راهنمای غذایی بی اشتهایی عصبی

به گزارش مجله یگانه، از جمله اختلالات مربوط به غذا خوردن بی اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی می باشد که غالبا در نوجوانان و زنان رخ می دهد. علت ایجاد این دو اختلال، وسواس فکری بیمار نسبت به افزایش وزن است.

راهنمای غذایی بی اشتهایی عصبی

راهنمای غذایی بی اشتهایی عصبی

نویسنده:بهاره عسگری

از جمله اختلالات مربوط به غذا خوردن بی اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی می باشد که غالبا در نوجوانان و زنان رخ می دهد. علت ایجاد این دو اختلال، وسواس فکری بیمار نسبت به افزایش وزن است.

برنامه غذایی در بیماران مبتلا به بی اشتهایی عصبی:

اولین هدف در برنامه غذایی بیماران این است که آنها را ترغیب کنیم تا میزان غذای دریافتی خود را افزایش دهند و وزنشان را به یک حد مورد نظر برسانند. میزان غذای مصرفی فرد باید به وسیله پرستار نظارت شود و به ازای هر اقدام موفقیت آمیز که فرد به میل خود انجام دهد، بهتر است به او امتیاز داده شود.

در آغاز برنامه غذایی چون مواد غذایی حاوی میزان کافی از ویتامین ها و املاح نمی باشد، مصرف مکمل ویتامین و املاح توصیه می شود که به طور معمول در این بیماران کمبود ویتامین B6 و B12 بیش از سایر ویتامین هاست.

برای بیمارانی که کاهش وزن شدید دارند، رژیم غذایی می تواند از حدود 800 کیلوکالری(400-300 کیلوکالری بیشتر از میزان مصرف بیمار) آغاز شود و به تدریج افزایش یابد و در نهایت به حدود 3000 کیلو کالری برسد.

تشویق بیمار برای افزایش وزن به صورت تدریجی 1-0/5 کیلوگرم در هفته، به منظور رسیدن به وزن سلامت پیشنهاد می شود. برای جلوگیری از احتباس آب و مایعات و ادم، رژیم کم سدیم پیشنهاد می شود. از مصرف کافئین به علت اثر دیورتیک و تحریکی خودداری شود. مواد غذایی در دفعات زیاد وحجم کم مصرف شوند. در موارد خیلی شدید به تغذیه به وسیله لوله یا تغذیه وریدی نیاز می باشد. در موارد بی اشتهایی شدید داروهای اشتها نظیر سیپروهپتادین می توانند مفید باشند. بیمار بایدحدود 1/5-1 ساعت بعد از مصرف غذا استراحت کند تا دچار تهوع واستفراغ نشود. برای صرف غذا حدود 1 ساعت وقت گذاشته شود. برای صرف غذا بیمار باید تحت نظر باشد تا غذا را دور نریزد. آموزش بیمار برای حفظ وزن سالم و مناسب، بدون استفاده از روش های غیر طبیعی و تقویت مهارت های لازم برای مقابله با استرس در بیمار صورت پذیرد.

در صورت مصرف مهار کننده های مونوآمینواکسیداز که به اسم داروی ضد افسردگی تجویز می شود، نیاز به محدودیت تیرامین در مواد غذایی است.

مواد غذایی که دارای تیرامین می باشند، از پنیر کهنه، ماهی دودی، جگر، موز، باقلا، عصاره گوشت، مخمر، ترشی کلم، سس سویا، بادام زمینی، ماست خامه، تمشک و شکلات .

معمولا برترین روش برای درمان افراد دچار بی اشتهایی عصبی به وسیله یک تیم تخصصی انجام می گیرد. که اعضای آن شامل رژیم شناس و روانشناس دارای تجربه در زمینه بی اشتهایی می باشد. در صورت لزوم، ممکن است بیمار در بیمارستان بستری شود تا تحت نظارت و درمان پزشکی قرار بگیرد.

منبع:نشریه دنیای تغذیه - ش100

منبع: راسخون
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1321

به "راهنمای غذایی بی اشتهایی عصبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای غذایی بی اشتهایی عصبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید