نابودی 97 درصد مشاغل وابسته به صنعت گردشگری ایران، فعالان گردشگری: تعطیلی گردشگری ایران تا سال 2025 ادامه دارد

به گزارش مجله یگانه، خبرنگاران: کرونا چنان آسیبی به گردشگری ایران وارد نموده است که حتی رییس کمیسیون گردشگری و کسب وکارهای وابسته اتاق بازرگانی ایران نیز از آسیب 97 درصدی به کسب و کارهای وابسته به گردشگری کشور سخن گفته است. این تعبیر یعنی آنکه از صنعت گردشگری ایران دیگر چیزی باقی نمانده است و کرونا صنعت گردشگری ایران را بطور کامل از بین برده است.

نابودی 97 درصد مشاغل وابسته به صنعت گردشگری ایران، فعالان گردشگری: تعطیلی گردشگری ایران تا سال 2025 ادامه دارد

برای سفر با تور ارزان لحظه آخری پوکت همراه ما باشید. هیچ جا بهتر از سواحل زیبای تایلند نمیتواند خستگی را از تن شما بدر کند و تجربه آرامش را به شما بدهد.

اگرچه تعبیر علی اکبر عبدالملکی رییس کمیسیون جهانگردی و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی ایران ممکن است به مذاق وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی که همچنان از فعال بودن ورود جهانگردان خارجی هر چند اندک به ایران خبر می دهد و دلبسته آمارسازی است خوش نیاید، اما فعالان صنعت جهانگردی کشور موارد تکان دهنده دیگری را مطرح می نمایند که برآیند آن حاکی از تعطیل طولانی مدت صنعت جهانگردی ایران و زیاندهی ادامه دار این صنعت تا 5 سال آینده و در سال 2025 است.

براساس آمارهای رسمی، سهم کل جهانگردی ایران در اشتغالزایی سال 95 به میزان 6/5 درصد از کل اشتغال یعنی یک میلیون و 398 هزار و 500 شغل بود که انتظار می­رفت در سال 2026 تعداد یک میلیون و 967 هزار شغل، یعنی 1/6 درصد از کل اشتغال کشور را تحت پوشش قرار دهد.

کرونا اما تمام رویاهای اشتغالزایی صنعت جهانگردی را نقش بر آب کرد و حالا فعالان صنعت جهانگردی به خبرنگاران می گویند برآورد شرکت های عظیم و مالی دنیا در چرخه جهانگردی آن است که صنعت جهانگردی بتواند تا سال 2024 یا 2025 به سال 2019 بازگردد.

محمدحسن کرمانی فعال صنعت جهانگردی کشور با اشاره به مجازی شدن نمایشگاه های عظیم و معتبر دنیای جهانگردی همچون نمایشگاه لندن و برلین و پاریس که سالانه میلیون ها جهانگرد را به سراسر دنیا اعزام نموده اند نسبت به تداوم شرایط وخیم جهانگردی ایران تا 5 سال آینده هشدار می دهد و می گوید: در شرایطی که شرکت های هواپیمایی به دلیل بالا رفتن هزینه های پرواز و استفاده از 50 درصد ظرفیت پروازی ناوگان هوایی خود به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی ناشی از پاندمی کرونا به گران شدن سفر دامن زده اند بازگشت به شرایط سال 2019 در جهانگردی دنیا و حتی در جهانگردی ایران یک رویا است.

او شرایط جهانگردی کشور را نیز وخیم توصیف می نماید و می گوید: جهانگردی خروجی کشور با شرایط ارزی موجود تعطیل است. شرایط جهانگردی ورودی نیز با توجه به آن که ایران در رنگینگ پاندمی دنیای کرونا قرار گرفته است کاملا تعطیل است و در این شرایط صنعت جهانگردی کشور آسیب جدی دیده است.

به گفته محمدحسن کرمانی، صنعت جهانگردی ایران با تمامی زنجیره های وابسته به آن همچون رستوران ها، تور لیدرها، برگزار نمایندهگان تور و ناوگان حمل ونقل عمومی بطور کامل نابود شده است.

او به خبرنگاران می گوید: یک زمان می گفتند هر جهانگرد 18 شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می نماید که اکنون 8 ماه است به دلیل تعطیلی کامل صنعت جهانگردی تمامی آن شغل ها نیز نابود و از چرخه مشاغل خارج شده است.

او در پاسخ به این سوال که در همین شرایط کرونایی دستگاه های دولتی از آمار جهانگردان ورودی به ایران سخن می گویند، اضافه نمود: این که کوشش گردد آن عراقی که برای زیارت امام رضا (ع) به مشهد رفته است و شب ها در حسینیه می خوابد یا خانه ای اجاره نموده اند و چندین زائر در آن اقامت نموده اند یا آن فردی که با کیف سامسونت برای انجام یک کار به ایران سفر نموده است را در آمار جهانگردان ورودی حساب کنیم درست نیست. چون باید معین گردد از میان آن ها که به ایران سفر نموده اند چه تعداد جهانگرد بوده اند که در هتل اقامت داشته و به بازدید موزه رفته و تمامی چرخه جهانگردی را منتفع نموده است.

محمدحسن کرمانی تاکید نمود: باز هم می گویم و هشدار می دهم که صنعت جهانگردی ایران شاید بتواند تا سرانجام سال های 2024 یا 2025 به شرایط قبلی خود در سال 2019 بازگردد.

منبع: صدای میراث
انتشار: 11 آذر 1399 بروزرسانی: 11 آذر 1399 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 802

به "نابودی 97 درصد مشاغل وابسته به صنعت گردشگری ایران، فعالان گردشگری: تعطیلی گردشگری ایران تا سال 2025 ادامه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نابودی 97 درصد مشاغل وابسته به صنعت گردشگری ایران، فعالان گردشگری: تعطیلی گردشگری ایران تا سال 2025 ادامه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید