تعویق مجدد اجرای طرح رمز دوم پویا ، نه بانک ها آماده بودند نه مردم

به گزارش مجله یگانه، فراهم نشدن زیرساخت های فنی و اطلاع رسانی نامناسب بانک مرکزی و شبکه بانکی موجب شد اجرای طرح رمز دوم پویا در اول دیماه، یک ماه دیگر به تعویق بیفتد، اما در صورتی که فرآیند اطلاع رسانی تا انتها ماه به همین شکل ادامه یابد، باید در انتظار تعویق مجدد این طرح بود.

تعویق مجدد اجرای طرح رمز دوم پویا ، نه بانک ها آماده بودند نه مردم

به گزارش گروه مالی مجله یگانه، بانک مرکزی در اوایل سال جاری به دنبال اجرای طرح رمز پویا بود و براساس برنامه اولیه قرار بود رمز پویا صرفا از طریق اپلیکشین های بانک ها به مشتریان ارائه گردد، اما بانک مرکزی به یکباره متوجه شد حدود 20 درصد از مشتریان بانک ها گوشی هوشمند ندارند و بنابراین نمی توانند از خدمات رمز پویا استفاده نمایند.

همین مساله باعث به تعویق افتادن طرح تا دی ماه شد. این تعویق به خاطر راه اندازی سامانه پیغامکی بود که بانک مرکزی در قالب سامانه هریم آن را راه اندازی می نماید.

از 18 آبان ماه دوباره فرایند انتشار اطلاعیه برای دریافت رمز پویا را شروع شد. اولین اطلاعیه بانک مرکزی در سه پاراگراف منتشر شده بود که در بند اول آن آمده بود: روابط عمومی بانک مرکزی به اطلاع مشتریان محترم شبکه بانکی کشور می رساند که بانک ها و موسسات اعتباری در راستای ارتقاء سطح امنیت تراکنش های بدون حضور کارت در اینترنت، امکان دریافت رمز دوم پویا را فراهم نموده اند.

در شرایطی بانک مرکزی این اطلاعیه را منتشر نموده بود که بسیاری از بانک ها و کارمندان شعب اطلاعی از خدمت رمز دوم پویا نداشتند و در عمل اغلب بانک ها بستر ارائه این خدمت را فراهم ننموده بودند و همچنین مشکل قبلی که همان مشتریانِ فاقد گوشی هوشمند بود باز هم به قوت خود باقی بود.

پیگیری ها نشان می دهد که علت اصلی تعویق و تاخیر در اجرای این طرح عدم تمایل بانک ها به ارائه خدمات پیغامکی برای رمز دوم پویا است چرا که براساس برنامه بانک مرکزی هزینه پیغامک ها بر عهده خود بانک هاست و به هیچ وجه مشتری نباید هزینه ای بابت آن پرداخت کند و همین مساله موجب ورود بانک مرکزی و راه اندازی سامانه هریم شد.

آنالیز های میدانی نشان می دهد اغلب مردم تا حد بسیار زیادی از رمز دوم پویا، چرایی این کار و اهمیت آن بی اطلاع هستند.

بانک ها تقریبا هیچ تبلیغ و اطلاع رسانی ای برای ارائه خدمت رمز پویا به مشتریان خود انجام نداند و بانک مرکزی هم صرفا به انتشار چند اطلاعیه در سایت و کانال های خود در فضای مجازی و انتشار چند کلیپ کوتاه اکتفا کرد.

زمان همین طور می گذشت و نه مشتریان بانک ها از رمز دوم پویا استقبال کردند و نه شبکه بانکی آمادگی ارائه خدمت رمز دوم پویا را به طور کامل پیدا کرد.

به فاصله کوتاهی اغلب بانک ها اپلیکشین رمز پویا را ارائه کردند، اما با توجه به اینکه این اپلیکیشن ها در مدت زمان کوتاهی طراحی شده بود، مشکلاتی را برای مردم به وجود آورد. یکی از بانک ها چند هفته بعد از ارسال پیغامک به مشتریان برای نصب یک اپلیکشین، اپلیکیشین دیگری برای نصب معرفی کرد و بعضی شعب بانک ها هم تقریبا تا نزدیک ترین روز ها به اول دی ماه هیچ اقدامی در جهت ارائه رمز دوم پویا به مشتریان خود نمی کردند.

در نهایت اول دی ماه فرا رسید و طبق اطلاعیه های مکرر قبلی باید رمز دوم ایستا غیرفعال می شد. همین باعث ازدحام مرم در شعب بانک ها برای دریافت رمز دوم پویا شد. بانک مرکزی بلافاصله در صبح همان روز اعلام نمود امکان استفاده از رمز دوم پویا تا سرانجام دی ماه تمدید شد.

در اولین روز دی ماه اپلیکیشن های ارسال رمز پویا با اختلال روبرو شد به طوری که بعد از ارسال درخواست رمز دوم، رمزی ارسال نمی شد.

در اطلاعیه بانک مرکزی راه اندازی سامانه پیغامکی تا سرانجام دی ماه تاکید شده و نوشته شده بود: در جهت رفاه حال مردم و پیرو درخواست های مکرر از بانک ها و موسسات اعتباری و برای بالا بردن ضریب نفوذ طرح در شروع اجرا، استفاده از سرویس پیغامک برای دریافت رمز دوم پویا از هفته دوم دی ماه جای شروع و به تدریج با اتصال بانک های مختلف تا انتهای دی ماه به انجام می رسد.

آنالیز نظرات مردمی نشان می دهد مردم تمایلی به نصب اپلیکیشن های متعدد بانک ها برای دریافت رمز دوم پویا ندارند. آنچه که بیشتر مردم و مخاطبان نسبت به این کار مطرح می نمایند، اپلیکیشن های متعدد بانک ها و لزوم نصب چند اپلیکیشن در گوشی های تلفن همراه است که موجب پیچیده شدن فرایند نقل و انتقال وجه می گردد. اغلب این سوال را مطرح می نمایند که چرا برای دریافت رمز دوم پویا بانک مرکزی با مجموعه شبکه بانکی یک اپلیکشین واحد ارائه نمی دهد تا از پیچیدگی فرایند اجرا کاسته گردد؟

اما بانک مرکزی برای حل این مساله در حال راه اندازی سامانه حریم است و با راه اندازی این سیستم دیگر نیازی به نصب اپلیکشین بانک ها نیست، اما در این روش هم هر بانک سامانه پیغامکی جداگانه دارد و سیستم یکپارچه و واحدی در دسترس مشتریان نیست.

البته در فرایند پرداخت اینترنتی قرار است گزینه ای با عنوان رمز دوم پویا در صفحه پرداخت قرار داده گردد و فرد با زدن گزینه رمز پویا، رمز را دریافت خواهد نمود که این روش فرایند دریافت رمز را سهل می نماید.

عدم اطلاع رسانی مناسب از سوی بانک مرکزی و به طور کلی شبکه بانکی موجب شد طرح از جانب مردم جدی گرفته نگردد و براساس آخرین خبر ها تا روز یکم دی ماه فقط 20 درصد از مشتریان بانک ها برای دریافت رمز دوم پویا اقدام نموده بودند و این به معنای شکست طرح از جانب مردم است.

اما از جانب نظام بانکی در کنار آماده نشدن سامانه پیغامکی بانک مرکزی، به غیر از چند بانک انگشت شمار، اغلب بانک ها هیچگونه آمادگی برای اجرای طرح نداشتند و حتی کارمندان شعب بعضی بانک ها امکان پاسخ به مشتریان مراجعه نماینده به شعبه برای دریافت رمز دوم را نداشتند. تا جایی که بعضی کارمندان بانک ها از وجود رمز دوم پویا اظهار بی اطلاعی می کردند.

براساس پیغام توئیتری محرمیان معان فناوری های نوین بانک مرکزی، تا سرانجام دی ماه سامانه پیغامکی برای همه بانک ها راه اندازی خواهد شد.، اما این اقدام یقینا کافی نیست و ضروری است روابط عمومی و مدیران مرتبط با این طرح در بانک مرکزی در 28 روز باقی مانده با اطلاع رسانی مناسب برای مردم زمینه لازم را برای عملیاتی شدن طرح به وجود بیاورند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 بهمن 1398 بروزرسانی: 27 فروردین 1399 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 159

به "تعویق مجدد اجرای طرح رمز دوم پویا ، نه بانک ها آماده بودند نه مردم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعویق مجدد اجرای طرح رمز دوم پویا ، نه بانک ها آماده بودند نه مردم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید