موزه میراث روستایی گیلان

به گزارش مجله یگانه، موزه میراث روستایی گیلان کجاست؟

موزه میراث روستایی گیلان در در پارک جنگلی سروان رشت است. وقتی به کیلومتر 18 آزادراه رشت قزوین رسیدید نرسیده به پلیس راه به سمت جاده سروان - شفت حرکت کنید. کم کم موزه زیبای میراث روستایی گیلان خودنمایی می نماید.

موزه میراث روستایی گیلان

درباره موزه میراث روستایی گیلان

موزه میراث روستایی گیلان تنها برای معرفی فرهنگ بومی نیست. در این موزه شما بناهایی را خواهید دید که بعضی از آنها تا 150 سال قدمت دارند. علاوه بر آشنایی با فرهنگ مردم منطقه شما سبک معماری بناهای گیلان آشنا خواهید شد. زمینی که موزه میراث فرهنگی در آن قرار گرفته بیش از 250 هکتار است که در پارک جنگلی سراوان قرار گرفته. این موزه، نمونه ای کوچک اما واقعی، از نحوه زندگی و فرهنگ سنتی روستاهای گیلان است. به طور کلی موزه های روستایی، زیرمجموعه موزه های فضای باز هستند که جلوه تمدن و فرهنگ روستایی را در محیط طبیعی باز می نمایانند. این موزه ها با انتقال آثار و بناها با مقیاس واقعی و قرارگیری در بستری مشابه شرایط اولیه، شکل می گیرند. اگر گذارتان به این موزه بیفتد علاوه بر معماری روستایی مناطق مختلف استان، ابزارهای زندگی و کار، خوراک، پوشاک و... را هم خواهید دید.

در طراحی سایت، محل های جداگانه برای رستوران ها، چای خانه ها، بازارها، مساجد، مزارع و باغ های چای، شالیزار، کارگاه های آموزش و فراوری صنایع دستی، نظیر گمج سازی و سفالگری، مرواربافی، رشتی دوزی و …، محوطه بازی ها و نمایش های سنتی برای برگزاری کشتی گیله مردی، ورزاجنگ، لافندبازی و …، مراکز تحقیقات کشاورزی و دامپروری، پژوهشگاه معماری و مردم شناسی، پارک کودک، باغ های پرورش گیاهان دارویی و درختان بومی، اردوگاه تفریحی، معماری چوب ملل و دو مجموعه مهمان پذیر با الهام از معماری روستایی به ظرفیت 150 واحد 3 تا 5 نفره، در نظر گرفته شده است.

در اردیبهشت 1384 اولین کارگاه این طرح (روستای جلگه شرق) راه اندازی و یک سال بعد افتتاح و به بهره برداری رسید. در اردیبهشت ماه 1387 فاز دوم این پروژه (روستای جلگه مرکز) افتتاح شد. در همان زمان، کلنگ فاز سوم (روستای جلگه غرب) و در شهریور 1387 کلنگ فاز چهارم (روستای کوهپایه غرب) به زمین زده شد. در خرداد 1388 این دو فاز افتتاح و همزمان عملیات اجرایی فاز پنجم (روستای کوهستان غرب) شروع شد. در خرداد 1389 فازهای پنجم و ششم(روستاهای کوهپایه شرق و کوهستان غرب)و همچنین ساختمان خانه پژوهشگران افتتاح و همزمان کلنگ فاز هفتم (روستای کوهستان شرق) و کارگاه مدرسه جلگه مرکز به زمین زده شد. در اردیبهشت 1390 دو مجموعه مسکونی (حسنی، حقیقتی) از روستای جلگه غرب و دو مجموعه مسکونی (بهزادی، جامع) از روستای کوهپایه شرق که چندی پیش به بهره برداری رسیده بود، رسماً افتتاح شد. موزه میراث روستایی گیلان تا کنون پیروز به کسب چندین جایزه و گواهینامه از سوی نهادهای ملی و بین المللی شده است.

قیمت بلیط موزه میراث روستایی و ساعات بازدید موزه چطور است؟

قیمت بلیط موزه میراث روستایی گیلان برای اتباع ایرانی تا زمان نگارش متن 5000 تومان است که ممکن است این مقدار با گذشت زمان دچار تغییر گردد. بنابراین قبل از سفر اگر برای تان دارای اهمیت است حتما مجددا استعلام کنید. ساعات بازدید از موزه همه روزه از ساعت 9:00 صبح تا 16:30 است. بازدید نمایندگان در تمام روزهای هفته به جز آدینه ها باید ظرف یک ساعت به همراه راهنما از موزه میراث روستایی گیلان دیدن نمایند اما روزهای آدینه محدودیت زمانی برای بازدید از موزه وجود ندارد و شما می توانید بدون راهنما از موزه بازدید کنید.

منبع: دالاهو
انتشار: 6 فروردین 1400 بروزرسانی: 6 فروردین 1400 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1028

به "موزه میراث روستایی گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه میراث روستایی گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید