10 خاصیت هلو، برای شما که به سلامتی خود اهمیت می دهید!

به گزارش مجله یگانه، هلو یا Prunus persica میوه های کوچکی با پوست کرک دارهستد که گوشت سفید یا زرد و شیرینی دارند. تصور می گردد آنها بیش از 8000 سال پیش در چین بوجود آمده اند. هلو هم خانوادهٔ آلو، زردآلو، گیلاس و بادام است. در خانوادهٔ آلوها قرار می گیرند، زیرا گوشت آنها هسته ای را احاطه نموده است که درون آن یک دانه خوراکی است.

10 خاصیت هلو، برای شما که به سلامتی خود اهمیت می دهید!

آن ها می توانند به تنهایی خورده شوند یا به انواع غذاهای مختلف اضافه شده و میل شوند. علاوه بر این، هلو دارای مواد مغذی است و می تواند مجموعه ای از فواید مربوط به سلامتی، از جمله بهبود درهضم غذا، نرم نمایندهٔ پوست و تسکین دهنده آلرژی را با خود دارد.

فواید هلو برای سلامتی بدن:

1.سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها

هلو سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات مفید گیاهی است.

یک هلو با اندازه میانه (حدود 150 گرم) دارای مواد تشکیل دهنده زیر است:

کالری: 58

پروتئین: 1 گرم

چربی: کمتر از 1 گرم

کربوهیدرات: 14 گرم

فیبر: 2 گرم

ویتامین C

ویتامین A

پتاسیمD

Niacin

ویتامین E

ویتامین K

مس

منگنز

هلو بعلاوه مقادیر کمتری از منیزیم، فسفر، آهن و بعضی ویتامین های گروه B را دارد.

هلو آنتی اکسیدان زیادی داره، ترکیبات گیاهی مفید که با آسیب رادیکال های آزاد مبارزه نموده و به محافظت از بدن در برابر پیری و بیماری یاری می نمایند. هرچه میوه تازه تر و رسیده تر باشد، اندازه آنتی اکسیدان بیشتری را در خود دارد.

به نظر می رسد هلوهای کنسرو شده اندازهی ویتامین ها و مواد معدنی دارند البته به شرط آن که هلوی کنسرو شده با پوست باشد.

با این حال، هلو تازه از مقادیر بیشتری آنتی اکسیدان برخوردار است و به نظر می رسد برای محافظت در برابر آسیب اکسیداسیون نسبت به مواد کنسرو شده، دارای تأثیر بیشتری است.

خلاصه: میوهٔ هلو دارای مقادیر زیاد فیبرها، ویتامین ها و مواد معدنی اند. آن ها بعلاوه حاوی ترکیبات گیاهی مفید مانند آنتی اکسیدان ها هستند که می توانند بدن را در برابر پیری و بیماری تا حدودی محافظت نمایند.

2.هلو به عمل هضم یاری می نماید.

خوردن هلو می تواند در فرایند هضم سالم نقش داشته باشد. یک هلو با اندازه میانه حدود 2 گرم فیبر را به بدن می رساند. نیمی از آن فیبر محلول است، در حالی که نیمی دیگر نامحلول است.

فیبر نامحلول به اندازه زیادی به عملکرد معده و عملیات دفع و به حرکت مواد غذایی در روده شما یاری می نماید و احتمال یبوست را کاهش می دهد.

از طرف دیگر فیبر محلول، به باکتری های مفید در روده شما یاری می نماید. این باکتریها به نوبه خود اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه را فراوری می نمایند که سلول های روده شما را تغذیه می نماید. اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه در روده شما بعلاوه می تواند به کاهش التهاب و بهبود علائم اختلالات گوارشی مانند بیماری کرون، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و کولیت اولسراتیو یاری کند.

گل هلو یکی دیگر از قسمت های میوه است که می تواند به عملیات هضم یاری کند. آن ها معمولاً در طب سنتی چین برای درمان اختلالات گوارشی مورد استفاده قرار می گیرند.

تحقیقات بر روی حیوانات نشان می دهد که ترکیبات موجود در گل ها به طور موثری می توانند قدرت و نظم انقباضات روده را افزایش دهند، این به حفظ ریتم مناسب برای فشار آوردن محتویات روده و عمل دفع مناسب یاری می نماید.

خلاصه: هلوها حاوی فیبر هستند که به هضم یکنواخت و یاری به برطرف اختلالات روده یاری می نماید. گل هلو بعلاوه ترکیبات خاصی را ارائه می دهد که به نظر می رسد باعث افزایش اندازه سلامتی روده و عمل دفع می گردد.

3.سلامت قلب را بهبود می بخشد

خوردن منظم میوه از جمله هلو می تواند سلامت قلب را ارتقا بخشد.

هلو عوامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی مانند فشار خون بالا و کلسترول خون را کاهش می دهد.

علاوه بر این، مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که مصرف هلو می تواند به بهبود شرایط اسیدهای صفراوی مرتبط باشد، ترکیباتی که به وسیله کبد شما از کلسترول فراوری می گردد. اسیدهای صفراوی همراه با کلسترول موجود در آنها پایان به وسیله مدفوع شما دفع می شوند، که ممکن است به کاهش سطح کلسترول خون یاری کند. مطالعات آزمایشگاهی و آزمایشات روی حیوانات نشان داد که هلو می تواند کلسترول بد یا LDL و کلسترول کل و بعلاوه فشار خون و تری گلیسیرید را کاهش دهد.

تحقیقات اجرا شده بر روی موشهای چاق نشان داد که آب هلو ممکن است سطح هورمون آنژیوتانسین که باعث افزایش فشار خون می گردد را تا حدودی کاهش دهد.

اگرچه این تأثیرات امیدوارنماینده به نظر می رسد، برای تأیید آنها در انسان، مطالعات بیشتری ضروری است.

خلاصه: هلو حاوی ترکیباتی است که ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی مانند فشار خون بالا و بعلاوه سطح تری گلیسیرید و کلسترول یاری کند. با این حال، مطالعات بیشتری در انسان مورد احتیاج است.

4.هلو از پوست شما محافظت کند

هلو دارای اثرات محافظتی برای پوست است و به سالم ماندن پوست شما یاری می نماید. مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که ترکیبات موجود در هلو ممکن است توانایی پوست شما در حفظ رطوبت بهبود بخشد، بنابراین بافت های پوستی را بهبود می یابد

علاوه بر این مطالعات آزمایشگاهی و هم مطالعات بر روی حیوانات نشان می دهند که عصاره های ساخته شده از هلو یا از گل هلو که مستقیماً بر روی پوست اعمال می شوند، می توانند به جلوگیری از آسیب رسانی اشعه های فرا بنفش یا UV خورشید به پوست یاری نمایند.

بعلاوه مطالعات نشان می دهد که عصاره گل هلو باعث کاهش سرعت پیشرفت تومورهای پوستی در موش ها می گردد.

با این حال، قبل از اینکه نتیجه گیری گردد، تحقیقات بیشتر انسانی مورد احتیاج است.

خلاصه: مواد موجود در هلو و گل هلو می تواند با حفظ رطوبت در پوست و محافظت از پوست در برابر آسیب های اشعه های مضر آفتاب، به سلامت پوست شما یاری کند. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد احتیاج است.

5.مصرف هلو می تواند از انواع خاصی از سرطان جلوگیری کند

مانند بیشتر میوه ها، هلو ترکیبات گیاهی مفیدی را دارد که ممکن است در مقابل سرطان های مختلف از بدن شما محافظت کند.

میوهٔ هلو سرشار از کاروتنوئیدها و اسید کافئیک است که این دو آنتی اکسیدان دارای خاصیت ضد سرطانی هستند.

بعلاوه مطالعات آزمایشگاهی بر روی حیوانات نشان داده اند که ترکیبات موجود در دانه های هلو ممکن است رشد تومورهای پوستی غیر سرطانی را محدود نموده و از تبدیل آنها به سلول های سرطانی جلوگیری کند.

ناگفته نماند هلو سرشار از پلی فنول است، در مطالعات آزمایشگاهی نشان داده شده است که پلی فنول ها دسته ای از آنتی اکسیدان ها هستند که باعث کاهش رشد و محدود کردن توسعه سلول های سرطانی می شوند.

پلی فنول های هلو توانایی کشتن سلول های سرطانی را نیز دارد، بدون اینکه به سلولهای سالم آسیب برساند.

در یک مطالعه بر روی حیوانات، این پلی فنولها به ویژه در جلوگیری از رشد و توسعه نوع خاصی از سرطان پستان مؤثر بودند.

محققان گزارش کردند که یک فرد عادی احتیاج به خوردن روزانه دو تا سه هلو دارد تا اندازهی از پلی فنول معادل اندازه مصرف شده در مطالعه را به بدنش برساند.

در یک مطالعه دیگر، زنان یائسه که هر روز حداقل 2 هلو یا عصارهٔ آن را مصرف می کردند، در طی 24 سال 41٪ خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش داده اند. با این حال، مطالعات کمی در خصوص انسان اجرا شده است، بنابراین تحقیقات بیشتری ضروری است.

خلاصه: ترکیبات موجود در هلو با جلوگیری از توسعه یافتن سلولهای سرطانی می توانند از سلامت بدن در برابر سرطان محافظت کند. با این حال، برای تأیید این فواید مطالعات بیشتری مورد احتیاج است.

6.مصرف هلو علائم آلرژی را کاهش می دهد

هلو ممکن است علائم آلرژی را کاهش دهد.

هنگامی که بدن شما در معرض آلرژی ها و عوامل آلرژی زا واقع شده است، هیستامین ها یا مواد شیمیایی ساخته شده به وسیله سیستم ایمنی بدن شما آزاد می گردد تا بدن شما را از آلرژی خلاص کند.

هیستامین ها بخشی از سیستم دفاعی بدن شما هستند و علائم آلرژی مانند عطسه، خارش یا سرفه را تحریک می نمایند.

تحقیقات نشان می دهد که هلو ممکن است با جلوگیری از ترشح هیستامین ها در خون، علائم آلرژی را کاهش دهد.

علاوه بر این، مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که عصاره هلو ممکن است مؤثر باشد و التهاب را که معمولاً در هنگام آلرژی ها در بدن مشاهده می گردد کاهش دهد.

با این حال، برای معین قدرت این اثرات در افراد مبتلا به آلرژی، تحقیقات بیشتری مورد احتیاج است.

خلاصه: مصرف هلو ممکن است در کاهش دادن پاسخ سیستم ایمنی بدن به آلرژی ها یاری کند و بنابراین علائم آلرژی را کاهش داده. با این حال مطالعات بیشتری مورد احتیاج است.

7.مصرف هلو ایمنی بدن را تقویت می نماید

هلو سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان های تقویت نماینده سیستم ایمنی است. مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که آنها بعلاوه می توانند با انواع خاصی از باکتری ها مبارزه نمایند.

8.در برابر سموم خاصی از سلامت بدن محافظت می نماید

در یک مطالعه علمی، وقتی عصاره هلو به افراد سیگاری داده می گردد، دفع نیکوتین به وسیله ادرار افزایش میابد.

9.سطح قند خون را کاهش می دهد

مطالعات نشان می دهد که ترکیبات موجود در هلو ممکن است به جلوگیری از بالا رفتن قند خون و مقاومت به انسولین در موش های با اضافه وزن یاری کند.

خلاصه: هلو ممکن است سیستم ایمنی بدن را تقویت کند، بدن را از سموم خلاص کند و قند خون را کاهش دهند. با این حال، تحقیقات در این زمینه ها محدود است.

10. این میوه در دسترس است و به راحتی می توان آن را در رژیم غذایی گنجاند

هلو به راحتی پیدا می گردد و می توان آن را به رژیم غذایی شما اضافه نمود. آن را می توان به صورت خام، پخته، کبابی، سس خوراکی میل کرد و به راحتی به طور یکسان در غذاهای گرم یا سرد می توان مورد استفاده قرار داد.

به عنوان مثال، هلو تازه یک میان وعده غذایی سرشار از مواد مغذی است و می تواند به خودی خود خورده گردد یا در غذاها بکار رود. هلو را می توان به سالادها اضافه نمود. آن ها طعم بسیار جالبی را به سس سالسا می بخشند و بعلاوه در بسیاری از دسرها یک میوهٔ محبوب هستند. در نهایت، هلو را می توان درون یک اسموتی مخلوط کرد یا به آرامی پوره کرد تا عطر و طعم بهتری به آب میوهٔ شما بدهد.

خلاصه: هلو به طور گسترده ای در دسترس است و به روش های مختلفی قابل خوردن هستند. می توانید از خوردن هلو به تنهایی لذت ببرید یا آنها را به راحتی در وعده اصلی، میان وعده، دسرها و یا اسموتی ترکیب کنید.

نحوه انتخاب و ذخیره هلو

هلو در طیف گسترده ای از انواع مختلف وجود دارد، بعضی از آنها سفید، بعضی دیگر زرد هستند. هلوهای سفید شیرین تر هستند، در حالی که هلوهای با رنگ های زرد و سرخ به ترشی متمایل تر هستند.

هنگام انتخاب هلو، معمولاً آنهایی که بوی شیرین تری داشته باشد رسیده تر هستند. سعی کنید از میوه های قهوه ای، کبود یا چروکیده، که آسیب دیدگی دارند، لکه دارند یا بیش از حد خراب هستند، خودداری کنید. در عوض، در پی هلوهایی با گوشتی کمی سفت یا فقط کمی نرم تر باشید.

هنگامی می توانید بگویید که هلو رسیده و آماده است تا خورده گردد که وقتی روی آن را با انگشت کمی فشار دهید کمی احساس نرمی بکنید.

هلوها پس از چیده شدن از درخت، همچنان رسیده تر خواهد شد. بنابراین اگر هلو شما خیلی سفت است، سعی کنید آنها را روی یک میز به صورت یک لایه یا ردیف (از قرار دادن آن ها روی هم بپرهیزید) قرار دهید تا مدت یک تا سه روز بماند و اینگونه رسیده تر گردد.

هلوی رسیده تقریباً تا یک هفته در دمای اتاق باقی می ماند. اگر قصد ندارید در این بازه زمانی آنها را میل کنید، بهتر است آنها را در یخچال خود ذخیره کنید تا از خراب شدن و رسیدن بیش از حد آن ها جلوگیری کنید.

هلوهای رسیده نیز می توانند فریز شوند، اما بهتر است ابتدا آنها را خرد نموده و به گوشت آنها کمی آب لیمو بزنید تا از قهوه ای شدن آن ها جلوگیری گردد.

هلو را نیز می توانید کنسرو شده یا به صورت منجمد بخرید. به خاطر داشته باشید که هلوهای کنسرو شده آنتی اکسیدان کمتری نسبت به هلوهای تازه دارند و برای انتخاب سالم تر سعی کنید انواع کنسر شده در آب بدون قند را به جای کنسروهای شربت دار با قند اضافه، انتخاب کنید.

خلاصه: برترین نوع هلو برای خرید هلوی تازه ای است که کمی نارس باشند یا به اندازه اندکی رسیده باشد. هلوهای تازه برترین و مغذی ترین نوعی از هلو هستند که می توان تهیه کرد و بعد از آن به ترتیب هلوی منجمند و هلوی کنسرو شده بیشترین ارزش غذایی را دارند. در صورت خرید کنسرو، بهتر است انواع کنسرو شده در آب و بدون قند اضافه را انتخاب کنید.

چکیده

هلو سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات مفید گیاهی است.

آن ها به راحتی در غذاهای متنوعی گنجانیده می شوند و فواید بسیاری برای سلامتی، از جمله: پوست سالم تر، علائم آلرژی کمتری، و بهبود فرایند هضم و سلامت قلب را به شما ارائه دهند.

به نظر می رسد مصرف هلو باعث کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان می گردد و ایمنی بدن را تقویت می نماید، بعلاوه بدن را در برابر سموم محافظت نموده و قادر است قند خون را پایین بیاورد.

در کل، هلو میوه ای است که ارزش افزودن به رژیم غذایی شما را دارد.

منبع: healthline

منبع: اُکالا
انتشار: 6 دی 1400 بروزرسانی: 6 دی 1400 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1413

به "10 خاصیت هلو، برای شما که به سلامتی خود اهمیت می دهید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 خاصیت هلو، برای شما که به سلامتی خود اهمیت می دهید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید