گردشگری چه سهمی در توسعه استان گیلان دارد؟

به گزارش مجله یگانه، مدیرکل میراث فرهنگی گیلان، از تخصیص اعتبار 1000 میلیارد تومانی برای توسعه زیرساخت های گردشگری گیلان از محل بند الف تبصره 18 خبر داد و گفت: امسال 80 میلیارد تومان اعتبار برای صنایع دستی گیلان تخصیص یافته است.

گردشگری چه سهمی در توسعه استان گیلان دارد؟

به گزارش خبرنگاران ولی جهانی در گفت و گو با ایسنا، گیلان را یکی از استان های غنی کشور از لحاظ جاذبه های جهانگردی تاریخی و طبیعی دانست و اظهار کرد: در نیمه نخست امسال بیش از 52 میلیون نفر جهانگرد وارد استان گیلان شده اند که نسبت به مدت مسابه سال گذشته 105 درصد رشد را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه طی مدت مذکور 42 میلیون نفر/شب اقامت در گیلان داشتیم، اضافه نمود: در ماندگاری جهانگردان نیز شاهد افزایش 150 درصدی هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی گیلان، شهرستان رشت را با 14 میلیون نفر/شب اقامت جزو رتبه های اول در ماندگاری جهانگرد دانست و شرح داد: گیلان یکی از مقاصد جهانگردی داخلی و خارجی بوده و طی این مدت با رشد 170 درصدی در ورود جهانگرد خارجی به گیلان روبرو بودیم.

جهانی، همچنین از احداث 260 پروژه جهانگردی با سرمایه گذاری 4700 میلیارد تومان شامل هتل های چهار و پنج ستاره و اقامتگاه های سنتی و مراکز تفریحی خبر داد و اظهار داشت: با افتتاح این پروژه ها برای 5000 نفر شغل ایجاد می شود.

وی از افتتاح 70 پروژه جهانگردی در نیمه نخست امسال خبر داد و بیان نمود: 40 پروژه مربوط به اقامتگاه های بوم گردی در منطقه ها مختلف استان است که با سرمایه گذاری 1200 میلیارد تومانی به بهره برداری رسیده است.

مدیرکل میراث گیلان در پاسخ به این سوال که جهانگردی چه سهمی در توسعه استان دارد؟، متذکر شد: گیلان سالانه میزبان جهانگردان زیادی است و لذا با همکاری دولت و بخش خصوصی قدم های خوبی از نظر تاسیسات جهانگردی برداشته شده است.

وی با اشاره به تعارض برخی از پروژه های جهانگردی با ادارات کل حفاظت محیط زیست و آب منطقه ای و جهاد کشاورزی و منابع طبیعی، بیان نمود: در این راستا اقدام به برگزاری پنل های تخصصی با حضور فرمانداران و بخشداران و شهرداران و دهیاران کردیم.

جهانی، با بیان اینکه تا به امروز 199 بسته سرمایه گذاری در نقاط مختلف استان شناسایی شده و نیمی از این بسته ها بدون تعارض با محیط زیست و منابع طبیعی هستند، گفت: در حال حاضر 3400 تاسیسات جهانگردی در گیلان داریم.

وی وجود 40 رودخانه در گیلان و تالاب های زیبا را فرصت جهانگردی دانست و از شناسایی کلیه جاذبه های تاریخی و طبیعی گیلان خبر داد و تاکید کرد: تا به امروز طرح جامع جهانگردی در گیلان نداشتیم، اما دولت سیزدهم درصدد شناسایی جاذبه های جهانگردی و تدوین نقشه راه توسعه جهانگردی استان است.

مدیرکل میراث گیلان، با بیان اینکه گیلان 500 جاذبه جهانگردی طبیعی دارد، اظهار داشت: کلیه این جاذبه ها مکان یابی شده و به زودی تحت مدیریت فرمانداری ها و بخشداری ها قرار می گیرد تا جهانگردان امکان بهره مندی از این جاذبه ها را داشته باشند.

جهانی، با اشاره به سابقه 1000 ساله شهر رشت، مطرح نمود: رشت تنها کلانشهر شمال کشور است که 132 اثر ثبتی دارد و بافت شهری آن بافت تاریخی است؛ همچنین چهار موزه رشتی دوزی، باستان شناسی، میرزاشناسی و صنایع دستی را در رشت راه اندازی کردیم.

وی با بیان اینکه موزه باستان شناسی شمال کشور در رشت سال 1402 به بهره برداری می رسد، شرح داد: محله پیرسرای رشت نیز به عنوان سرای صنایع دستی معرفی خواهد شد.

مدیرکل میراث گیلان از برنامه ریزی جهت معرفی بقعه خواهر امام(س) رشت، مقبره میرزا کوچک، عمارت کلاه فرهنگی و سبزه میدان به عنوان پارک های جهانگردی خبر داد و گفت: شورای راهبردی جهانگردی را مصوب کردیم که به زودی با موضوع فرمانداران در شهرستان ها برگزار می شود.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 12 دی 1401 بروزرسانی: 12 دی 1401 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1694

به "گردشگری چه سهمی در توسعه استان گیلان دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری چه سهمی در توسعه استان گیلان دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید