افزایش هزینه دست و پای مصنوعی، معلولان را خانه نشین کرد ، بالا رفتن آمار تعمیر دست و پا ، معلولان پول برای تعویض ندارند

به گزارش مجله یگانه، مدیرکل توانبخشی جمعیت هلال احمر گفت: اگر بیمه های پایه همچنان خدمات ارتز و پروتز را پوشش ندهند، با افزایش چشم گیر هزینه دست و پای مصنوعی و ارتزهای یاری حرکتی، معلولیت افراد منجر به خانه نشینی و خروج آنها از مشاغل کنونی و بازار کار می گردد.

افزایش هزینه دست و پای مصنوعی، معلولان را خانه نشین کرد ، بالا رفتن آمار تعمیر دست و پا ، معلولان پول برای تعویض ندارند

به گزارش خبرنگاران، پیمان پیشگاهی مدیرکل توانبخشی جمعیت هلال احمر گفت: گفت: در اغلب کشورهای جهان، حتی جوامع درحال توسعه، بیمه های پایه خدمات توانبخشی از جمله تهیه ارتزها و پروتزهای یاری حرکتی را، سال ها پیش تحت پوشش قرارداده اند. چراکه بازگشت توان خواه به زندگی عادی برابر با اشتغال او و جلوگیری از پرداخت هزینه های بلند مدت درمانی به وسیله بیمه هاست.

وی ادامه داد: اما در کشور ما بیمه های پایه حاضر شده اند؛ سال ها هزینه های درمانی و از کارافتادگی معلولان را بپردازند ولی از پوشش خدمات توانبخشی امتناع نمایند. بیمه های پایه بی آنکه به صدمات روحی و جسمی خانه نشینی توجه نمایند؛ توان خواستار را از بازگشت به محیط کار و جامعه دور می نمایند.

پیشگاهی اضافه کرد: اغلب توان خواستار در حوادث رانندگی با خودروهای مقرون به صرفه و کم کیفیت یا در محیط های کاری صنعتی، ساختمانی و فنی دچار حادثه می شوند و دست یا پای خود را از دست می دهند. بنابرین بیشتر آن ها از اقشار کم برخوردار جامعه هستند و پشتوانه اقتصادی لازم را برای دریافت پروتز و لوازم یاری حرکتی ندارند.

وی یادآوری کرد: جمعیت هلال احمر با 60 سال تجربه توانبخشی در ایران به عنوان اولین و بزرگترین ارائه نماینده خدمت به توان خواستار، در حال حاضر 196 واحد توانبخشی در سراسر کشور دارد که بخشی با عنوان مددکاری در کنار آنها فعال است. بخش های مددکاری با همکاری سازمان داوطلبان هلال احمر و بعلاوه خیران حوزه سلامت در کشور، بسیاری از هزینه های افراد کم بضاعت و مستضعف را پرداخت می نمایند.

مدیرکل توانبخشی هلال احمر اضافه کرد: اما افزایش کم سابقه قیمت تجهیزات پزشکی و توانبخشی در سال های اخیر بین یاری های اقتصادی خیران در بخش های مددکاری و تقاضای معلولان جسمی حرکتی شکافی ایجاد نموده که ممکن است در سال 1401 به دره ای عمیق تبدیل گردد.

پیشگاهی تاکید نمود: خدمات توانبخشی مراکز هلال احمر به خصوص در تامین ارتز و پروتز در حال حاضر با کیفیت مطلوب و بسیار مقرون به صرفه تر از بخش خصوصی به توان خواستار ارائه می گردد.

مدیرکل توانبخشی جمعیت هلال احمر گفت: بسیاری از مردم گمان می نمایند اگر فردی یک دست یا پای مصنوعی دارد، می تواند یک عمر را بدون هیچ هزینه و اقدام خاصی زندگی کند. درحالی که برترین پروتزها عمری بیش از چند سال ندارند و افزایش قیمت ها باعث شده آمار تعمیرات پروتز و ارتز در واحدهای توانبخشی ما افزایش و آمار تعویض آن ها کاهش یابد. معنی این آمار افزایش آلام توان خواستار در کشور است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 مهر 1401 بروزرسانی: 8 مهر 1401 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1654

به "افزایش هزینه دست و پای مصنوعی، معلولان را خانه نشین کرد ، بالا رفتن آمار تعمیر دست و پا ، معلولان پول برای تعویض ندارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش هزینه دست و پای مصنوعی، معلولان را خانه نشین کرد ، بالا رفتن آمار تعمیر دست و پا ، معلولان پول برای تعویض ندارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید