طرز تهیه خیارشور فوری (یک روزه) در 6 مرحله آسان و سریع

به گزارش مجله یگانه، چطور خیارشور فوری خانگی درست کنیم؟ خیار شور یکی از پرکاربردترین دورچین های غذا است که به طور وسیعی در تهیه انواع ساندویچ یا سالادهای سبزیجات به کار می رود. از آن جایی که درست کردن خیار شور در خانه کار ساده ای است و به زمان کمی احتیاج دارد، خیلی ها ترجیح می دهند خودشان خیار شور خانگی را با هزینه کمتر درست نمایند. اما برای اینکه خیار شور نیم ساعته و سریع تهیه کنید، چه کاری باید انجام دهید؟ در این مقاله از در ما طرز تهیه خیارشور فوری یک روزه و نکات ترد شدن و کپک نزدن خیارشور فوری را به شما آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه خیارشور فوری (یک روزه) در 6 مرحله آسان و سریع

مواد لازم برای تهیه خیارشور فوری و یک روزه

مواد اولیهمقدار مورد احتیاج
خیار ریز خیارشوری1 کیلوگرم
سرکه سفید1 لیوان فرانسوی دسته دار
آب جوشیده2 لیوان فرانسوی دسته دار
نمکنصف لیوان فرانسوی دسته دار
سیر6 حبه
فلفل تند قرمز یا سبز3 عدد
تخم گشنیزنصف قاشق چای خوری
شوید تازه100 گرم (یا 1 قاشق غذاخوری شوید خشک)
ترخون تازه100 گرم (یا 1 قاشق غذاخوری ترخون خشک)
زاج سفیدبه مقدار 2 حبه (یا 5 تا 7 نخود خام)

مدت زمان آماده سازی مواد: 15 دقیقه

مدت زمان آماده شدن خیار شور فوری: 1 روز

مراحل طرز تهیه خیارشور فوری خانگی

در طرز تهیه خیار شور یک روزه و فوری برای یک کیلو خیار به مواد ساده ای احتیاج دارد و می توانید با ماندگاری بالا، آن را در خانه تهیه کنید. برای طرز تهیه خیار شور فوری خانگی ترد و خوشمزه با ماندگاری بالا، مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

مرحله اول: مواد خیارشور را آماده کنید

در ابتدا برای تهیه خیار شور فوری یک روزه، خیارها را بشویید و کلاهک یا چوب بلند آنها را جدا کنید. شوید و ترخون تازه را پاک کنید و در مقداری آب به مدت 10 دقیقه بخیسانید تا گل و لای آنها گرفته گردد. سبزی ها را از آب بکشید و روی آنها آب بگیرید و بشویید. سپس خیارها و سبزی ها را روی یک پارچه نخی بگذارید تا آب اضافی آنها کامل گرفته گردد. فلفل های تند را هم بشویید و خشک کنید.

مرحله دوم: مواد خیارشور را خشک کنید

در ادامه، سیرها را پوست بگیرید و داخل آنها را با چاقو یک شیار عمیق بزنید. خیارها، شوید و ترخون را با پارچه نخی تمیز، کاملا خشک کنید و کنار بگذارید تا هیچ رطوبتی نداشتند، چون رطوبت باعث کپک زدن خیار شور می گردد.

مرحله سوم: مایه خیارشور را آماده کنید

در یک قابلمه، سرکه، آب و نمک را بریزید و روی حرارت بگذارید تا محلول آغاز به جوشیدن کند و دانه های نمک کاملا در محلول ذوب شوند. سپس خیارها را در آب و سرکه بریزید و به مدت 15 دقیقه بجوشانید تا کمی نرم شوند. در آخر محلول را بچشید و در صورت دلخواه، کمی نمک دیگر اضافه کنید. سپس شعله را خاموش کنید و اجازه دهید این محلول از دما بیفتد و ولرم یا سرد گردد.

در صورت تمایل می توانید و نیز سرکه سفید و نمک را به روش های خرید و اینترنتی از فروشگاه های بخرید.

مرحله چهارم: مواد خیارشور را در شیشه بریزید

شیشه هایی را که برای خیارشور انداختن در نظر گرفته اید، به خوبی بشویید و کاملا خشک کنید. سپس خیارها را به ترتیب در بطری بچینید. بین خیارها مقداری ترخون و شوید، فلفل تند، حبه های سیر و تخم گشنیز بریزید. همه مواد را به همین ترتیب در شیشه بگذارید و روی آن، مخلوط سرکه و آب و نمک بریزید. در آخر زاج سفید یا نخود را در شیشه بریزید.

برای خرید نخود می توانید از فروشگاه های به روش های خرید حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله پنجم: مایه خیارشور را اضافه کنید

وقتی مواد خیارشور تمام شد و شیشه ها پر شدند، روی آنها از محلول سرکه، آب و نمک بریزید تا روی مواد را کاملا بپوشاند. سپس درب شیشه ها را محکم ببندید. برای احتیاط می توانید یک تکه پلاستیک فریزری روی درب بطری بگذارید و آن را ببندید تا هوا به داخل شیشه نفوذ نکند.

مرحله ششم: شیشه خیارشور را بجوشانید

بعد از بستن درب شیشه ها، در یک قابلمه بزرگ تا نیمه آب کنید و روی حرارت بگذارید تا بجوشد. سپس شیشه های خیارشور را در قابلمه بچینید. شیشه خیارشور را به مدت 20 دقیقه در آب بجوشانید. سپس شعله را خاموش کنید و اجازه دهید کمی سرد شوند. این خیارشورها را می توانید بعد از 24 ساعت مصرف کنید.

بیشتر بخوانید:

راهکارهایی برای زودتر رسیدن خیارشور

  • هر چه خیارهایی که با آنها خیارشور را درست می کنید، ریزتر و باریک تر باشند، خیارشور شما زودتر آماده می گردد. خیارشورهای بزرگ تر و قطورتر برای تخمیر شدن به زمان بیشتری احتیاج دارند.
  • برای اینکه سرکه و نمک، هر چه بیشتر و بهتر به خورد خیارها برود، قبل از اینکه آنها را در شیشه بریزید یا بجوشانید، با یک سوزن یا جسم نوک تیز باریک، روی خیار چند سوراخ ایجاد کنید تا مواد شور، به داخل خیارها نفوذ کند.
  • جوشاندن خیارها در مخلوط سرکه و آب یا آب نمک، باعث زودتر رسیدن آنها می گردد. برای طرز تهیه خیار شور فوری، اگر خیارها ریز هستند، بین 15 تا 20 دقیقه و اگر درشت هستند، 30 دقیقه آنها را بجوشانید.
  • اگر خیار را به صورت حلقه ای برش بزنید و بعد مواد خیارشور را به آن اضافه کنید، خیارشورتان زودتر می رسد.
  • انداختن چند تکه زاج سفید (به مقدار 2 حبه قند) یا چند عدد نخود (در حد 10 عدد برای 1 کیلوگرم) در شیشه خیارشور به زودتر رسیدن و تردتر شدن خیارشور یاری می نماید.
  • جوشاندن بطری خیارشور در آب جوش به مدت 20 تا 30 دقیقه هم از کپک زدن آن جلوگیری می نماید و هم باعث می گردد خیارشورها زودتر برسند.
  • خیارشور را قبل از رسیدن در دمای محیط قرار دهید ولی مکانی که انتخاب می کنید، نباید در مجاورت آفتاب یا نور مستقیم خورشید باشد چون در این صورت خیارشور گازدار می گردد. بعد از اینکه درب شیشه خیار شور را باز کردید، حتما خیارشور را به یخچال منتقل کنید.

نکات مهم در طرز تهیه خیار شور فوری خانگی

  • برای تهیه خیار شور، باید مقدار خیارها با هم تناسب داشته باشد. خیارشورها نباید ترکیب ریز و درشت باشد. اگر مقدار خیارها یکسان نیست، آنها را در دو شیشه جدا بریزید. یک شیشه را به خیارهای ریز و شیشه دیگر را به خیارهای درشت تر اختصاص دهید. چون زمان رسیدن این خیارشورها فرق می نماید.
  • خیارها را قبل از شور انداختن آنالیز کنید تا آثاری از خرابی یا لهیدگی در آنها وجود نداشته باشد.
  • حتما آبی که به خیارشور اضافه می کنید، باید جوشیده و سرد شده باشد. استفاده از آب شیر بدون جوشاندن، باعث نرم و لیز یا له شدن خیارشور می گردد. در این صورت میکروب ها محیط مناسبی برای رشد و افزایش پیدا می نمایند و خیارشور زود خراب و دچار لهیدگی می گردد.
  • بطری هایی را برای ریختن خیارشور انتخاب کنید که هیچ هوایی به داخل آنها نفوذ نکند. بطری های نوشابه این قابلیت را دارند ولی برای خیارهای درشت مناسب نیستند. بعلاوه اگر در مکان مناسب نگهداری نشوند، خیلی زود گازدار می شوند.
  • دقت کنید که خیارها و سبزی هایی که با آنها خیارشور را درست می کنید و بعلاوه ظرفی که خیارشور را در آن می ریزید، باید کاملا خشک و بدون هیچ گونه رطوبتی باشند. کوچک ترین و کمتر ین رطوبت و نم روی این مواد و وسایل، باعث کپک زدن خیار شور می گردد.

فوت و فن های خوشمزه شدن خیارشور فوری و یک روزه

نسبت آب و نمک در خیارشور چقدر است؟

بسته به اینکه در خیار شور سرکه می ریزید یا نه، اندازه نمک کمی فرق دارد. اما برای اینکه خیار شور نه خیلی بی نمک و نه شور گردد، به ازای هر لیتر آب، 2 قاشق غذاخوری نمک اضافه کنید. یا به ازای هر لیوان آب یا مخلوط آب و سرکه، 1 قاشق مرباخوری نمک اضافه کنید.

چرا خیارشور پوک می گردد؟

علت تو خالی شدن و باد کردن خیار شور استفاده بیش از حد از نمک یا قرار دادن بطری خیار شور در جای گرم است.

چرا خیارشور سفید میگردد؟

علت سفید شدن و لکه های سفید روی خیارشور به خاطر آزاد شدن نوعی پروتئین و واکنش نشان دادن با نمک است که باعث انعقاد آن و ایجاد لکه های سفید روی خیار می گردد.

چرا خیارشور چروکیده می گردد؟

اگر اندازه سرکه، زیادتر از حد عادی و معمولی باشد یا مایه خیارشور زیادی غلیظ باشد، خیار شور چروکیده شده و ظاهر آن تغییر می نماید.

چرا خیارشور تلخ می گردد؟

اگر خیار از ابتدا تلخ بوده باشد، باعث تلخ شدن خیار می گردد. در این صورت برای خنثی کردن تلخی خیار، می توانید کمی سرکه را بیشتر در نظر بگیرید.

محصولات مرتبط

سماق قرمز 80 گرمی سانتین

45,300 تومان 45,900 تومان 1% تخفیف

کنسرو زیتون 660 گرمی اسلایس

ناموجود

کنسرو خیارشور ممتاز 650 گرم پیک

44,500 تومان 45,000 تومان 1% تخفیف

سرکه قرمز 3000 گرمی کیمبال

78,900 تومان 93,500 تومان 16% تخفیف

سرکه سفید 1000 گرمی کیمبال

33,500 تومان 39,500 تومان 15% تخفیف

شوید خشک شده اعلاء 100 گرمی لاریج سار

44,500 تومان 45,000 تومان 1% تخفیف

لوبیا قرمز 900 گرمی (استند آپ) گلستان

147,500 تومان 185,900 تومان 21% تخفیف

نخود دستچین ایرانی فردینه 800گرمی

66,065 تومان 90,500 تومان 27% تخفیف

منبع: افق کوروش
انتشار: 18 تیر 1403 بروزرسانی: 18 تیر 1403 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1822

به "طرز تهیه خیارشور فوری (یک روزه) در 6 مرحله آسان و سریع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خیارشور فوری (یک روزه) در 6 مرحله آسان و سریع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید