شیراز: آینده مبهم بازار مسکن ، کاهش 40 درصدی معاملات خانه

به گزارش مجله یگانه، در روزها و ماه های گذشته به علت فراگیری ویروس کرونا، بنگاه های املاک از هفته های پایانی اسفندماه سال گذشته به صورت خودخواسته به یک دوره تعطیلی وارد شدند. همین موضوع باعث شد که حال و هوای بازار مسکن در شب عید و امسال متفاوت از سال های گذشته رقم بخورد.

شیراز: آینده مبهم بازار مسکن ، کاهش 40 درصدی معاملات خانه

جهت دریافت خدمات بازسازی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایلنا، ادامه وضع قرنطینه و تعطیلی بخش زیادی از کسب وکارهای اقتصادی در شروع سال جدید نیز باعث شد این وضع برای بنگاه های معاملات ملکی تداوم پیدا کند. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که دشواری تحلیل تحولات بازار مسکن در کنار بیماری که تمام جهان را مبهوت خودنموده، ابهام بازار مسکن سال 99 را دوچندان می نماید.

در شرایط کنونی فعالیت بسیاری از بازارهای اقتصادی ازجمله بازار مسکن به دلیل شیوع این بیماری عملاً متوقف شده و این مسئله آثار گسترده ای را به دنبال داشته است. نایب رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز استان فارس دراین باره می گوید: شیوع بیماری کرونا باعث شد که آمار خریدوفروش و معاملات مسکن در شیراز در سال 98 نسبت به سال های گذشته حدود 40 درصد کاهش یابد.

وی می گوید: تمام مشاورین املاک شیراز فعالیت خود را بعد از شیوع بیماری کرونا در کشور و از 15 اسفندماه سال گذشته متوقف کردند، این مهم سبب شده که آمار معاملات مسکن در فروردین ماه 99 در شیراز صفر شود.

بخشش اجاره بهای مغازه در سه پاساژ شیراز

عقیل یزدان پناه ضمن قدردانی از مالکانی که برای حمایت از مغازه داران مبلغ اجاره بها مستاجرین را بخشیدند، می افزاید:بیشتر مالکین پاساژها و مجتمع های تجاری مانند مجتمع زیتون، هامون تندیس و ...در شیراز در حمایت از مغازه داران، اجاره ماه فروردین را بخشیدند.

یزدان پناه با اشاره به اینکه کاهش یافتن و صفر شدن تقاضا در بخش مسکن در شیراز باعث شده قیمت مسکن و ملک در آینده کاهش یابد، می افزاید: در حال حاضر شیوع کرونا باعث شد که تورم در بخش ملک فعلاً از بین برود.

یزدان پناه با اشاره به اینکه بازار مسکن در دوران پسا کرونا به هیچ وجه قابل پیش بینی نیست و به اوضاع اقتصادی کشور بازمی شود، می افزاید: برای پیش بینی و آنالیز از بازار آینده مسکن در شیراز احتیاج است تا واحدهای صنفی فعالیتشان را شروع نمایند.

وی ادامه داد: نباید فراموش کرد که مسائل مذکور سبب شد تا فعالیت و رونق بازار مسکن در شیراز با یک وقفه دو الی سه ماهه روبرو شود.

نایب رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز می گوید: اگرچه حدود چند روز است که فعالیت مردم و مغازه ها مجدداً شروعشده است اما به هیچ وجه خریدوفروش مسکن در اولویت مردم نیست.

یزدان پناه با اشاره به اینکه در حال حاضر مالکان به هیچ وجه اجازه بازدید به مشتریان نمی دهند، ادامه می دهد: این در حالی است که در شرایط فعلی مالکان منازل به دلیل شیوع کرونا اجاره بها مستأجران را افزایش داده و قراردادشان را نیز برای یک بار دیگر تمدید نموده اند.

آینده مبهم بازار مسکن

رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز هم می گوید: در حال حاضر هیچ چیزی از وضع بازار مسکن معین نیست، فعالیت مشاورین املاک از روز شنبه شروعشده است و باگذشت زمان و چند روزی از فعالیت معین می شود که مسکن در چه وضعی واقع شده است و برنامه های آینده این حوزه به چه سمتی راهنمایی می شود.

محمدکاظم تابنده ماه با اشاره به اینکه هیچ کاهشی در قیمت مسکن ایجاد نشده است، می افزاید: اگر رکود در بازار مسکن تداوم می یافت، کاهش قیمت در بخش مسکن اتفاق می افتاد اما فعالیت مجدد اصناف و به تبع آن بخش مسکن باعث شد که قیمت ها کاهش نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه برخی از افراد اقدام به بخشش قیمت اجاره بها کردند که این یک اقدام ستودنی بود، ادامه می دهد: اما افرادی هم هستند که به هیچ وجه اجاره بهای خود را نبخشیدند و مستاجرین باید اجاره ماهیانه خود را بپردازند.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز با اشاره به اینکه میزان معاملات مسکن در اسفندماه سال گذشته به شدت کاهش یافت، می گوید: بازار مسکن در اسفندماه سال گذشته در یک رکود شدید نهاده شد.

تابنده ماه در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر شوق افراد برای دریافت پروانه و راه اندازی مشاور املاک در شیراز به شدت افزایش یافته است، می افزاید: با توجه به اینکه در حال حاضر افراد برای پروانه کسب احتیاج به مراجعه به اداره دارائی و آموزش ندارند، بنابراین این عوامل سبب شده که تب دریافت پروانه کسب در میان افراد در شیراز افزایش پیدا کند.

شیوع کرونا تأثیری در کاهش قیمت مسکن ندارد

عضو کمیسیون عمران مجلس هم گفت: بی شک موضوع مسکن با شاخه ها و مشاغل زیادی مانند شرکت های مشاور و کارگاه های تولیدی مصالح و... و. در ارتباط است، متأسفانه تعطیلی حاصل از شیوع کرونا به شدت تأثیر زیادی در حوزه مسکن گذاشت؛ به طوری که این مهم باعث شد یک رکود بی سابقه در حوزه مسکن و ساختمان ایجاد شود.

سید حسین افضلی می افزاید: آنالیز وضع و ریشه یابی و توجه به بخش مسکن در دوران پسا کرونا به مراتب بیشتر از این دوران مدنظر افراد قرار گیرد، در حال حاضر شیوع کرونا اقتصاد عمومی را تحت تأثیر خود درآورده است؛ بنابراین تأثیر این مهم در صنعت ساختمان به مراتب آشکار و معین است.

وی ادامه می دهد: باوجوداینکه فعالان بازار پیش بینی می کردند که رکود حوزه مسکن باعث می شود که قیمت ها کاهش یابد، اما شیوع کرونا سبب شد که این اتفاق در عمل رخ ندهد.

افضلی با اشاره به اینکه شیوع کرونا باید سبب کاهش و ثبات قیمت مسکن می شد، می گوید: اما متأسفانه در عمل این اتفاق رخ نداده است.

عضو کمیسیون عمران با اشاره به اینکه اگر بخواهیم رکودی که کرونا ایجاد نموده است را در آینده و در دوران پسا کرونا جبران کنیم، باید به صورت اصولی در بخش مسکن اقدام کنیم، می گوید: در حال حاضر مسکن یک مشکل اجتماعی به شمار می رود بنابراین حل این بحران در دوران پسا کرونا احتیاجمند یک عزم ملی و اقدام کارشناسانه و بر پایه علم است.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه قیمت های مسکن به هیچ وجه با وضع اقتصادی و درآمدی مردم مطابقت ندارد، می گوید: بیش از 80 الی 85 درصد مردم درآمدشان باقیمت مسکن همخوانی ندارد چراکه این افراد به هیچ وجه نمی توانند با این درآمد خانه دار شوند.

وی با اشاره به اینکه فاصله دستمزدها باقیمت واقعی مسکن روزبه روز گسترش پیدا می نماید می گوید: اگرچه درگذشته مردم با شغل دوم الی سوم می توانستند خانه دار شوند اما در حال حاضر قیمت ها به گونه ای شده است که یک جوان اصلاً به خانه دار شدن فکر هم نمی نماید که این مهم به عنوان یک مشکل و چالش در آینده ای نه چندان دور به عنوان یک مشکل اجتماعی نمایان می شود.

به نظر می رسد که دوران پسا کرونا قیمت مسکن مجدداً افزایش می یابد و در شرایطی که نهایتاً حداقل حقوق کارگران به حدود دو میلیون و پانصد هزار تومان رسیده است خرید خانه برای این قشر و بسیاری از افراد جامعه حتی از رویا هم گذشته به طوری که خیلی از افراد و مستأجران فکر خرید خانه در ذهن شان هم خطور نمی نماید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 403

به "شیراز: آینده مبهم بازار مسکن ، کاهش 40 درصدی معاملات خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیراز: آینده مبهم بازار مسکن ، کاهش 40 درصدی معاملات خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید