کلرفنامین Chlorphenamine

به گزارش مجله یگانه، این دارو برای درمان حساسیت های ناشی از بیماری هایی همانند تب یونجه، حساسیت های مداوم، گلودرد، درمان گزیدگی نیش حشرات و بعلاوه حساسیت های ناشی از تورم پوست بدن بکار می رود. در ضمنً در تسکین و کاهش حساسیت های پوستی مانند خارش، تورم پوست، قرمز شدن پوست، مؤثر است. علاوه بر این موجب

کلرفنامین Chlorphenamine

کلرفنامین Chlorphenamine

شناسنامه مختصر دارو

نام های تجارتی: Piriton,Calimal

دسته دارویی: آنتی هیستامین (ضد حساسیت)

مقدار خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو: نسبتاً زیاد

مقدار وابستگی و اعتیاد به دارو: کم

نیاز به نسخه پزشک: بلی (نوع تزریقی دارو)، خیر (نوع قرص و محلول دارو)

قابل استفاده برای عموم: بلی

موارد استعمال دارو

این دارو برای درمان حساسیت های ناشی از بیماری هایی همانند تب یونجه، حساسیت های مداوم، گلودرد، درمان گزیدگی نیش حشرات و بعلاوه حساسیت های ناشی از تورم پوست بدن بکار می رود. در ضمنً در تسکین و کاهش حساسیت های پوستی مانند خارش، تورم پوست، قرمز شدن پوست، مؤثر است. علاوه بر این موجب کاهش خارش چشم و آبریزش بینی و کاهش عطسه می گردد که ناشی از عوارض بیماری تب یونجه می باشند. بعلاوه برای درمان و کاهش حساسیت ناشی از انتقال خون، به وسیله پزشک تجویز می گردد.

اشکال دارو: قرص، محلول، آمپول

زمان مصرف دارو: نوع قرص و محلول دارو: 4 تا 6 بار در روز. نوع تزریقی دارو: به مقدار نیاز مقدار دوز مجاز مصرفی دارو: بزرگسالان: 12 تا 24 میلی گرم در روز (نوع خوراکی دارو) و 40 میلی گرم در روز (نوع تزریقی دارو). بچه ها: مطابق وزن و سن آنها، کمتر از بزرگسالان استفاده کنند.

چگونگی تأثیر دارو: اثرات نوع خوراکی این دارو ظرف 60 دقیقه و اثرات نوع تزریقی آن ظرف 20 دقیقه پس از آغاز درمان با دارو، ظاهر می شوند در ضمنً این اثرات مدت 4 تا 6 ساعت پس از قطع مصرف هر دوز دارو، در بدن دوام خواهند داشت.

طریقه نگهداری دارو: این دارو باید در یک محفظه سربسته در جای خشک و خنک دور از دسترس بچه ها نگهداری گردد.

چگونگی قطع مصرف دارو: به محض اینکه دیگر نیازی به استفاده از دارو نبود، می توان مصرف آنرا قطع نمود.

عوارض جانبی مصرف دارو:

تار شدن دید، معمول ترین عارضه مصرف دارو می باشد. در ضمنً ممکن است سرگیجه هم حادث گردد. بعلاوه به ندرت ممکن است عوارضی مانند خشکی دهان، کم شدن بینایی و مسائل ادراری، بوجود بیایند. در ضمنً مصرف این دارو به وسیله بچه ها موجب عصبانی شدن و تندخو گشتن آنها می گردد. اگر دچار عارضه جوش گشتید مصرف دارو را قطع کنید و سریعاً پزشک معالج خود را در جریان قرار دهید.

نکات احتیاطی مهم در مصرف دارو: اگر به امراض و دردهای زیر مبتلا هستید حتماً قبل از مصرف این دارو، پزشک معالج خود را در جریان قرار دهید.

* اگر به درد مزمن کبدی دچار می باشید.

* اگر قبلاً بیماری غش داشته اید.

* اگر به بیماری آب سیاه چشم مبتلا می باشید.

* اگر دچار مسائل ادراری شده اید.

* اگر داروهای دیگری مصرف می کنید.

مصرف دارو برای زنان حامله: چون مفید بودن این دارو برای دوران حاملگی ثابت نشده است لذا بهتر است با پزشک مشورت گردد.

مصرف دارو برای زنان شیرده: چون دارو در شیر مادر ترشح می گردد و ممکن است روی بچه تأثیر بگذارد لذا بهتر است اینگونه زنان با پزشک مشورت کنند. مصرف دارو برای بچه ها و اطفال: کاهش دوز مصرفی دارو ضرورت دارد.

مصرف برای افراد بالای 60 سال: بعلت احتمال وقوع عوارض، باید از دوز مصرفی دارو کاسته گردد.

مصرف در افراد بالای 60 سال: چون دارو می تواند موجب تار شدن دید، سرگیجه و اختلال در بینایی گردد، لذا کلیه رانندگان و افرادی که کارهای پرمخاطره انجام می دهند، بهتر است هنگام مصرف این دارو از فعالیت های مربوطه دست بکشند.

منبع: چنگیزان، فاضل، (1388) راهنمای کامل داروشناسی عمومی (داروهای موجود در ایران)، قم، نیلوفرانه، چاپ دوم.

منبع: راسخون
انتشار: 12 مهر 1400 بروزرسانی: 12 مهر 1400 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1323

به "کلرفنامین Chlorphenamine" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلرفنامین Chlorphenamine"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید