طرز تهیه کشک محلی به روش سنتی لرستان

به گزارش مجله یگانه، کشک محلی یکی از انواع فراورده های شیر می باشد که با روش های متنوعی درست می گردد.

طرز تهیه کشک محلی به روش سنتی لرستان

مواد لازم کشک محلی

ماست ترش2 کیلوگرم

آب2 لیتر

نمک به میزان کافی

دستور تهیه کشک خانگی

مرحله اول

برای تهیه کشک خوشمزه محلی ابتدا ماست ترش را به همراه آب داخل یک ظرف مناسب با هم به خوبی ترکیب می کنیم تا دوغ به دست بیاید. حالا دوغ را داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت میانه قرار می دهیم.

مرحله دوم

در این مرحله صبر می کنیم تا دوغ به نقطه جوش برسد و ببرد. پس از اینکه دوغ حالتی بریده بریده پیدا کرد، قابلمه را از روی حرارت کنار می گذاریم، سپس دوغ را داخل تنظیف یا کیسه نخی می ریزیم و از ارتفاع اویزان می کنیم.

مرحله سوم

به هیچ وجه کیسه نخی را فشار نمی دهیم تا آب دوغ زودتر خارج گردد. نکته دیگر اینکه زیر کیسه یک ظرف مناسب قرار می دهیم تا آب خارج شده از کیسه داخل ظرف جمع گردد. حدود 8 تا 10 ساعت کیسه را به همین حالت رها می کنیم.

مرحله چهارم

پس از گذشت این زمان کشک های نرم شده داخل کیسه را خارج می کنیم، سپس میزانی نمک اضافه می کنیم و به خوبی ترکیب می کنیم. اگر کشک ها کاملا خشک شده بودند 2 قاشق غذاخوری از آب داخل ظرف اضافه می کنیم تا نرم شوند.

مرحله پنجم

در این مرحله کشک ها را به میزان دلخواه با دست یا قالب شکل می دهیم و درون یک سبد توری می چینیم. ظرفی که کشک ها را در ان می چینیم تا خشک شوند باید به صورتی باشد که هوا از زیر کشک ها بتواند عبور کند.

مرحله ششم

هر چند وقت یک بار کشک ها را زیر و رو می کنیم تا به صورت یکدست خشک شوند. خشک کشک ها سلیقه ای است ولی کشک ها را اگر به صورت نرم و دارای رطوبت جمع کردیم حتما باید انها را درون یخچال یا فریزر نگهداری کنیم.

مرحله هفتم

در صورتی که کشک ها را به صورت کامل خشک کنیم که هیچ گونه رطوبتی نداشته باشند می توانیم آنها را در ظرف های درب دار بریزیم و در کابینت نگهداری کنیم. در انتها می توانیم از کشک ها به صورت سابیده شده در انواع غذاها استفاده کنیم.

منبع: گردشبان
انتشار: 11 خرداد 1402 بروزرسانی: 11 خرداد 1402 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1759

به "طرز تهیه کشک محلی به روش سنتی لرستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کشک محلی به روش سنتی لرستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید