افزایش قیمت نان در 13 استان!

به گزارش مجله یگانه، مهر نوشت: نان قوت غالب مردم بوده و پس از 3 سال قیمت آن در برخی استان های کشور افزایش یافته است. در مشهد نان بربری از 1،150 تومان با افزایش حدود 43 درصدی به 1،650 تومان در یک هفته اخیر رسیده است. نان لواش با افزایش حدود 24 درصدی 525 تومان شده است؛ در حالی که ابتدای سال تاکید شده بود قرار نیست قیمت نان تغییر کند شاهد افزایش قیمت انواع نان در چند استان کشور هستیم؛ در حالی که هیچ یک از تشکل های فعال در حوزه آرد و نان کشور حاضر به مصاحبه نیستند، اما خبر ها از افزایش نرخ نان در حدود 13 استان حکایت دارد. بعلاوه عنوان می گردد تا خاتمه مرداد این تغییر قیمت ها برای سایر استان ها از جمله استان تهران نیز اعمال خواهد شد.

افزایش قیمت نان در 13 استان!

استاندار ها در حال تغییر نان

نان یکی از اقلام غذایی مهم سفره خانوار های ایرانی است. قیمت گذاری گندم، آرد و نان به عنوان محصولات استراتژیک از سوی دولت ها بوده و برای تضمین امنیت غذایی نظارت جدی بر این موضوع وجود دارد. سال جاری تغییر قیمت بخشی از اقلام غذایی به طور رسمی از سوی نهاد های متولی دولتی اعلام نشد، اما نرخ های نو روی کالا ها درج شد. نان هم در حالی که هیچ نهاد دولتی آن را اعلام رسمی نکرده در حال افزایش است. فعالان این حوزه عنوان می نمایند تصمیم با کارگروه آرد و نان هر استان بوده که این کارگروه زیر نظر استانداری هر استان فعالیت داشته که استانداری ها هم زیر نظر وزارت کشور فعالیت دارند.

سهم آرد در قیمت تمام شده

نرخ نان از سال 1399 که قیمت نو معین و سال 1400 ابلاغ و اجرایی شد تا امروز تغییری نداشت. بعضی کارشناسان این حوزه تاکید دارند آرد فقط 10 تا 15 درصد قیمت تمام شده نان را تشکیل می دهد و عدم تغییر نرخ آرد در حالی که سایر هزینه ها از جمله حقوق و دستمزد، حمل و نقل، نرخ تورم و… افزایش یافته نباید انتظار داشت قیمت انواع نان در بازار تغییر نکند.

سال جاری حقوق و دستمزد 27 درصد افزایش داشت و در این باره یکی از دلایلی که نانوایان به آن اشاره می نمایند این موضوع است. از سوی دیگر افزایش هزینه تهیه غذا کارگران نیز از دیگر دلایل بوده که اظهار می گردد اگر پیش تر قیمت یک کنسرو ماهی کمتر از 10 هزار تومان بود سال جاری به بیش از 50 هزار تومان رسیده است. بعلاوه عنوان می گردد نرخ هر کیلو خمیر مایه نان از 400 تومان به بیش از 800 تومان رسیده در حالی که قیمت آن در بازار آزاد بیشتر از 1.5 میلیون تومان است؛ علاوه بر این، هزینه حمل و نقل هم نسبت به سال گذشته بین 2.500 تا 3 هزار تومان افزایش یافته و شرایط اجاره بها هم در کنار سایر عوامل سبب شده تا کارگروه آرد و نان استان ها تصمیم بر معین نرخ نو انواع نان داشته باشند.

منبع: فرارو
انتشار: 16 مرداد 1402 بروزرسانی: 16 مرداد 1402 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1786

به "افزایش قیمت نان در 13 استان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش قیمت نان در 13 استان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید