همه چیز درباره روزی زیبا در محله؛ فیلمی به سبک کلاسیک های هالیوود

به گزارش مجله یگانه، این روزها فیلم مهمی روی پرده سینماهاست. فیلم روزی زیبا در محله (A Beautiful Day in the Neighborhood) شاید در کنار رقبای قدری مثل روزی روزگاری در هالیوود تارانتینو، مرد ایرلندی مارتین اسکورسیزی و انگل بونگ جون هو شانس چندانی برای اسکار نداشته باشد اما در شرایطی که ده فیلم نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم بشوند هنوز امیدی هست که روزی زیبا در محله جزو نامزدهای اسکار بشود.

همه چیز درباره روزی زیبا در محله؛ فیلمی به سبک کلاسیک های هالیوود

اما حتی اگر به فهرست نامزدهای اسکار هم راه پیدا نکند این فیلمی است که قصه اش یادآور دوران کلاسیک هالیوود است. حتی حضور تام هنکس هم در آن به این دیدگاه دامن می زند که این فیلم قرار است یادآور آن کلاسیک های خوش بینانه آمریکایی مدل فرانک کاپرا باشد. فیلم مورد توجه منتقدان هم نهاده شده است. درباره فیلم روزی زیبا در محله و عوامل و حاشیه هایش بیشتر بدانید.

داستان فیلم روزی زیبا در محله

سال 1998 لوید ووگل، روزنامه نگار برجسته و برنده جایزه که در اسکوایر کار می نماید، به همراه همسرش آندره آ در مراسم ازدواج خواهرش لورین شرکت می نماید. در حین مراسم لوید با پدرش درگیری فیزیکی پیدا می نماید چون جری به او درباره خانواده اش متلک می گوید. روز بعد سردبیر لوید به او سفارش کار می دهد که برای یک مقاله 400 کلمه ای درباره قهرمانان با فرد راجرز گفت وگو کند.

لوید به استودیویی در پیترزبورگ می رود تا با راجرز گفت وگو کند. در طول مصاحبه راجرز علیرغم شهرتی که دارد خیلی صمیمانه برخورد می نماید و بیشتر نگران جراحت بینی لوید می گردد که در طول کتک کاری با پدرش زخمی شده. لوید عذرخواهی پدرش را که می خواسته آشتی کند، نپذیرفته است.

لوید که در کل بدبین است تصور می نماید که پرسونای محبوب و خوب راجرز فقط یک بازی است و می خواهد شخصیت واقعی او را افشا کند اما هر چه برنامه هایش را تماشا می نماید نمی تواند بین آن چه پشت دوربین دیده و آن چه جلوی دوربین است تفاوتی تشخیص بدهد.

کاراکترهای فیلم در جهان واقعی چه کسانی هستند؟

لوید ووگل کسی است که نامش در جهان واقعی تام جونود بوده. فیلم روزی زیبا در محله در حقیقت اقتباسی از کتاب می توانی بگویی…قهرمان؟ نوشته تام جونود است. تام جونود متولد 1958 روزنامه نگار آمریکایی است. او برنده دو جایزه مهم مطبوعاتی است. سال 1980 از دانشگاه ایالتی نیویورک لیسانس هنر گرفت. از سال 1997 نوشتن برای مجله اسکوایر را شروع کرد. به علاوه برای نشریات لایف، اسپورت و آتلانتا هم می نوشت. جونود برای پرونده ای که درباره فرد راجرز در اسکوایرز نوشت شهرتش بیشتر شد. خودش می گوید که این مقاله و آشنایی با راجرز نقطه نظرش را نسبت به زندگی تغییر داد. علاوه بر این که خاطرات جونود در فیلم روزی زیبا در محله مورد استفاده نهاده شد خودش هم در مستند تحسین شده آیا همسایه من نیستی؟ درباره زندگی و فلسفه فرد راجرز جلوی دوربین رفت.

اما اصل ماجرا فرد راجرز است. متولد 1928 در پنسیلوانیا که سال 2003 در 74 سالگی از جهان رفت نویسنده، موزیسین، عروسک گردان و کاراکتر تلویزیونی و میزبان و تهیه کننده برنامه تلویزیونی به نام محله آقای راجرز مخصوص بچه ها بود که از سال 1968 تا 2001 روی آنتن می رفت.

او بیش از 40 مدال افتخار و جایزه در طول سال های فعالیتش دریافت کرد. راجرز سال 1951 از کالج رولینز مدرک لیسانس در موسیقی گرفت و همان سال کارش را در شبکه NBC نیویورک شروع کرد. سال 1953 به پیتسبورگ برگشت تا برنامه هایی برای بچه ها بسازد. در پیتسبورگ رشته الهیات خواند و مبلغ مذهبی شد. سال 1963 در برنامه هایی برای توسعه بچه ها در پیتسبورگ شرکت کرد و از همان زمان همکاری 30 ساله اش با مارگارت مک فارلند، روانشناسان بچه ها شروع شد. برنامه تلویزیونی محله آقای راجرز که برای 33 سال روی آنتن بود به دلیل پرداختن به احساسات و دغدغه های فیزیکی بچه ها مثل مرگ، رقابت بین خواهرها و برادرها و جدایی میان پدر و مادرها مشهور شده بود.

عوامل سازنده فیلم چه کسانی هستند؟

ماریل هلر کارگردان فیلم سال گذشته با فیلم خوب اما نه چندان پر سروصدای آیا هرگز می تونی منو ببخشی؟ (Can you ever forgive me?) اسمش را به عنوان یک فیلمساز بر سر زبان ها انداخت.

این کارگردان، نویسنده و بازیگری که فعالیتش را در قرن بیست و یکم شروع کرد سال 2015 اولین فیلمش را به نام خاطرات یک دختر نوجوان ساخت. کمدی-رمانتیکی که منتقدان دوستش داشتند. دومین فیلمش درباره لی ایزرائیل نویسنده و البته جاعل مشهور نشان داد چه توانایی فوق العاده ای در ساختن فیلمی با لحن طنز سیاه و البته بیوگرافیک دارد. فیلم نامزد بهترین فیلمنامه اقتباسی اسکار شد و بازیگران نقش اول و مکمل آن هم نامزد دریافت جایزه شدند.

روزی زیبا در محله سومین فیلم ماریل هلر است. یک فیلم بیوگرافیک دیگر که می گردد امید داشت این بار هم نامزدی اسکار را نصیبش کند.

نقش فرد راجرز را در فیلم تام هنکس بازی می نماید. متولد 1956 در آمریکا. بازیگری که چهره محبوبی در سینما به شمار می رود. او همواره شمایل آمریکایی خوب محسوب می شده چه وقتی در فیلمی مثل فارست گامپ رابرت زمه کیس نقش یک کاراکتر خیالی را دارد و چه وقتی در فیلم سالی کلینت ایستوود نقش خلبانی را که با فرود پیروزیت آمیز قهرمان آمریکا شد، بازی کرد.

تام هنکس بازیگری را از اوایل دهه هشتاد شروع کرد. همزمان با سینما در سریال های تلویزیونی هم حضور پیدا کرد. دهه نود کارگردانی چند سریال تلویزیونی را هم برعهده داشت. تنها فیلم سینمایی که تا امروز کارگردانی نموده لری کراون محصول 2011 است. تام هنکس مجموعه داستان کوتاهی هم سال گذشته منتشر کرد که مورد توجه نهاده شد.

این بازیگر محبوب پنج بار نامزد دریافت جایزه اسکار شده و دو بار برای فیلم های فیلادلفیا و فارست گامپ توانسته این جایزه را کسب کند. او از آن دسته بازیگرانی است که همواره بازی هایش جزو نقاط مثبت حتی در فیلم های ضعیف است.

نقش ووید لوگال را ماتیو رایس بازیگر کمتر شناخته شده تر بازی می نماید. او متولد 1974 در انگلستان است. از اواخر دهه نود بازیگری اش را در سینما و تلویزیون شروع کرد و از سال 2004 هم فیلم های کوتاه ویدیویی و مستند کارگردانی نموده است. رایس برای بازی در سریال آمریکایی ها شهرت زیادی کسب کرد. او پیش تر در فیلم پست ساخته استیون اسپیلبرگ هم با تام هنکس همبازی بوده است.

نظر منتقدان درباره فیلم روزی زیبا در محله

امتیاز فیلم ماریل هلر در سایت متاکریتیک 80 از 100 است. منتقد پلی لیست به فیلم امتیاز کامل داده و نوشته است: هلر پیروز می گردد در اطراف دو مرد جهانی خلق کند که تمام مرزها بین هر شیوه ای از ارتباط را محو می نماید تا تاثیر گسترده طراحی تقریبا جادویی و حساس اش را به مخاطب عرضه کند.

منتقد ورایتی می نویسد: این داستانی است که قلب را نرم می نماید و به شیوه ای مجذوب کننده روی شما کار می نماید. فیلمی باشخصیت، دوست داشتنی و احساساتی که رگه های شوخ طبعی هم در آن وجود دارد. این فیلم و البته روح فرد راجرز که در آن جریان دارد قلبتان را احاطه می نماید و حتی بعد از تمام شدن فیلم هم رهایتان نمی نماید.

اریک کوهن منتقد ایندی وایر گفت: ماریل هلر به عنوان کارگردان با هنرمندی احساسات را وارد صحنه هایش می نماید و جزییاتی هوشمندانه و جالب را داخل محتوایی تزریق می نماید که می توانست تسلیم احساس گرایی مطلق بگردد.

فیلم در فستیوال تورنتو که برای اولین بار به نمایش درآمد نظر مخاطبان را به خودش جلب کرد.

فروش فیلم

فیلم در کنار رقیب قدری مانند انیمیشن فروزن 2 اکران شد و البته فیلم 21 پل که هر دو برای باکس آفیس امید داشتند و توانست در نهایت فروش خوبی بکند و یکی از پنج فیلم اول گیشه سینماهای آمریکا گردد. می گویند فیلم بین 24 تا 54 میلیون دلار بودجه اش بوده و به نظر می رسد که به راحتی می تواند به سود برسد. فیلم هنوز در همه کشورهای جهان اکران نشده است اما در کشورهایی که به نمایش درآمده فروش خوبی داشته است.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 94

به "همه چیز درباره روزی زیبا در محله؛ فیلمی به سبک کلاسیک های هالیوود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره روزی زیبا در محله؛ فیلمی به سبک کلاسیک های هالیوود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید