با رد پا نمکی ترین مردان جدید جهان، 18 محوطه در معدن چهرآباد شناسایی شدند

به گزارش مجله یگانه، ابولفضل عالی، مسئول پژوهش میراث فرهنگی استان زنجان با بیان این که تا کنون دو فصل ما و چهار فصل با آلمانی ها در معدن چهرآباد نسبت به کاوش ها اقدام کرده ایم، اضافه کرد: کار جدید متمرکز بر کار معدن و کاوش محوطه های اطراف معدن است و برنامه این است برخی محوطه های همزمان با استخراج نمک شناسایی شده و کارهای پژوهشی برآورد و کاوش انجام شود تا ببنیم چه ارتباطی با معدن نمک می توانند داشته باشد.

با رد پا نمکی ترین مردان جدید جهان، 18 محوطه در معدن چهرآباد شناسایی شدند

مسئول پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان ادامه داد: تا به امروز 18 محوطه در این معدن شناسایی شده است که برخی از این محوطه ها هم دوره با معدن و دوره های استخراج نمک هستند.

عالی بیان نمود: در فصل جدید کاوش ها در خصوص یکی از محوطه های کشف شده که مربوط به دوره هخامنشی و عصر آهن است، کار می شود و در فصل های آینده ضمن ادامه کار معدن محوطه ها هم بررسی می شود.

وی افزود: 4 فصلی که با تیم آلمانی کار کردیم قسمت هایی را کاوش کردیم تا بفهمیم شرایط استخراج نمک در دوره های مختلف چگونه است و قدیمی ترین و جدیدترین به چه شکلی بوده است.

این باستان شناس ادامه داد: در کاوش ها تلاش می شود تا فاصله های زمانی انجام کار در معدن مشخص شده و متوجه بشویم تکنیک های استخراج نمک به چه شکلی بوده است.

مسئول پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان بیان کرد: تمرکز کار در سال های 1382 و 84 بر روی معدن بود و در دو فصل آخر محدوده گسترش یافت و یک سری شواهد جدید کشف شد.

عالی بیان داشت: در این تحقیقات مشخص شد علاوه بر این که در دوره هخامنشی نسبت به استخراج نمک اقدام می شد در دوران پهلوی و قاجار نیز این کار انجام می شده است.

وی گفت: حتی در فصل آخر به نشانه هایی از دوره میانی اسلام از جمله دوره سلجوقی رسیدیم که تا کنون هیچ آثاری از آن به دست نیامده بود و کشف تونل جدید نشان داد که در دوره سلجوقی نیز مثل دوره پیش از اسلام و متاخر اسلامی استخراج وجود داشته است.

مسئول پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در پاسخ به این سئوال که در فصل جدید کاوش انتظار دارید مرد نمکی دیگری را کشف کنید؟،افزود:ما دنبال مردان نمکی نبودیم و به دست آوردن اطلاعات جزئی تر از جمله شیوه های استخراج نمک، شرایط معیشت،تجارت، پشتیبانی لجستیک و تمرکز کار باستان شناسی بر روی این مسائل بوده است.

عالی افزود: احتمال دارد با ادامه کار در لایه هایی که مردان نمکی کشف شدند، مومیایی های دیگری کشف شود.

وی با بیان این که در خصوص معدن چهرآباد برنامه پژوهش جامعی در حال انجام است، افزود: بخش میدانی جزئی از کار بوده و بخش دیگری از کار ما مطالعات میان رشته ای است که روی مومیایی و اشیا انجام می شود.

ایلنا نوشت، این مسئول بیان نمود: کار میدانی را در معدن چهرآباد انجام داده و کار مطالعاتی با استفاده از علوم دیگر ادامه داده می شود.

منبع: گردشبان
انتشار: 27 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 582

به "با رد پا نمکی ترین مردان جدید جهان، 18 محوطه در معدن چهرآباد شناسایی شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با رد پا نمکی ترین مردان جدید جهان، 18 محوطه در معدن چهرآباد شناسایی شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید