مدیریت باید بر اساس پژوهش باشد

به گزارش مجله یگانه، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات ایدز ایران اظهار کرد: یکی از نقص های پژوهش در کشور ما به حوزه استفاده از پژوهش ها مربوط می شود. ما به عنوان پژوهشگر باید سعی کنیم بحث را دنبال کنیم. سیستم معاونت پژوهشی و مدیران ما نیز باید سعی کنند این نگرش را داشته باشند که مدیریت خود را بر اساس پژوهش قرار دهند. نظام پژوهش کشورهایی مانند ژاپن یا چین به نظام تصمیم گیری این کشورها متصل است یعنی تصمیماتشان پژوهش محور است.

مدیریت باید بر اساس پژوهش باشد

دکتر سید احمد سید علینقی در گفت وگو با خبرنگاران، در پاسخ به پرسشی درباره انتظارات از معاونت تحقیقات وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: ما انبوهی از پژوهش ها را در قالب پایان نامه ها و طرح های تحقیقاتی داریم. در خصوص کرونا نیز در سال 99، پژوهش های بسکمک در کشور اجرا شده است و باید بتوانیم از این پژوهش ها استفاده کنیم. برای این طرح های تحقیقاتی و پایان نامه ها، هم وقت نیروی انسانی صرف شده و هم انجام آنها برای کشور هزینه دارد.

عضو شورای پژوهشی مرکز تحقیقات ایدز با اشاره به اهمیت ترجمان دانش در حوزه پژوهش گفت: معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، این موضوع را با ابلاغی از سوی معاونت تحقیقات وزارت بهداشت آغاز کرده است. طی ترجمان دانش، نتایج پژوهش ها به زبان مردم عادی بیان و منتشر می شود تا برای همه قابل فهم باشد. مردم هر مملکتی حق دارند بدانند سرمایه ای که کشور از لحاظ مالی و انسانی صرف می کند در چه قسمتی هزینه می شود. به کمک ترجمان دانش می توان مردم را از این موضوع مطلع کرد.

سید علینقی با بیان این که حتی اگر به زبان هم آورده نشود، ما تحریم علمی هستیم، اضافه کرد: مقالات پژوهشگران ایرانی توسط مجلات خارجی رد می شود یا درخواست ایرانیان با تاخیر پاسخ داده می شود. ماجرا فقط هم به این محدود نیست. اگر در پایگاه های علمی بین المللی موضوعی را جست وجو کنید اولین مقالاتی که نمایش داده می شوند، مقالات کشورهای توسعه یافته است . این نشان می دهد مقالات محققان این کشورها بیشتر دیده می شود و ارجاع بیشتری به آن ها داده می شود.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات ایدز دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان خاطرنشان کرد: راهکار این است که مجلات داخلی را تقویت کنیم از این لحاظ که در پایگاه های معتبری چون اسکوپوس، پاب مد و ISI نمایه شوند. از سوی دیگر، خود پژوهشگران باید تاب آوری داشته باشند و ناامید نشوند. ان شاء الله روزی حقانیت پژوهش هایی که انجام می دهیم ثابت شود و حساسیت بر روی دیتاهای ایرانی کم شود. امیدوارم تا جایی که می توانیم پژوهش های خود را به محصول تبدیل کنیم تا در رده کشورهای پیشرفته قرار بگیریم و اثر تحقیقات ما در دنیا بیشتر شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 16 اردیبهشت 1400 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1103

به "مدیریت باید بر اساس پژوهش باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیریت باید بر اساس پژوهش باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید