به عنوان یک محرک در راستای اهداف خود استفاده کنیم.

چاووش اوغلو با اشاره به این که ارزش بر افزوده رویکرد متفاوت سه کشور نیز مورد استفاده قرار می گیرد، بیان نمود: به همین دلیل نشست سه جانبه وزرای خارجه سه کشور در 22-23 آوریل سال جاری دارای دستورکار غنی است. تنها دو ماه برای برگزاری نشست سران کشورهای عضو ناتو مانده است. در این چارچوب در زمینه فرایند چشم انداز 2030 ناتو نیز گفتگو خواهیم کرد.

گفتنی است که چندی پیش بازداشت ها و بازپرسی هایی به دنبال انتشار نامه سرگشاده ای از جانب نظامیان سابق نیروی دریایی ترکیه روی داده بود که محتوای آن نگرانی بابت سیاست احتمالی آنکارا مبنی بر کنار گذاشتن پیمان 1936 مونترو به شمار می رفت.

دولت ترکیه از این نامه به خشم آمده گفته بود این موضوع یادآور کودتاهای متعددی است که در تاریخ معاصر این کشور اتفاق افتاده و می تواند تهدیدی برای دولت غیرنظامی باشد.

در قلب این پروژه آبی، کانال 50 کیلومتری استانبول است که به موازات کانال بسفر واقع شده است و احداث آن از حمایت رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه برخوردار است.

منتقدان می گویند این کانال در پیمان مونترو لحاظ نشده و می تواند مقدمه تقابل نیروهای دریایی قدرت های عظیم را فراهم کند.

طبق پیمان مونترو، شناورهای غیرنظامی حق عبور از دو تنگه موجود در حد فاصل دریای سیاه و مرمره را دارند؛حال آنکه رزم ناوهای کشورهایی که به حوزه دریای سیاه تعلق ندارند مشمول محدودیت هایی هستند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 21 خرداد 1400 بروزرسانی: 21 خرداد 1400 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1158

به "اجرای معاهده مونترو به طور شفاف و بی طرفانه ادامه خواهد یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای معاهده مونترو به طور شفاف و بی طرفانه ادامه خواهد یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید