چقدر برای ماهی شب عید خرج کنیم؟

به گزارش مجله یگانه، شب عید خرید ماهی 50 تا 60درصد نسبت به ماه های دیگر سال بیشتر می گردد. تب خرید ماهی صرفا مربوط به این روز ها نیست و آنطور که تغییرات سرانه مصرف ماهی در ایران نشان می دهد، از سال 92 تا حالا مصرف ماهی در کشور افزایش داشته و هر سال حدود 10درصد به آن اضافه می گردد. اگر هوادار ماهی قزل آلا باشید احتمالا برای خرید هر کیلوگرم آن باید حدود 80هزار تومان هزینه کنید.

چقدر برای ماهی شب عید خرج کنیم؟

به گزارش روزنامه هفت صبح، ماهی قزل آلا عموما 300گرم وزن دارد و پرهوادارترین و یکی از ارزان ترین انواع ماهی است؛ البته اگر ماهی های ریز کیلکا را در نظر نگیریم. قیمت انواع ماهی تازه در ماهی فروش ها عموما از 80هزار تومان آغاز می گردد و بعضا به 580هزار تومان می رسد که مربوط به یکی از گران ترین انواع ماهی یعنی سالمون نروژی است. اگر دلتان نمی خواهد پایتان به ماهی فروشی باز گردد و خرید ماهی بسته بندی شده از فروشگاه ها را ترجیح می دهید، احتمالا باید برای بسته 500گرمی فیله ماهی بین 60 تا 100هزار تومان هزینه کنید. راهکار ساده تر، خرید کنسرو ماهی تن با قیمتی حدود 26هزار تومان است.

ایرانی ها هرسال بیشتر از سال قبل ماهی می خورند. فخرالدین احمدی، مدیر بخشی آبزیان اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی می گوید این روز ها فروش ماهی تقریبا هفت تا 10درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش پیدا نموده است. همچنین در این هفته تقاضا برای مصرف ماهی با توجه به نزدیک شدن به عید نوروز بین 50 تا 60درصد بیشتر از هفته های گذشته است.

هرچه باشد خوردن سبزی پلو با ماهی در عید نوروز یکی از سنت های قدیمی است. سال 92 هر ایرانی به طور میانگین 8.5کیلوگرم ماهی مصرف می کرد که در سال های اخیر سرانه مصرف ماهی افزایش پیدا نموده و به حدود 12کیلوگرم رسیده است. هر سال 1.2میلیون تن ماهی در کشور فراوری می گردد که بخش عمده آن مربوط به صیاد ها و یک سوم آن مربوط به مزارع پرورش ماهی است.

آمار فراوری ماهی در کشور نشان می دهد سالانه به ازای هر ایرانی 15کیلوگرم ماهی صید یا پرورش داده می گردد که بالاتر از سرانه مصرف 12کیلوگرمی است. گزارش های مرکز آمار نشان می دهد هر خانواده سه نفره در سال به طور میانگین حدود 300هزار تومان برای خرید ماهی پول خرج می نماید.

قیمت انواع ماهی تازه در بازار

قزل آلا به عنوان پرهوادارترین ماهی در بازار با قیمت کیلویی 70 تا 80هزار تومان فروخته می گردد. این نوع ماهی، در کنار ماهی کولی 90هزار تومانی، از معدود انواع ماهی هستند که قیمت آن ها کمتر از کیلویی 100هزار تومان است. دیگر ماهی های تازه در ماهی فروشی ها با قیمتی حدود 100 تا 300هزار تومان فروخته می گردد.

البته انواع گران تر هم در بازار پیدا می شوند که عموما ماهی های وارداتی هستند. مثلا یکی از گران ترین انواع ماهی موجود در بازار، سالمون نروژی است که قیمت هر کیلوگرم آن به 580هزار تومان می رسد. سالمون دریایی هم کیلویی 480هزار تومان است. از دیگر ماهی های گران قیمت می توان به ماهی هامور جنوب، راشگو و سرخو اشاه کرد. هامور جنوب در ماهی فروشی ها کیلویی 340 تا 360هزار تومان است و ماهی راشگو با قیمتی حدود 370هزار تومان فروخته می گردد.

قیمت ماهی سرخو بعضا بین 270 تا 310هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است. ماهی حلوا سفید هم با قیمت کیلویی 400هزار تومان روی تمام آبزیان را سفید نموده! اگر با شنیدن قیمت های بالای 300هزار تومان برای هر کیلوگرم ماهی متعجب شده اید، برای اینکه نگرانی تان کم گردد باید بگوییم حتما لازم نیست یک کیلوگرم ماهی بخرید. چراکه ماهی های متوسط عموما در حدود 300 تا 500گرم وزن دارند و خرید یک عدد از این ماهی های گران قیمت احتمالا 100 تا 150هزار تومان خرج دارد.

ماهی شیر و ماهی حلوا از جمله انواع پرهوادار در بازار ماهی فروش ها است. قیمت هر کیلوگرم ماهی شیر اصل بین 230 تا 250هزار تومان است. شیر بندر تقریبا نصف آن و حدود کیلویی 125هزار تومان قیمت دارد. ماهی حلوا سیاه بین 200 تا 220هزار تومان فروخته می گردد، اما ماهی حلوا سفید به خاطر کمیاب بودنش تقریبا دو برابر و کیلویی 400هزار تومان فروخته می گردد و بین ماهی های گران قیمت قرار گرفته است.

در بین ماهی های ارزان قیمت در بازار نام ماهی مقوا به چشم می خورد که هر کیلوگرم آن حدود 100هزار تومان است.

ماهی تن که هوادار چندانی در بازار ماهی فروش ها ندارد و از آن برای فراوری کنسرو ماهی استفاده می گردد، کیلویی 141هزار تومان است. اگر بخواهید تخصصی تر به دنبال ماهی مورد نظرتان بگردید، باید بگوییم ماهی مقوا سیاه کیلویی 140هزار تومان، ماهی طلال کیلویی 116هزار تومان، ماهی کوتر کیلویی 154هزار تومان، ماهی بیاح کیلویی 147هزار تومان و ماهی چمن کیلویی 200هزار تومان قیمت دارد. شاید اسم این نوع ماهی ها را کمتر شنیده باشید.

قیمت انواع ماهی بسته بندی شده در فروشگاه ها

اگر وقت یا توانایی پاک کردن ماهی را ندارید، احتمالا یکی از گزینه ها خرید ماهی بسته بندی شده از فروشگاه ها باشد. با این کار دیگر دردسر های تمیز کردن و خارج کردن ضایعات ماهی را نخواهید داشت، اما باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. مثلا ماهی قزل آلا در ماهی فروشی ها کیلویی حدود 80هزار تومان است، اما اگر بخواهید بسته بندی فیله قزل آلا بخرید، برای هر 500گرم باید حدود 120هزار تومان هزینه کنید. توجه داشته باشید که این قیمت مربوط به فیله ماهی است و قزل آلای کامل در بسته بندی های یک کیلویی 85هزار تومان است و منجمد آن با قیمت 44هزار تومان فروخته می گردد.

فیله منجمد ماهی سی باس در بسته های 500گرمی حدود 96هزار تومان است و ماهی منجمد کیلکا که ارزان ترین نوع ماهی به حساب می آید، در بسته بندی های 500گرمی حدود 17هزار تومان فروخته می گردد. هر 100گرم فیله ماهی ازون برون در فروشگاه ها 85هزار تومان است. فیله قزل سالمون نروژی در بسته بندی های 500گرمی 190هزار تومان فروخته می گردد و فیله سالمون ایرانی در بسته بندی 500گرمی 68هزار تومان فروخته می گردد. استیک ماهی شیر در بسته های 700گرمی تقریبا 100هزار تومان است و یک کیلوگرم ماهی تیلاپیلا بسته بندی شده در فروشگاه ها حدود 93هزار تومان قیمت دارد.

قیمت انواع کنسرو ماهی تن

ساده ترین راه برای خرید ماهی، سوپرمارکت محل است. اگر می خواهید کمتر پول خرج کنید یا حوصله رفتن تا ماهی فروشی یا فروشگاه های عظیم را ندارید، می توانید روی کنسرو ماهی تن که در گوشه ای از طبقات سوپرمارکت روی هم چیده شده حساب باز کنید. قیمت انواع کنسرو ماهی تن 180گرمی حدود 25 تا 27هزار تومان و قیمت انواع 120گرمی آن حدود 20هزار تومان است. برخی برند ها ماهی تن را در روغن مخصوص می گذارند که قیمت بالاتری دارد. مثلا قیمت ماهی تن 180گرمی در روغن گیاهی بین 30 تا 37هزار تومان است و کنسرو 150گرمی تن ماهی در روغن زیتون با قیمت 34هزار تومان فروخته می گردد.

نکاتی که باید درباره خرید ماهی بدانید

قیمت ماهی شکم خالی و پاک شده با ماهی کامل زمین تا آسمان فرق می نماید. برخی ماهی فروشی ها ابتدا ماهی را می فروشند و بعد اگر مشتری خواست آن را برایش پاک می نمایند. برخی دیگر، اما پول ماهی را بعد از جدا کردن ضایعات حساب می نمایند. برای همین ممکن است قیمت ماهی در ماهی فروشی های دسته دوم بیشتر باشد. اگر علاقه زیادی به ماهی تازه دارید، بهتر است بعد از خرید آن را بلافاصله بپزید و نوش جان کنید.

چراکه نگهداری ماهی کار ساده ای نیست و منجمد کردن آن شرایط خاصی دارد. اگر می خواهید ماهی را برای روز های بعد بخرید، بهتر است از همان ابتدا سراغ ماهی بسته بندی شده فروشگاه ها بروید. آن ها تحت شرایط خاص منجمد شده و بسته بندی آن ها هوا ندارد و برای همین ماندگاری آن ها بیشتر است. هرچند درست مثل گوشت گرم و منجمد، ماهی بسته بندی شده نمی تواند جای ماهی تازه را بگیرد. البته برای خانواده هایی که وقت و حوصله پاک کردن ماهی را داشته باشند.

منبع: فرارو
انتشار: 10 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 10 اردیبهشت 1400 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1093

به "چقدر برای ماهی شب عید خرج کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چقدر برای ماهی شب عید خرج کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید