شورای مشترک ایران و تونس برای حل مسائل اقتصادی تاسیس می شود

به گزارش مجله یگانه، بررسی ظرفیت های تجاری و راهکارهای توسعه روابط اقتصادی ایران و تونس، محور اصلی برگزار دیدار سمیر المنصر، سفیر تونس در تهران با غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران بود.

شورای مشترک ایران و تونس برای حل مسائل اقتصادی تاسیس می شود

شافعی در این دیدار با اشاره به اشتراکات فرهنگی موجود بین ایران و تونس و پیشینه روابط سیاسی و مالی دو کشور اظهار کرد: موقعیت جغرافیایی استراتژیک دو کشور، نقش مهمی در توسعه روابط ایران و تونس ایفا می کند. به طوری که تونس دروازه ایران برای ورود به کشورهای اروپایی است.

او معتقد است: متأسفانه به رغم ظرفیت های مالی فراوانی که بین دو کشور وجود دارد، حجم روابط مالی ناچیز است؛ بنابراین اولین قدم برای توسعه روابط پاسخ به این سؤال است که چرا باوجوداین همه ظرفیت، روابط مالی ایران و تونس متناسب با روابط سیاسی، مطلوب نیست؟

شافعی اعمال تحریم ها علیه ایران را یکی از مهم ترین عوامل کاهش روابط مالی ایران و تونس ظرف سال های گذشته اعلام کرد و به تشریح مهم ترین زمینه های همکاری مشترک بین دو کشور پرداخت.

رئیس اتاق ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی دو کشور، علاوه بر روابط دوجانبه، ضرورت توسعه روابط چندجانبه را نیز موردتوجه قرارداد.

در همین زمینه او خدمات فنی و مهندسی، صنایع کوچک و متوسط، نفت و گاز و پتروشیمی را به عنوان مهم ترین زمینه های همکاری و تبادل اطلاعات میان ایران و تونس اعلام کرد.

سفیر تونس در تهران هم بابیان اینکه به رغم بالابود روابط سیاسی و تاریخی، اما روابط مالی دو کشور رضایت بخش نیست، تأکید کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی دو کشور، تونس می تواند دروازه ورود کالاها و خدمات ایران به آفریقا باشد.

او بر ضرورت تقویت ارتباط بین اتاق های بازرگانی ایران و تونس تأکید کرد.

به گفته سمیر المنصر، تبلیغات منفی شکل گرفته در رسانه ها علیه ایران باعث شده تا به رغم تمایل قبلی فعالان مالی تونس برای توسعه همکاری ها با ایران، اما این هدف عملیاتی نشود.

سفیر تونس در تهران، مسافت طولانی ایران و تونس و همچنین مسائل مالی ناشی از تحریم ها را دیگر عامل کاهش روابط مالی ایران و تونس اعلام کرد.

او همچنین پروژه بازسازی لیبی و ورود ایران به این کشور از طریق تونس را یکی دیگر از مهم ترین زمینه های همکاری مشترک ایران و تونس اعلام کرد.

به همین دلیل شافعی، رئیس اتاق ایران تشکیل شرکت های مشترک با تونس را راه حل عملیاتی شدن این هدف دانست و پیشنهاد داد تا به منظور حل مسائل موجود، شورای مشترک بازرگانی ایران و تونس تشکیل شود که مورد استقبال سمیر المنصر قرار گرفت و مقرر شد تا طرفین، کنندگان خود را برای حضور در این شورا هرچه سریع تر معرفی کنند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 25 اسفند 1399 بروزرسانی: 25 اسفند 1399 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1005

به "شورای مشترک ایران و تونس برای حل مسائل اقتصادی تاسیس می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شورای مشترک ایران و تونس برای حل مسائل اقتصادی تاسیس می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید