ایران اجازه سرویس تجهیزات نظارتی را به آژانس داده است

به گزارش مجله یگانه، خبرگزاری خبرنگاران- آژانس بین المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد که ایران در اواخر شهریور ماه اجازه سرویس تجهیزات نظارتی در ایران را به بازرسان آژانس داده است.

ایران اجازه سرویس تجهیزات نظارتی را به آژانس داده است

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، آژانس روز یکشنبه در بیانیه ای اعلام نمود: ایران از 20 تا 22 سپتامبر (29 الی 31 شهریور) به بازرسان آژانس اجازه سرویس تجهیزات نظارتی و جایگزینی کارت حافظه دوربین ها در تمام محل های ضروری در ایران به جز کارگاه فراوری قطعات سانتریفیوژ در مجموعه تسای کرج را داده است.

درحالکیه بر اساس بیانیه آژانس، رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید که تصمیم ایران مبنی بر عدم اجازه دسترسی به کارگاه ساخت قطعات سانتریفیوژ تسای کرج بر خلاف شرایط توافق شده بیانیه مشترک در تاریخ 12 سپتامبر (21 شهریور) است.

طبق توافقی که ایران وآژانس در بهار سال جاری داشتند، قرار شد ایران اطلاعات مندرج در دوربین ها را حفظ کنند و بعد از برطرف تحریم ها این اطلاعات در اختیار آژانس قرار بگیرد با این حال و با طولانی شدن فرایند گفت و گوها مهلت معین شده به سرانجام رسید.

محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی ایران در 21 شهریور ماه از توافق برای تعویض کارت های حافظه دوربین های نظارتی اطلاع داد و گفت: قرار شد تیم فنی مربوطه بعد از توافق به ایران بیایند تا بتوانند اقداماتی را که باید برای دوربین ها به لحاظ فنی انجام بدهند را انجام دهند. طبق پادمان کارت های حافظه در ایران نگهداری و پلمپ می گردد مقرر شده همان جا کارت های قدیمی را پلمپ کنند و کارت های نو حافظه را در دوربین ها نصب کنند که روال جاری و طبیعی در سیستم نظارتی آژانس است.

براساس بیانیه مشترک بعلاوه به بازرسان آژانس اجازه داده شد تا نسبت به سرویس فنی تجهیزات نظارتی تعیین شده و جایگزینی کارت های حافظه آن ها که تحت مهر و موم مشترک در ایران نگهداری خواهند شد، اقدام کنند.

رییس سازمان انرژی اتمی اعتمادسازی را موضوع حائز اهمیت برای دو طرف اسم کرد و گفت: برای ایران آنچه حائز اهمیت است، اعتمادسازی است و این که اعتماد متقابل بین ایران و آژانس وجود داشته باشد و آژانس طبق توافق در جهت پیشبرد برنامه های هسته ای ایران نقش موثرتری ایفا نموده و به پیشرفت فناوری هسته ای ایران یاری کند.

محمد اسلامی پس از این ملاقات، روز یکشنبه 28 شهریور ماه گذشته در رأس هیأتی به وین سفر کرد و روز (دوشنبه) 29 شهریور ماه در شصت و پنجمین کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی شرکت کرد و به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی تاکید نمود: ما برای دنبال نمودن فعالیت ها و برنامه هسته ای کاملا صلح آمیز خود مصمم هستیم و همانگونه که به وسیله رئیس جمهور کشورمان، در طی نشست سران شانگهای در 17 سپتامبر 2021، بیان شده هیچ موضوعی نمی تواند فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران را که در چارچوب مقررات بین المللی انجام می گردد، دچار توقف نماید.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 13 مهر 1400 بروزرسانی: 13 مهر 1400 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1324

به "ایران اجازه سرویس تجهیزات نظارتی را به آژانس داده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران اجازه سرویس تجهیزات نظارتی را به آژانس داده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید