مهم ترین عارضه کبد چرب در ایرانیان

به گزارش مجله یگانه، یک فوق تخصص بیماری های کبد و گوارش بالغین با اشاره به شیوع بالای کبدچرب در ایران گفت: این بیماری در کشور از میانگین جهانی بالاتر است.

مهم ترین عارضه کبد چرب در ایرانیان

به گزارش آرمان ملی، بهزاد حاتمی، با اشاره به اینکه به طور کلی کبدچرب به 2 نوع الکلی و غیرالکلی تقسیم می گردد، اظهارکرد: کبدچرب الکلی در پی مصرف طولانی الکل ایجاد می گردد و کبدچرب غیرالکلی عمدتا در زمینه سندرم متابولیک مثل چاقی، دیابت و چربی خون بالا فرد را مبتلا می نماید.

وی با اشاره به اینکه کبدچرب یعنی رسوب چربی در کبد به مقدار بیش از پنج تا 10 درصد وزن کل آن را تشکیل می دهد، اضافه نمود: پیشرفت رسوب چربی در کبد ممکن است باعث ایجاد التهاب در سلول های کبدی و در پی آن به مرور باعث ایجاد فیبروز پیشرفته کبدی و سیروز گردد.

حاتمی ادامه داد: کبدچرب در بیشتر موارد علامتی ندارد و بیماران غالبا به طور اتفاقی که سونوگرافی شکم به دلایل دیگر انجام می دهند متوجه چرب بودن کبد خود می شوند و یا در طی آنالیز دلیل افزایش آنزیم های کبدی، کبدچرب تشخیص داده می گردد. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه کبدچرب در صورتی که علامت دار گردد با نشانه هایی، چون احساس کسالت و خستگی، تهوع و درد یا ناراحتی مبهم در سمت راست بالای شکم خود را نشان می دهد، تاکید نمود: در صورتیکه کبدچرب باعث التهاب و آسیب پیشرونده کبد گردد می تواند منجر به بیماری پیشرفته کبدی یا سیروز گردد. وی ادامه داد: کبدچرب شایع ترین دلیل بیماری مزمن کبدی در کشور های غربی به شمار میرود و شیوع آن بین 10 تا بیش از 40 درصد (به طور میانه 25 درصد) است.

وی در ادامه به شیوع بالای کبدچرب در ایران اشاره نمود و شرح داد: این بیماری در کشور حتی از میانه جهانی بالاتر است، طبق بعضی آمار موجود شیوع کبدچرب در ایران حدود 30 تا 40 درصد در جمعیت بالای 18 سال است. وی، شایع ترین سن بروز کبدچرب را دهه چهار و پنج زندگی عنوان نمود و گفت: بیماری کبدچرب در مردان شایع است تر است، ولی در عین حال بعضی مطالعات نیز شیوع بالاتر کبدچرب در زنان را گزارش نموده اند. فوق تخصص بیماری های کبد و گوارش بالغین ادامه داد: با توجه به سیر روزافزون شیوع اضافه وزن و چاقی در بچه ها، به نظر می رسد که سن شیوع کبدچرب پایین تر شده است و افزایش شیوع کبدچرب در بچه ها زنگ خطری است که باید توجه جدی به آن معطوف داشت.

حاتمی ادامه داد: پیروی از سبک غلط زندگی، کم تحرکی و استفاده روزافزون از تنقلات و غذا های آماده پر کالری (فست فود) از عوامل مهم افزایش شیوع کبدچرب در بچه ها و بزرگسالان است. استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان اینکه اضافه وزن و چاقی، دیابت، چربی خون بالا و سندرم متابولیک از عوامل خطر عمده ابتلا به کبدچرب هستند شرح داد: بعضی بیماری ها نیز از جمله کم کاری تیروئید، سندرم تخمدان پلی کیستیک، آپنه انسدادی در موقع خواب ممکن است با کبدچرب همراه باشند بعلاوه بعضی دارو ها نیز ممکن است باعث ایجاد کبدچرب شوند. وی گفت: عوامل ژنتیکی و تفاوت های قومی نژادی نیز در ایجاد کبدچرب نقش دارند.

نخستین اقدام، کاهش وزن

حاتمی ادامه داد: کبدچرب در صورت عدم درمان علاوه بر اینکه ممکن است باعث آسیب پیشرونده کبدی، سیروز کبدی، نارسایی کبدی و بالاخره سرطان کبد گردد به عنوان عامل خطر عمده برای بیماری های قلبی وعروقی به شمار می رود. وی گفت: نخستین و اساسی ترین اقدام درمانی برای کبدچرب، ورزش و کاهش وزن است.

حاتمی با اشاره به اینکه بیمارانی که اضافه وزن یا چاقی دارند باید با اصلاح شیوه زندگی خود، ورزش و رژیم غذایی به کاهش وزن مبادرت نمایند افزود: در این افراد کاهش وزن سریع به هیچ وجه توصیه نمی گردد، به طوری که حتی ممکن است باعث تشدید آسیب کبدی نیز گردد. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: مقدار توصیه شده مجاز برای کاهش وزن 500 تا 1000 گرم در هفته است و در عین حال بهتر است این افراد روزانه حداقل 30 تا 45 دقیقه ورزش میانه داشته باشند. به گفته وی، در درصدی از افراد که اضافه وزن و چاقی نیز دارند (حدود 20- 10 درصد) ممکن است کبدچرب ایجاد گردد که در این نیز ورزش منظم به بهبود کبدچرب یاری می نماید.

وی بر ضرورت کنترل مناسب قندخون در بیماران دیابتی و کنترل فشارخون و چربی خون تاکید نمود و گفت: در بعضی موارد نیز با تجویز پزشک استفاده از درمان دارویی ضرورت دارد. وی ادامه داد: توصیه می گردد افراد مبتلا به کبدچرب از مصرف غذا های پرکالری و پرچرب و به ویژه پرکربوهیدرات مانند فست فود، شیرینیجات و نوشابه های گازدار و... اجتناب نمایند. مصرف میوه ها و سبزیجات تازه در این بیماران توصیه می گردد، البته باید توجه داشته باشند مصرف بیش از حد میوه هایی که محتوای فروکتوز بالایی دارند نیز باید خودداری نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 4 بهمن 1400 بروزرسانی: 4 بهمن 1400 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1444

به "مهم ترین عارضه کبد چرب در ایرانیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهم ترین عارضه کبد چرب در ایرانیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید