طرز تهیه پنیر چدار خانگی به روش اصیل و سنتی انگلیسی

به گزارش مجله یگانه، پنیر چدار، پنیر سفره های سلطنتی انگلستان که قدمت فراوری آن به قرن 12 برمی گردد، نام خود را از غارهایی در دهکده چدار گرفته است که از آنها برای انبار کردن این پنیرها استفاده می شده است. این پنیر نیمه سخت و زرد رنگ بوده و طعمی بسیار دلپذیر دارد. مصرف 42 گرم پنیر چدار معادل مصرف یک فنجان از محصولات لبنی و یک سوم احتیاج روزانه در بزرگسالان است. محصولات لبنی، مثل پنیر چدار، مواد مغذی ضروری از قبیل پروتئین، کلسیم، ویتامین D، و پتاسیم را برای بدن فراهم می نمایند. دریافت مقدار کافی از این مواد مغذی، خطر ابتلا به بیماری پوکی استخوان، دیابت، بیماری های قلبی و فشار خون بالا را کاهش می دهد. پنیر چدار می تواند به عنوان وعده صبحانه و یا پیش غذا سرو گردد. در این مطلب طرز تهیه پنیر چدار خانگی را برای شما کامل توضیح خواهیم داد.

طرز تهیه پنیر چدار خانگی به روش اصیل و سنتی انگلیسی

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در انگلیس هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی انگلیس، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی انگلستان، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های انگلیس انتخاب کنید.

طرز تهیه پنیر چدار خانگی

مواد لازم

شیر پاستوریزه نشده

10 لیتر
کلسیم کلرید خوراکینصف قاشق چای خوری
نمکیک قاشق چای خوری
مایه پنیرنصف قاشق چای خوری
آناتو یا رنگ طبیعی خوراکی پنیر و کره12 قطره
روغن نارگیل یا هر افزودنی دلخواه دیگریبه مقدار لازم
ستارتر پنیر یا همان کالچر مزوفیلیکیک هشتم قاشق چای خوری

کالچر مزوفیلیک چیست؟ این ماده یک استارتر است. به موادی که دارای یک سری میکروارگانیزم ها هستند و موجب آغاز شدن فرایند تخمیر می شوند، استارتر می گویند.

روش تهیه پنیر چدار خانگی

  • کلرید کلسیم را در یک فنجان آب حل کنید. آن گاه در ادامه مایه پنیر را در یک فنجان آب دیگر حل کنید. قطره های آناتو را نیز در یک چهارم فنجان آب حل کنید.
  • برای آغاز ابتدا شیر را درون قابلمه ای بریزید و قابلمه را بر روی حرارت متوسط قرار دهید. آن گاه با دماسنج میزان دمای آن را بسنجید.
  • وقتی دماسنج به درجه حرارت 31 درجه سانتی گراد (88 درجه فارنهایت) رسید، آن گاه کالچر مزوفیلیک را درون شیر بریزید و به خوبی هم بزنید.
  • در ادامه درب قابلمه را قرار دهید. درجه حرارت را بسیار کم کنید و به مدت 40 دقیقه آن را استراحت دهید.
  • آناتو حل شده را درون شیر بریزید و به خوبی با شیر مخلوط کنید. کلرید کلسیم را به شیر اضافه کنید و به مدت یک دقیقه هم بزنید. حالا مایه پنیر را به شیر اضافه کنید و به مدت یک دقیقه دیگر هم بزنید. درب قابلمه را قرار دهید و 50 دقیقه به آن استراحت دهید تا به شکل دلمه درآید.
  • بعد از گذشت این مدت، با پشت کفگیر پلاستیکی دلمه شکل گرفته را فشار دهید تا از سفت شدن آن مطمئن شوید.
  • درون همان ظرف، دلمه را به مکعب های 1.25 سانتی متری برش دهید.
  • درب قابلمه را بگذارید و به مدت 5 دقیقه دیگر به دلمه ها استراحت دهید تا سفت تر شوند. حرارت را کمی افزایش دهید تا به 39 درجه سانتی گراد(102 درجه فارنهایت) برسد و مدت 45 دقیقه دلمه ها را در همین درجه حرارت هم بزنید.
  • به مدت 40 دقیقه درب قابلمه را گذاشته و دلمه را استراحت دهید تا ته نشین شود. در مرحله بعدی طرز تهیه پنیر چدار, بر روی آبکش، پارچه توری بکشید و دلمه ها را داخل این توری بریزید تا آب آن ها کاملاً خارج شود.
  • بعد از این مرحله، چدار را در قابلمه ریخته و با چاقو نصف کنید.
  • به مدت 10 دقیقه چدار را استراحت دهید. در ادامه آن را برگردانید و 10 دقیقه دیگر استراحت دهید. بعد از آن قابلمه چدار را بر روی حرارت قرار دهید تا به 39 درجه سانتی گراد(102 درجه فارنهایت) برسد.
  • درب قابلمه را قرار دهید و به مدت 10 دقیقه چدارها را در دمای 39 درجه سانتی گراد نگه دارید تا آب داخل پنیر نیز از آن تخلیه شود. آن گاه چدارها را برگردانید و به مدت 10 دقیقه دیگر درب قابلمه را قرار دهید و در 39 درجه سانتی گراد استراحت دهید.
  • بر روی ظرف آبکش، پارچه توری قرار دهید و پنیرهای چدار را داخل آن بریزید تا کاملاً آب آن گرفته شود.
  • پنیرهای چدار را بر روی تخته گذاشته و به اندازه مکعب های 1.25 سانتی متری برش دهید.
  • پنیرها را داخل قابلمه بریزید و بر روی آن نمک بپاشید.
  • در ادامه پنیرها را با دست به خوبی زیر و رو کنید تا نمک ها کاملاً با پنیر مخلوط شود.
  • سپس بر روی ظرف قالبی شکل، پارچه توری بکشید و پنیرها را داخل آن بریزید. درب قالب را قرار دهید و یک وزنه 11 کیلوگرمی به مدت یک ساعت بر روی آن قرار دهید تا پنیر چدار فشرده شود.
  • بعد از این مرحله، پنیر چدار را داخل قالب برگردانید و این بار به مدت 12 ساعت وزنه 22 کیلوگرمی بر روی آن قرار دهید. پنیر چدار را از پارچه توری و قالب خارج سازید و به مدت 2 تا 3 روز در جای خشک نگه دارید.
  • برای اتمام طرز تهیه پنیر چدار نیز دور تا دور پنیر چدار را روغن نارگیل بزنید و پارچه توری بر روی آن بکشید.
  • به مدت 3 ماه پنیر را در دمای 10 درجه سانتی گراد (50 درجه فارنهایت) نگه دارید تا پنیر شما آماده شود. توجه کنید که هر هفته باید پنیر را برگردانید.
  • امیدواریم طرز تهیه پنیر چدار مورد لطف و عنایت شما عزیزان قرار گرفته باشد و با اجرای این دستورات بتوانید این پنیر را به روش خانگی تهیه بفرمایید و از آن لذت ببرید. در صورت تمایل شما عزیزان می توانید با مراجعه به بخش انواع پنیر از دیگر آموزش ها برای تهیه پنیر های مختلف دیدن کنید.

از پنیر چدار در تهیه انواع ساندویچ های سرد و گرم نظیر چیزبرگر، سوسیس تخم مرغ و سوپ و سالاد می توان استفاده کرد. ترکیب پاستا نیز با چدار طعم بی نظیری ایجاد می نماید. در تهیه سوفله، کراکت و کوردن بلو می توانید از پنیر چدار بهره ببرید. چدار را با سیب و گلابی و انگور، کراکرهای سبوس دار، پیتا، سالامی و بیف در میهمانی ها سرو کنید.

پنیر چدار از کجا بخریم؟

خوشبختانه نوع بازاری این پنیر، امروزه در تمامی سوپرمارکت ها و فروشگاه های زنجیره ای عظیم یافت می شود.

جایگزین پنیر چدار

در دستورهای غذایی می توان پنیر گودا را با پنیر چدار، تقریبا جایگزین هم دیگر کرد؛ زیرا هردو پنیرهای سفتی هستند که رنده می شوند و برای فست فودها کار مشابهی را انجام می دهند.

سخن آخر

در صورتی که به لاکتوز حساسیت دارید، پنیر چدار گزینه بسیار مناسبی برای مصرف است. زنان و مردان 19 تا 50 سال باید روزانه 1000 میلی گرم کلسیم استفاده نمایند. مصرف 28 گرم پنیر چدار، به میزان بیست درصد احتیاج روزانه افراد را به کلسیم تامین می نماید. در این مطلب با طرز تهیه پنیر چدار خانگی آشنا شدید، اگر علاقمندید می توانید با طرز تهیه پنیر خانگی با سرکه و آبلیمو نیز سری بزنید.

به نظر شما تهیه پنیر چدار خانگی ارزش صرف زمان را دارد؟ تا به حال پنیر چدار خانگی درست نموده اید؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 6 آبان 1399 بروزرسانی: 6 آبان 1399 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 724

به "طرز تهیه پنیر چدار خانگی به روش اصیل و سنتی انگلیسی" امتیاز دهید

2 کاربر به "طرز تهیه پنیر چدار خانگی به روش اصیل و سنتی انگلیسی" امتیاز داده اند | 4.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه پنیر چدار خانگی به روش اصیل و سنتی انگلیسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید