عملکرد قلب را چگونه بهبود دهیم؟

به گزارش مجله یگانه، تهران (پانا) - تغذیه مناسب و سبک زندگی سالم نقش مهمی در حفظ سلامت قلب شما دارد. با انتخاب هوشمندانه مواد غذایی می توانید خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهید.

عملکرد قلب را چگونه بهبود دهیم؟

تغذیه مناسب و سبک زندگی سالم نقش مهمی در حفظ سلامت قلب شما دارد. با انتخاب هوشمندانه مواد غذایی می توانید خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهید. منابع غنی از فیبر مانند غلات کامل، میوه ها، سبزیجات و حبوبات را مصرف کنید. به جای چربی های حیوانی مانند کره، چربی های گیاهی مانند مغزها، روغن زیتون و... را انتخاب کنید.

اهمیت مصرف میوه ها و سبزیجات

بر روی مصرف بیشتر غذاهای گیاهی مانند سبزیجات و حبوبات و مصرف کمتر گوشت های حاوی چربی اشباع تمرکز کنید. میوه ها و سبزیجات نه تنها کالری کمی دارند و دارای فیبرغذایی و آنتی اکسیدان هستند، بلکه می توانند به کنترل فشار خون یاری نمایند. فشار خون بالا عامل خطر اصلی حمله قلبی و سکته است. باید توجه کرد که پتاسیم موجود در میوه ها و سبزیجات، در کاهش فشار خون موثر است. اندازه توصیه شده پتاسیم برای مردان بالغ 3400 میلی گرم در روز است. بهتر است پتاسیم را به وسیله مصرف مواد غذایی دریافت کنید و همواره قبل از مصرف هر گونه مکملی با پزشک خود مشورت کنید. روزانه حداقل 2 واحد میوه و 3 واحد سبزیجات مصرف کنید تا به دریافت پتاسیم یاری کنید. انتخاب های عالی برای رسیدن به این هدف شامل گوجه فرنگی، اسفناج، سیب زمینی، موز و کدو حلوایی است.

اهمیت نوع چربی مصرفی برای سلامت قلب

تاثیر اندازه و نوع چربی که می خورید در سلامت قلب فرق دارد. تحقیقات نشان داده است که چربی اشباع ممکن است اثرات منفی بر سلامت قلب داشته باشد. راهنمای رژیم غذایی برای آمریکایی ها (2025 -2020) توصیه می نماید که اندازه چربی اشباع مصرفی خود را محدود کنید. غذاهایی مانند گوشت قرمز، کره و بستنی حاوی چربی اشباع هستند. نشان داده شده است که جایگزینی منابع حاوی چربی های اشباع با چربی های غیراشباع برای سلامت قلب و عروق مفید هستند. غذاهایی از جمله روغن زیتون، روغن کانولا، آووکادو، گردو و بادام حاوی چربی غیر اشباع هستند.

اسید چرب امگا 3 همچون چربی های غیراشباع، برای جلوگیری از مرگ ناگهانی ناشی از حملات قلبی مفید هستند. ماهی های چرب مانند سالمون، ماهی خال مخالی، ماهی تن و شاه ماهی حاوی دو نوع اسید چرب امگا 3 هستند، دوکوزا هگزانوئیکاسید (DHA) و ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA).

نوع دیگری از چربی امگا 3، اسید آلفا لینولنیک (ALA) نیز ممکن است فوایدی در سلامت قلب را به همراه داشته باشد. دانه کتان و گردو حاوی ALA هستند. دو قاشق غذاخوری بذر کتان آسیاب شده یا یک اونس (تقریباً یک مشت کوچک) گردو را به طور منظم برای افزایش مصرف ALA در مواد غذایی مصرفی روزانه خود بگنجانید.

فعالیت بدنی برای قلب مفید است

در طول هفته حداقل 2 ساعت و 30 دقیقه (150 دقیقه) ورزش هوازی با شدت میانه داشته باشید و بهتر است در بیشتر روزهای هفته فعالیت مناسبی داشته باشید. این شامل پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری و... است. حداقل دو بار در هفته، تمرینات قدرتی مانند وزنه برداری داشته باشید. به یاد داشته باشید که تمرینات تعادلی و انعطاف پذیری را نیز به کار ببرید.

مدیریت استرس را در اولویت قرار دهید

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، حتی اگر درست غذا بخورید و به طور منظم ورزش کنید، استرس مدیریت نشده می تواند سلامت شما را به خطر بیندازد. خواب کافی، تکنیک های تمدد اعصاب و تقویت روابط خویشاوندی، عادت های سالمی هستند که می توانند از شما در برابر اثرات مضر استرس محافظت نمایند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 3 تیر 1401 بروزرسانی: 3 تیر 1401 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1582

به "عملکرد قلب را چگونه بهبود دهیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عملکرد قلب را چگونه بهبود دهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید