11 خاصیت عجیب و 9 ضرر مهم چای نعناع

به گزارش مجله یگانه، از نعناع برای رایحه دادن به محصولات مختلف مثل خمیر دندان و دهان شویه استفاده می گردد. علاوه بر این نعناع در محصولات درمانی و زیبایی هم به کار برده می گردد. مصرف چای نعناع یک گزینه عالی برای بهره بردن از خواص درمانی نعناع به تعداد می رود. این نوشیدنی کافئین ندارد و به داشتن خواص بهبوددهنده شناخته می گردد. این چای با برگ های خشک شده نعناع تهیه می گردد.

11 خاصیت عجیب و 9 ضرر مهم چای نعناع

از جمله خواص چای نعناع می توانیم به تقویت سیستم ایمنی بدن و بعلاوه کاهش سطح استرس و خستگی اشاره کنیم، اما قبل از نوشیدن این چای باید بدانید که ممکن است بعد از مصرف آن دچار برخی از عوارض جانبی شوید. امروز در این مقاله از خبرنگاران مگ تصمیم داریم به معرفی 11 مزیت و 9 عارضه جانبی احتمالی چای نعناع بپردازیم. اگر می خواهید با این فواید و مضرات آشنا شوید، تا خاتمه مقاله با ما همراه باشید.

فواید چای نعناع برای سلامتی بدن

برگ های نعناع حاوی روغن های اسانسی مانند منتول، منتون و لیمونن هستند. معمولا افراد برای لذت بردن از طعم و عطر چای نعناع آن را می نوشند، اما این چای مزایای زیادی برای سلامتی دارد. در ادامه خواص چای نعناع را آنالیز می کنیم.

1. ناراحتی های معده را تسکین می دهد

نعناع ممکن است علائم ناراحتی های گوارشی مانند گاز، نفخ و سوءهاضمه را تسکین دهد. مطالعات اجرا شده روی حیوانات نشان می دهند که نعناع مسائل گوارشی را کاهش می دهد و ممکن است درد را تسکین دهد. علاوه بر این از انقباض عضلات نرم پیشگیری می نماید که این موضوع می تواند در جلوگیری از اسپاسم در روده مفید باشد.

در یک آنالیز روی 9 مطالعه که در مجموع روی بیش از 926 فرد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) انجام شد، بیماران به مدت دست کم دو هفته روغن نعناع مصرف کردند. نتایج این آنالیز نشان داد که نعناع در مقایسه با پلاسبو به طرز قابل توجهی منجر به تسکین علائم شرکت نمایندگان شد .

علاوه بر این یک آنالیز روی 14 مطالعه که در مجموع روی تقریبا 2 هزار کودک انجام شد به این نتیجه رسید که نعناع شدت و تعداد دفعات ابتلا به درد شکم را کاهش می دهد. بعلاوه در یک مطالعه روی 200 فردی که برای درمان سرطان تحت شیمی درمانی بودند نشان داد که کپسول حاوی روغن نعناع شدت و تعداد دفعات بروز حالت تهوع و استفراغ را کاهش دهد.

هیچ مطالعه ای خواص چای نعناع را در بهبود علائم مسائل گوارشی آنالیز ننموده است، اما به نظر می رسد این چای اثرات مشابهی در این زمینه داشته باشد.

2. ممکن است به درمان سردرد تنشی و میگرن یاری کند

منتول موجود در روغن نعناع جریان خون را افزایش داده و درد را تسکین می دهد. در یک مطالعه روی 35 فرد مبتلا به میگرن، شرکت نمایندگان روی پیشانی و شقیقه خود روغن نعناع مالیدند . نتایج این مطالعه نشان داد که این افراد در مقایسه با کسانی که پلاسبو دریافت کردند، کاهش چشمگیر درد را فقط دو ساعت بعد از استفاده از روغن نعناع تجربه کردند.

در یک مطالعه دیگر روی 41 نفر که روغن نعناع را روی پیشانی خود مالیدند، نشان داده شد این روغن در درمان سردرد به میزان مصرف 1000 میلی گرم استامینوفن مفید است.

رایحه چای نعناع ممکن است به ریلکس کردن عضلات و بهبود سردرد یاری کند؛ با این حال هیچ مدرک علمی برای تأیید این موضوع وجود ندارد. به هر حال اگر روغن نعناع را روی شقیقه خود بمالید، به احتمال زیاد سردردتان تسکین پیدا می نماید.

3. دهان را خوشبو می نماید

از نعناع به اسم یک طعم دهنده رایج در خمیر دندان، دهان شویه و آدامس استفاده می گردد. نعناع به غیر از اینکه بوی مطبوعی دارد، حاوی خواص ضدباکتریایی است و می تواند میکروب های ایجادنماینده پلاک دندان را از بین ببرد.

در یک مطالعه افراد دهانشان را با روغن های نعناع، درخت چای و لیموترش شستند. نتایج این مطالعه نشان داد که شرکت نمایندگان در مقایسه با کسانی که از هیچ روغنی استفاده نکردند، بهبود بوی بد دهان را تجربه کردند.

در یک مطالعه دختران نوجوان از دهان شویه نعناع استفاده کردند. نتایج این مطالعه نشان داد شرکت نمایندگان بعد از فقط یک هفته رفع بوی بد دهان را تجربه کردند. هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند نوشیدن چای نعناع اثرات مشابهی در این زمینه دارد، با این حال نشان داده شده که نعناع در خوشبو کردن دهان اثرگذار است.

4 . ممکن است گرفتگی سینوس ها را درمان کند

نعناع خواص ضدباکتریایی، ضدویروسی و ضدالتهابی دارد. به همین علت چای نعناع ممکن است با گرفتگی سینوس ها در اثر عفونت ها مبارزه کند. علاوه بر این تحقیقات نشان می دهند منتول که یکی از ترکیبات فعال موجود در نعناع است، درصد جریان هوا را در سوراخ بینی افزایش می دهد؛ در نتیجه بخار چای نعناع ممکن است نفس کشیدن را برای شما آسان تر کند.

علاوه بر این نشان داده شده که مایعات گرم مانند آب مرغ و چای به علت بخاری که دارند، به طور موقت علائم گرفتگی سینوس ها را بهبود می بخشند. اثرات چای نعناع در رفع کردن گرفتگی بینی مطالعه نشده است، با این حال شواهد موجود اسم می نمایند که این چای اثرات مثبتی در این زمینه دارد.

5. انرژی را بهبود می بخشد

چای نعناع ممکن است سطح انرژی را افزایش دهد و خستگی را در طول روز کاهش دهد. اثرات چای نعناع در این زمینه به طور معین مطالعه نشده است، با این حال تحقیقات به این نتیجه رسیده اند که ترکیبات طبیعی موجود در نعناع ممکن است روی سطح انرژی اثرات مثبتی داشته باشند.

در یک مطالعه روی 24 فرد سالم نشان داده شد که مصرف کپسول روغن نعناع باعث شد شرکت نمایندگان خستگی کمتری را طی آزمون شناختی تجربه نمایند. یک مطالعه دیگر نشان داد رایحه درمانی با روغن نعناع خواب آلودگی در طول روز را کاهش می دهد.

6 به تسکین درد قاعدگی یاری می نماید

نعناع به علت اینکه به اسم شل نماینده عضلات عمل می نماید، ممکن است در تسکین درد قاعدگی اثرگذار باشد. اثرات چای نعناع در این زمینه آنالیز نشده است، با این وجود نشان داده شده که ترکیبات موجود در این نوشیدنی علائم قاعدگی را بهبود می بخشند.

در یک مطالعه روی 127 زن که قاعدگی دردناک داشتند نشان داده شد که کپسول عصاره نعناع به میزان داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی در کاهش شدت درد اثربخش بود. چای نعناع می تواند فواید مشابهی در این زمینه داشته باشد.

7. با عفونت های باکتریایی مبارزه می نماید

نشان داده شده که روغن نعناع به طرز اثربخشی باکتری ها را از بین می برد. این موضوع درباره چای نعناع هم صدق می نماید. محققان در یک مطالعه به این نتیجه رسیدند که روغن نعناع از رشد باکتری هایی مثل ای کولی و سالمونلا جلوگیری کرد و آن ها را از بین برد.

علاوه بر این روغن نعناع چندین نوع باکتری از جمله استافیلوکوکوس را که منجر به بیماری در انسان ها می شوند، از بین می برد. منتول موجود در نعناع خواص ضدباکتریایی دارد.

8. ممکن است به داشتن خواب راحت یاری کند

چای نعناع یک گزینه ایدئال برای قبل از خواب محسوب می گردد و به طور طبیعی کافئین ندارد. علاوه بر این توانایی چای نعناع در ریلکس کردن عضلات ممکن است به شما در بهتر خوابیدن یاری کند. با این وجود شواهد علمی زیادی درباره خواص نعناع در بهبود کیفیت خواب وجود ندارد.

در یک مطالعه حیوانی نشان داده شد روغن نعناع طول دوره خواب موش ها را افزایش داد. با این وجود یک مطالعه دیگر نشان داد که منتول موجود در نعناع اثرات آرام بخش ندارد؛ بنابراین نظرات در این زمینه متناقض هستند.

9. ممکن است به کاهش وزن یاری کند

چای نعناع به طور طبیعی کالری ندارد و حاوی رایحه ای مطبوع است؛ به همین علت این چای یک نوشیدنی عالی برای افرادی به تعداد می رود که قصد لاغر کردن دارند. البته تحقیقات زیادی در این زمینه انجام نشده است؛ با این حال در یک مطالعه روی 13 فرد سالم نشان داده شد کسانی که کپسول روغن نعناع مصرف کردند، در مقایسه با کسانی که این کپسول را مصرف نکردند، کاهش اشتها را تجربه کردند.

نتایج در این زمینه متناقض هستند؛ به طوری که در یک مطالعه حیوانی روی موش ها نشان داده شد مصرف عصاره نعناع منجر به افزایش وزن شد. باید تحقیقات بیشتری درباره رابطه بین نعناع و کاهش وزن انجام گردد.

10. ممکن است حساسیت های فصلی را بهبود دهد

نعناع حاوی رزمارینیک اسید بوده که یک ترکیب گیاهی است و در رزماری و گیاهان خانواد ه نعناع وجود دارد. رزمارینیک اسید علائم واکنش های آلرژیک مانند آبریزش بینی، خارش چشم و آسم را کاهش می دهد.

در یک مطالعه 21 روزه روی 29 فرد که به حساسیت فصلی مبتلا بودند نشان داده شد که مصرف مکمل حاوی رزمارینیک اسید منجر به کاهش علائم حساسیت مانند خارش بینی و چشم و سایر نشانه ها شد. این در حالی است که گروهی که پلاسبو دریافت کردند، چنین چیزی را تجربه نکردند. معین نیست اندازه اسید رزمارینیک که در نعناع وجود دارد، برای اثر گذاشتن روی علائم آلرژی کافی است یا نه.

برخی از شواهد نشان می دهند که نعناع ممکن است آلرژی را تسکین دهد. محققان در یک مطالعه روی موش های صحرایی به این نتیجه رسیدند که عصاره نعناع منجر به کاهش علائم آلرژی مثل خارش بینی و عطسه شد.

11. تمرکز را بهبود می بخشد

نوشیدن چای نعناع ممکن است منجر به بهبود توانایی های شما برای تمرکز کردن گردد. مطالعات اجرا شده درباره اثرات چای نعناع روی تمرکز در دسترس نیستند، با این حال دو مطالعه کوچک این خاصیت نعناع را آنالیز کردند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

یک مطالعه روی 24 فرد سالم و جوان به این نتیجه رسید کسانی که کپسول روغن نعناع مصرف کردند، در آزمون های شناختی عملکرد بسیار بهتری داشتند. یک مطالعه دیگر هم نشان داد استشمام روغن نعناع حافظه و هوشیاری را بهبود می بخشد.

عوارض جانبی چای نعناع

1. مصرف آن به افراد مبتلا به سوءهاضمه توصیه نمی گردد

افرادی که از سوءهاضمه رنج می برند، باید قبل از مصرف چای نعناع با پزشک مشورت نمایند. این نوع نوشیدنی ممکن است با داروهای سوءهاضمه تداخل پیدا کند و منجر به بروز عوارض جانبی بیشتر گردد.

2. سطح قند خون را کاهش می دهد

چای نعناع می تواند سطح گلوکز (قند) خون را کاهش دهد . این چای بعلاوه ممکن است با داروهای دیابت تداخل پیدا کند. بنابراین افراد مبتلا به بیماری دیابت باید از مصرف این چای خودداری نموده یا قبل از مصرف آن با پزشک مشورت نمایند تا مطمئن شوند خطری آن ها را تهدید نمی نماید.

3. منجر به واکنش های آلرژیک می گردد

عوارض جانبی چای نعناع می توانند باعث بروز واکنش های آلرژی شوند. سردرد و بروز زخم در داخل دهان از جمله علائم حساسیت به نعناع به تعداد می فرایند. اگر بعد از مصرف این چای علائم ذکر شده را تجربه کردید، مصرف چای را متوقف نموده و با پزشک در این زمینه مشورت کنید.

4 . برای افراد مبتلا به رفلاکس معده مضر است

اگر دچار بیماری رفلاکس معده هستید، نباید چای نعناع را مصرف کنید. برخی از افراد ممکن است بعد از مصرف این چای تسکین علائم رفلاکس معده را تجربه نمایند، در حالی که افراد دیگر ممکن است دچار بدتر شدن علائم شوند.

5. قاعده آور است

چای نعناع اثرات قاعده آور دارد؛ این یعنی ممکن است جریان خون به رحم را تحریک کند و بارداری را در معرض خطر قرار دهد. اگرچه چای نعناع حاوی نعناع کمی است، اما با این حال بهتر است این چای را مصرف نکنید یا قبل از مصرف آن با پزشک درباره بی خطر بودن آن برای خود مشورت کنید. زنان باردار و شیرده باید از مصرف نعناع در هر شکلی (مثل چای نعناع، روغن نعناع و…) پرهیز نمایند تا خطری سلامتی خود و جنینشان را تهدید نکند.

6. برای نوزادان مضر است

باور بر این است که چای نعناع برای بچه ها و نوزادان خیلی قوی است. این نوشیدنی ممکن است منجر به مسائل تنفسی و احساس سوزش در دهان نوزادان و بچه ها گردد. حتی از دادن میزان کمی از این چای به نوزاد و کودک خود اجتناب کنید.

7. با برخی از داروها تداخل ایجاد می نماید

تداخل با برخی از داروها یکی دیگر از عوارض جانبی چای نعناع محسوب می گردد. این چای با داروهای مخصوص اسید معده، فشار خون و دیابت تداخل پیدا می نماید و منجر به بروز برخی عوارض جانبی می گردد. اگر برای عارضه های ذکر شده دارو مصرف می کنید، دور نوشیدن چای نعناع را خط بکشید.

8. باعث اختلالات معده می گردد

یکی از عوارض جانبی اصلی چای نعناع، ایجاد اختلالات مربوط به معده است. اسهال، درد عضلانی، اسپاسم معده، بی خوابی و کاهش ضربان قلب برخی از مضرات مصرف چای نعناع به تعداد می فرایند.

9. منجر به بدتر شدن زخم معده می گردد

یکی از عوارض جانبی مهم و خطرناک چای نعناع، زخم معده است. بسیاری از پزشکان باور دارند که افراد مبتلا به زخم معده نباید چای نعناع مصرف نمایند. علت این موضوع این است که چای ذکر شده حاوی منتول است که می تواند زخم معده را بدتر کند و باعث آسیب های بیشتر گردد.

طرز درست کردن چای نعناع خانگی

حالا که با خواص چای نعناع آشنا شدید، اگر می خواهید این چای مفید را در خانه تهیه کنید، مراحل زیر را انجام دهید . توجه کنید که چای نعناع کافئین ندارد و به همین علت می توانید هر زمان از روز که خواستید آن را نوش جان کنید.

می توانید چای نعناع را بعد از غذا خوردن مصرف نموده و با این کار به فرآیند هضم یاری کنید. اگر چای نعناع را بعدازظهر میل کنید، انرژیتان افزایش پیدا می نماید. در صورتی که در خوابیدن مشکل دارید، چای نعناع را قبل از خواب نوش جان کنید.

  1. دو فنجان آب را در یک قابلمه کوچک بریزید . قابلمه را روی اجاق قرار دهید و حرارت را زیاد کنید تا آب بجوشد.
  2. زمانی که آب جوشید، زیر حرارت را خاموش کنید و آب را درون یک لیوان مناسب بریزید.
  3. یک مشت برگ نعناع خشک شده به آب داخل لیوان اضافه کنید و روی لیوان را بپوشانید. لیوان را به مدت 5 دقیقه کنار بگذارید.
  4. چای نعناع را از صافی رد نموده و نوش جان کنید.

کلام آخر

مقاله امروز خبرنگاران مگ به آنالیز خواص و مضرات چای نعناع اختصاص داده شد. چای نعناع یک نوشیدنی سالم و مفید تلقی می گردد. ترکیبات موجود در نعناع ممکن است به روش های مختلف سلامتی بدن را افزایش دهند. تحقیقات اجرا شده درباره فواید چای نعناع کم است، اما می توان نتیجه گرفت که خواص این چای مشابه خواص روغن و عصاره نعناع است.

چای نعناع می تواند به بهبود هضم، خوشبو کردن دهان، تسکین درد قاعدگی و افزایش تمرکز یاری کند. این چای ممکن است در برخی از افراد منجر به برخی عوارض جانبی گردد. اگر دارو مصرف می کنید یا دچار بیماری هایی مثل دیابت هستید، توصیه می کنیم حتما قبل از مصرف چای نعناع با پزشک مشورت کنید تا خیالتان راحت گردد که خطری شما را تهدید نمی نماید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه رفع مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: style craze, health line

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1277

به "11 خاصیت عجیب و 9 ضرر مهم چای نعناع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 خاصیت عجیب و 9 ضرر مهم چای نعناع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید